امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه تشخیص تیر آهن تقلبی + ملاک های تشخیص تیر آهن تقلبی

تشخیص تیر آهن تقلبی از اصل با در نظر گرفتن یک سری اصول و جزئیات، کمک شایانی می نماید. تیرآهن‌ها از مصالح و مقاطع فولادی پرکاربرد در حوزه ساخت و ساز و ساختمان سازی به شمار می آیند. سطح کیفی و دوام این محصول، در افزایش طول عمر مفید سازه و افزایش استحکام بخشی و مقاوم سازی تیر آهن، نقش بسزایی ایفا می نماید.

در سطح بازار آهن آلات علاوه بر مقاطع فلزی باکیفیت و اصل، نمونه های بی کیفیت و غیر استاندارد و نامرغوب نیز وجود دارد. استفاده از تیر آهن های بی کیفیت و غیر استاندارد، مقاومت و دوام یک سازه و بنا را در برابر شرایط و عوامل خارجی و غیر طبیعی، کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که برای تشخیص تیر اهن تقلبی می بایست به ویژگی های ظاهری و مشخصات فنی محصول توجه ویژه ای مبذول داشت. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که مشخصات و مختصات تیر آهن ها با علامت اختصاری و بعضا انحصاری مشخص و تعیین می گردد.

از سوی دیگر، برخی از تولید کنندگان مقاطع فولادی مانند ذوب آهن اصفهان، محصولات و مصالح فلزی خود را با نماد و آرم اختصاری و انحصاری طراحی و روانه بازار می‌کنند.

بر روی ساختار و سطح کلیه محصولات تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان، نماد ESCO خودنمایی می کند. عدم وجود این نشان و نماد بر روی ساختار، حکایت از غیر استاندارد و تقلبی بودن تیرآهن اصفهان دارد.

معیارهای و ملاک های تشخیص تیر آهن تقلبی

1- ویژگی های ظاهری

ویژگی ها و خصوصیات ظاهری، یکی از راهکارهای موثر برای تشخیص تیر آهن تقلبی از اصل به شمار می رود. به طور معمول، تیر آهن ها از لحاظ شکل ظاهری شبیه حروف H و I طراحی و تولید می شوند. همچنین، ویژگی‌های ظاهری این محصولات با علامت و حروف مشخصی نشان داده می شود.

بر این اساس، ضخامت بال و جان تیر آهن به ترتیب با حروف tf و tw، مشخص می گردد. حرف b طول بال و حرف h طول جان تیر آهن را نمایان می سازد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که طول جان تیرهای آهن، در تعیین سایز و ابعاد آن بسیار تاثیرگذار و موثر می باشد.

روش های تشخیص تیر آهن تقلبی

2- استاندارد ساخت

از دیگر روش های شناخت تیر آهن تقلبی از انواع مقاطع فولادی اصل و باکیفیت، توجه به استانداردهای به کار رفته در فرآیند طراحی و ساخت محصول می باشد. در یک تقسیم بندی کلی، تیرهای آهن موجود در سطح بازار آهن آلات کشور در سه استاندارد IPE، INB و INP ساخته و پرداخته می شوند.

تیر آهن IPE به عنوان نمونه ای پرکاربرد از مقاطع فولادی، متناسب با استانداردهای اروپایی طراحی و تولید می شود. تیر آهن نیم پهن یا ipe، از سطح مقطعی به شکل I و ضخامت یکسان و ثابت در بخش بال های انتهایی و ابتدای برخوردار است.

تیرهای INP بر اساس استانداردهای دو کشور چین و روسیه تهیه و تولید می شوند. نازک بودن بال ها در ابتدا و ضخیم شدن آن در بخش انتهای تیر، از مشخصات تیرهای inp به شمار می رود.

علاوه بر این، تیرآهن ipb یا H، از دیگر نمونه های تیرآهن بوده که در مقایسه با دو نوع گفته شده، از قدرت و وزن بیشتری برخوردار می باشند. تیر آهن هاش در دو نوع بال سنگین و بال سبک طراحی و به مرحله تولید می رسد.

برای آشنایی بیشتر با انواع استانداردها و کسب اطلاعات تخصصی تر در خصوص تفاوت های اصلی بین استانداردهای IPE ، INP و IPB توصیه می کنیم به مطالعه مقاله جامع و تخصصی ” تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP در چیست ؟ ” بپردازید.

3- نوع و جنس آلیاژ

از دیگر روش های تشخیص تیر آهن تقلبی می توان به نوع متریال و آلیاژهای به کار رفته در ساختار محصول، اشاره نمود. به طور معمول، تیرهای استاندارد و باکیفیت از آلیاژهای بادوام و مرغوبی مانند فولاد طراحی و تولید می شوند. این ویژگی دوام و استحکام بالای تیرآهن را در برابر عوامل محیطی و فرآیندهای شیمیایی و نوسانات جوی به دنبال دارد.

همچنین، استفاده از آلیاژهای باکیفیت، افزایش طول عمر و دوام و کیفیت سازه و بنا را رقم می زند. این در حالی است که تیرآهن بی کیفیت به علت استفاده از مواد اولیه نامرغوب و غیر استاندارد، خیلی زود دچار زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی می شود.

فاکتورهای موثر بر قیمت تیرآهن

فاکتورهای موثر بر قیمت تیرآهن

نرخ ارز و کارخانه سازنده و تولیدکننده را می توان از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت تیر آهن قلمداد نمود. بروز هرگونه نوسان در نرخ ارز، تغییر بازه قیمت تمام شده مقاطع فولادی را در پی دارد.

علاوه بر ارز و کارخانه سازنده، وزن هر شاخه، استانداردهای استفاده شده و سطح کیفی و متریال به کار رفته، از دیگر عوامل تاثیرگذار و موثر بر قیمت تیر اهن می باشند.

نحوه خرید تیرآهن اصل

مجموعه آهن هایپر از مراکز معتبر و شناخته شده عرضه و فروش مقاطع فولادی باکیفیت و استاندارد اعم از انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، در سطح کشور به شمار می رود. ارائه انواع مقاطع فولادی، آهن آلات صنعتی و ساختمانی و مصالح فلزی، بدون واسطه و به صورت مستقیم از کارخانه، از ویژگی های شاخص شرکت ahanhyper.com به شمار می رود. همچنین، قابلیت خرید تیر آهن از این مجموعه به صورت حضوری و غیر حضوری و آنلاین میسر شده است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

بهترین تیرآهن ایران

برای ساخت تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می شود؟

آموزش جوشکاری تیرآهن

تفاوت انواع تیرآهن

تفاوت آهن کرمانشاه و اصفهان 

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن اصفهان

آشنایی با انواع تیرآهن های موجود در بازار

بررسی تیرآهن I و H

نحوه تشخیص تیرآهن فایکو + ۴ روش کلیدی برای تشخیص

نحوه تشخیص انواع تیرآهن + معرفی راهکارهای کلیدی برای تشخیص

نحوه تشخیص تیر آهن اصفهان در بازار + ۵ نکته طلایی تشخیص تیرآهن اصل

 

https://ahanhyper.com//?p=4137

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *