امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه خم کردن ورق فلزی

ورق های فلزی از جمله پرکاربردترین محصولات فولادی در صنایع مختلف می باشد. گاهی نیاز است فلزات را با روش های مختلف تغییر شکل داد. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه خم کردن ورق فلزی بپردازیم. از شما مخاطبان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

به تغییر فرم ظاهری فلزات که بر اثر نیروی وارد آمده به آن اتفاق می افتد؛ خمکاری گویند. در مواقعی که ضخامت ورق فلزی نازک و کوچک باشد و حمل آن آسان باشد؛ به راحتی می توان آن را با دست خم کرده و زاویه مورد نظر را ایجاد کرد. در بسیاری از موارد برای خم کردن ورق فلزی از پرس استفاده می شود‌. ورق های خم شده در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. میزان خمش، مقاومت و شکل این ورق ها با هم فرق داشته در نتیجه روش تولید آن ها نیز متفاوت است.

خم کردن ورق فلزی

انواع روش های خم کردن ورق فلزی

برای خمکاری ورق فلزی روش های متفاوتی وجود دارد که هر کدام به نحو خاصی انجام می شوند. در ادامه این روش ها را بررسی می کنیم:

خمش پایین

این روش خم کردن ورق با وارد کردن ضربه از سمت پایین انجام می شود‌. در این روش فک خمش دستگاه در سمت پایین به مواد اولیه فشار وارد کرده و تا زمان ایجاد شکل و زاویه نهایی این فشار ادامه دارد. خمش پایین معمولا در سطح مرکزی انجام می شود تا دقت را بالا برده و بازگشت پذیری را کاهش دهد.

خمش هوا

در این روش محصول فولادی بین دو نقطه قرار داده شده و بدون لمس کامل قطعه فشار از طریق پانچ خمش وارد می شود. خمش این روش چندان دقیق نبوده زیرا از یک قالب برای همه خمش ها استفاده می شود. همچنین امکان دارد ترمز پرس دیر یا زود عمل کند و میزان خمش تغییر کند.

خمکاری U

در این روش خم کردن ورق یک قالب به شکل U بر روی ماده اولیه قرار می گیرد و از سمت پانچ خمش با قسمت میانی فشار وارد می شود. تا زمانی که ورق شکل قالب را کاملا به خود بگیرد و خم شود این فشار ادامه دارد.

خمکاری رول

در این روش محصول فولادی به وسیله پانچ لوله ای یا مخروطی خم می شود‌. با این روش معمولا محل خمش شعاع بیشتری دارد. با استفاده از آن می توان چند مقطع فولادی را خم‌کرد.

خمکاری چرخشی

از دیگر روش های خم کردن ورق فلزی خمکاری چرخشی است. معمولا این روش با دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود. در این روش در سطح ماده اولیه هیچ خراش یا ترکی ایجاد نمی شود. با این روش می توان در محصولات مختلف زاویه های مشترک ایجاد کرد.

خمکاری مرحله ای

همانطور که پیداست این روش خم کردن در چند مرحله تکراری انجام می شود‌. با توجه به تعداد گام ها و مراحل خمش شعاع و زاویه در این روش تعیین می شود‌. قابل توجه است که اگر تعداد گام ها افزایش یابد کیفیت نهایی خمش بیشتر می شود.

خمکاری لبه

روش خمکاری لبه بیشترین روشی است که انجام می شود‌. در این روش خم کردن ورق ماده اولیه بر روی قالب های خاصی گذاشته می شوند و با استفاده از پانچ مسطح لبه های آن خمیده می شوند‌.

انواع روش های خمکاری ورق

پارامترهای مهم‌ در خمکاری ورق فلزی

قبل از شروع خمکاری ورق فلزی لازم است که نکاتی را در اینباره بدانید. در زیر به پارامترهای مهم در خمکاری ورق فلزی اشاره شده است:

پارامتر اول: این پارامتر همان شعاع خم‌ کردن است که در سه دسته داخلی، خارجی و متوسط قرار می گیرد. با این پارامتر زاویه خمش و نوع قالب خم کردن مشخص می شود.

پارامتر دوم: از دیگر پارامترهای مهم در خم کردن ورق فلزی ضخامت است. هر چه مواد اولیه ضخامت بیشتری داشته باشد نیروی بیشتری برای خم کردن نیاز دارد. در انواع خمکاری ورق با توجه به ضخامت ورق نوع خمش و دستگاه به کار برده شده را تعیین می کنند.

پارامتر سوم: زاویه خم شدن از دیگر پارامترهای مهم در خم کردن ورق می باشد. با توجه به کاربرد و ضخامت زاویه خم شدن تعیین می شود. برای دقیق شدن زاویه از قالب استاندارد استفاده می شود‌. این قالب زیر دستگاه قرار می گیرد و با فشار سری دستگاه مواد به شکل آن در می آیند. در برخی موارد سری دستگاه زاویه مشخص داشته و فرمی خاص را ایجاد می کند. هر چقدر زوایا دقیق باشند استحکام بیشتر بوده و استفاده از محصول نهایی راحت تر می شود.

پارامتر چهارم: طول لبه نسبت به منطقه خم از پارامترهای مهم دیگر در خم کردن ورق است. این پارامتر میزان فشار مورد نیاز و نوع دستگاه را مشخص می کند.

پارامتر پنجم: دیگر عامل مهم عرض است که نوع قالب مورد استفاده را تعیین می کند. عرض نقطه اصلی اعمال نیرو و عمق خم کردن است.

پارامترهای مهم‌ در خمکاری ورق

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده محصولات فولادی در انواع مختلف می باشد. برخی از محصولا پرکاربرد که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و … اشاره کرد. شما مخاطبان گرامی برای خرید محصولات فولادی مورد نیاز با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

خم کردن ورق به چه معناست؟

تغییر فرم ظاهری فلزات بر اثر نیروی وارد آمده را خمکاری گویند.

انواع روش های خمکاری ورق فلزی کدامند؟

خمش پایین، خمش هوا، خمکاریU، خمکاری چرخشی، خمکاری رول، خمکاری مرحله ای، خمکاری لبه

پارامترهای مهم در خمکاری ورق فلزی کدامند؟

نکات مهم خم کردن ورق فلزی

شعاع خم کردن، ضخامت، زاویه خم شدن، طول لبه نسبت به منطقه خم،‌ عرض

https://ahanhyper.com//?p=72742

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *