امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم

تخریب ساختمان از عملیات هایی است که به روش های مختلفی انجام شده و حتما باید توسط افراد با تجربه انجام شود. در این مبحث قصد داریم به بررسی نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

تخریب ساختمان

در ابتدای مبحث نکات لازم قبل تخریب ساختمان باید ذکر شود امروزه با توجه به گسترش جمعیت ساختمان سازی نیز افزایش یافته است. در گذشته ساختمان ها به طور ساده و با استفاده از مصالح کمی ساخته می شدند. ولی امروزه اغلب ساختمان ها چند طبقه بوده و از مصالح زیادی برای ساخت آن استفاده می شود. گاهی بنا به دلایلی چون فرسودگی، بزرگتر کردن ساختمان و … نیاز به تخریب ساختمان است.

بهتر است بدانید که این کار باید اصولی و طبق قواعد انجام شود تا احتمال آسیب به اطراف و افراد کمتر شود. در زمان تخریب می توان بعضی از مصالح از جمله تیرآهن، گچ تخته، ورق فولادی، کفپوش، مواد سقف، کاشی های سقف و مواد عایق را بازیابی کرد. در پروژه های جدید می توان از این مصالح مجددا استفاده کرد که در کاهش هزینه ها بسیار موثر می باشد.

انواع روش های تخریب ساختمان

انواع روش های تخریب ساختمان

بهتر است بدانید تخریب ساختمان به روش های مختلفی انجام می شود  که با توجه به مکان و مصالح ساختمان می توان بهترین آن را انتخاب کرد. این روش ها عبارتند از:

روش انفجاری: در ادامه مبحث نکات لازم قبل تخریب ساختمان باید ذکر شود یکی از روش های تخریب انفجاری است. اغلب در سازه های بزرگ شهری از این روش استفاده می شود به صورتی که ساختمان درون خود فرو می ریزد.

روش مکانیکی: معمولا ساختمان هایی که ارتفاع بالایی دارند را با این روش تخریب می کنند به طوری که از بالا به پایین انجام می شود. این روش از یک ماشین پایه مجهز به بازوی تخریب بلند استفاده شده و روشی ایمن و سنتی می باشد. در سازه های بتن مسلح، فولادی، بنایی و مخلوط از این روش استفاده می شود.

توپ تخریب: در این روش از یک توپ که حداکثر ۱۲۰۰۰ پوند وزن دارد؛ استفاده می شود که همانند آونگ عمل می کند. این توپ از یک چرثقیل آویزان بوده و یا بر روی سازه افتاده و یا درون آن می چرخد. توجه کنید که اپراتور جرثقیل باید تجربه زیادی داشته باشد در غیر این صورت اگر چرخش کنترل نشود امکان واژگونی چرثقیل وجود دارد. گرد و غبارسر و صدا و لرزش ایجاد شده در این روش بسیار زیاد است.

تخریب انتخابی: در این روش بخش های خاص ساختمان تخریب شده و کم کم مواد برداشته می شود تا بتوان دوباره از آن استفاده کرد. این روش دوستدار محیط زیسب بوده و آسیبی به افراد و محیط اطراف وارد نمی کند. زمان انجام این روش بالا است؛ چون ساختمان قطعه قطعه تخریب می شود.‌

تخریب انتخابی

نکات لازم قبل تخریب ساختمان

قبل از تخریب ساختمان لازم است نکاتی را بدانید که به شرح زیر است:

  1. قبل از شروع به تخریب باید نحوه انجام آن بررسی شود تا بتوان برنامه دقیقی برای آن چیده و اقدامات مناسب را انجام داد. از جمله مواردی که باید در این مرحله به آن توجه کرد عبارتند از: نوع ساخت و ساز، مصالح، عملکرد ساختمان، شرایط ترافیکی، شرایط زهکشی، وضعیت، کدهای ساختمان و مکانی که سازه در آن قرار دارد.
  2. از دیگر نکات لازم قبل تخریب ساختمان مطمئن شدن از قطع آب، برق و گاز ساختمان است. این کار باید طبق مقررات انجام شده و حتما شرکت های مربوطه از آن با خبر باشند‌.
  3. نکته دیگر آزبست که در صورت مشکوک بودن به آن باید بازرسی آن را به یک تیم متخصص بسپارید. این کار را خودتان انجام ندهید؛ چون ذرات معلقی که در هوا قرار می گیرد، برای شما و اطرافیان خطرناک است. اغلب برای ساختمان هایی که بالای ۲۰ سال ساخت هستند؛ این کار بسیار مهم بوده و در اوایل تخریب انجام می شود.
  4. قبل از تخریب همسایگان را در جریان قرار داده تا از شکایات و امکان نارضایتی آنان جلوگیری شود.
  5. یکی دیگر از نکات لازم قبل تخریب ساختمان رضایت ساختمان مجاور می باشد. در صورتی که ملک شمل به ساختمان دیگری وصل است باید از آن رضایت تخریب بگیرید. همچنین این کار ممکن است برای آن ساختمان خطرآفرین بوده و باعث آسیب دیدن آن شود‌.
  6. باید با نصب حصار موقت ایمن دسترسی عمومی به محل ساخت و ساز را محدود کرد. با این کار از ایجاد صدا و گرد و غبار جلوگیری شده و خطراتی چون اشتعال کمتر می شود.
  7. در قدیم ساختمان ها به صورت دیوار باربر ساخته می شدند که در زمان تخریب آن باید تیرآهن ها و آجرهای آنان را خارج کرد.
  8. به عنوان یکی دیگر از نکات لازم قبل از تخریب ساختمان می توان به تخریب سقف در ساختمان های قدیمی اشاره کرد. در این سازه ها اگر سقف به صورت طاق ضربی یا تیرچه بلوکی باشد باید با کمک چکش هیدرولیکی سقف و دیوار هر طبقه را برداشت. این کار از طبقه بالا شروع شده و پس از تخریب تمام آن ها می توان سازه را جمع آوری کرد.
  9. همچنین باید به سر و صدای ایجاد شده، گرد و غبار و گل و لایی که در اثر تخریب ایجاد می شود؛ توجه کرد.

نکات لازم قبل تخریب ساختمان

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر در زمینه ارائه و عرضه مقاطع فولادی فعالیت دارد. میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی و .. از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد می باشند. شما مخاطبین گرامی برای تهیه و خرید این مقاطع فولادی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام کنید. جهت دریافت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مصالحی که پس از تخریب مجددا می توان از آن استفاده کرد؛ کدامند؟

ورق فولادی، کفپوش، تیرآهن، گچ تخته، مواد سقف، کاشی های سقف و مواد عایق

روش های تخریب ساختمان را بیان کنید؟

روش انفجاری، مکانیکی، توپ تخریب، انتخابی

نکات لازم قبل از تخریب ساختمان را ذکر کنید؟

ضروریات تخریب ساختمان

بررسی نحوه انجام عملیات تخریب، اطمینان از قطع آب، برق و گاز، آزبست، در جریان گذاشتن همسایگان، رضایت ساختمان مجاور، نصب حصار ایمن، تخریب سقف و دیوارها

https://ahanhyper.com//?p=72779

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *