امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

ورق های فولادی در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام از ویژگی هایی برخوردار هستند. از ورق های پرکاربرد بازار می توان ورق گالوانیزه را نام برد. در این مبحث می خواهیم به بررسی نحوه تشخیص ورق گالوانیزه بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این مقطع فولادی در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ورق آهنی است که پوششی از جنس روی سطح آن را پوشانده است. به طور کلی این نوع ورق دارای سطحی صیقلی و براق بوده و به نسبت ورق های معمولی شفافیت خیلی بالایی دارد. همچنین ورق های گالوانیزه پوششی حدود ۱۰ الی ۲۷۵ میلی متر داشته و ضخامت آن ۰.۱۸ الی ۶ میلی متر است. هر حلقه این ورق دارای وزنی معادل با ۵ الی ۷ تن است. یکی دیگر از روش های نحوه تشخیص ورق گالوانیزه لیز بودن سطح آن است به طوری که وقتی بر روی آن آب ریخته شود به راحتی متوجه آن می شوید.

وقتی آب بر روی سطح ورق ریخته شود اگر به راحتی لیز بخورد یعنی سطح آن صاف و صیقلی بوده و از ورق های گالوانیزه می باشد. این ورق ها در انواع مختلفی تولید می شوند که شامل ورق گالوانیزه بدون گل، گل ریز و گل درشت می شود‌. این دسته بندی براساس شکل گیری گل روی سطح آن است که نشان دهنده کیفیت ورق است. به صورتی که هر چقدر ناخالصی سرب حوضچه مذاب عنصر روی کم باشد ورق گل کمتری داشته و یا بدون گل است.

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

ویژگی ورق گالوانیزه

بهتر است بدانید ورق گالوانیزه از مزایا و ویژگی های زیادی برخوردار است که به شرح زیر می باشد:

ورق گالوانیزه در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت زیادی دارد. همچنین این محصول در برابر نفوذ گرد و خاک نیز از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. مقاومت بالا در برابر ضربات مختلف یکی دیگر از ویژگی های این ورق است. انعطاف پذیری این محصول بالا بوده و استحکام کششی بالایی دارد. یکی دیگر از ویژگی های این مقطع فولادی سختی بالا و سطح مقاوم آن است. همچنین این نوع ورق فولادی استحکام بالایی داشته و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با توجه به مزایای زیادی که دارد در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از این ورق ها در ساخت پل‌، مخازن آب و ذخایر انرژی استفاده می شود‌. در لوازم خانگی چون ماشین لباسشویی و بدنه یخچال نیز از این مقطع فولادی استفاده می شود. همچنین از این نوع ورق در ساختمان سازی برای سقف، کانال هوا، انواع لوله و اتصالات استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این مقاطع می توان به استفاده در سینی های کابل و تابلوهای برق اشاره کرد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

روش نگهداری از ورق های گالوانیزه

برای نگهداری از ورق گالوانیزه روش های مختلفی وجود دارد که در شرایط مختلف با هم فرق دارند. در زیر به این روش ها اشاره می کنیم:

  • بهتر است این ورق ها بر روی پایه های چوبی نگهداری شوند.
  • در مکان هایی که رطوبت نداشته و دما ثابت باشد؛ باید این ورق ها را نگه داشت.
  • در مکان های تمیز و بدون گرد و غبار می توان از این مقاطع نگهدار کرد؛ هرچند این ورق ها در برابر گرد و غبار مقاومت خوبی دارند.
  • در صورتی که این ورق را در مکان باز نگه می دارید؛ باید آن را روی پایه های مخصوص گذاشته و روی آن را با پوشش ضد آب پوشاند.

روش نگهداری از ورق های گالوانیزه

روش تولید ورق گالوانیزه

لازم است بدانید ورق گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد تولید می شود که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:

ورق گالوانیزه گرم

در این فرآیند تولید ورق های فولادی را در حمامی از روی مذاب غوطه ور می کنند. اول ورق ها را در کوره ۱۲۰ درجه سانتی گراد حرارت داده و بعد ورق ها را از حمام روی مذاب که دمای آن ۴۵۰ درجه سانتی گراد است با سرعت ۱۸۰ متر بر دقیقه عبور می دهند. سپس عنصر روی به صورت یک نوار پیوسته بر روی سطح آن تشکیل می شود‌.

در این حمام قطعه به دور یک رول غوطه ور پیچیده شده و فلز مذای روی واکنش نشان داده و باعث تشکیل پوشش چسبنده می شود. در نهایت قطعه به صورت عمودی از حمام خارج شده و سپس با هوای فشار بالا عنصر روی مذاب اضافه بر روی سطح ورق حذف شده و ضخامت پوشش کنترل می شود. در نهایت قطعه را گذاشته تا سرد شود و پوشش آن سفت گردد.‌

ورق گالوانیزه سرد

در این روش ورق گالوانیزه از طرزق عملیات الکتریکی یا آبکاری ساخته می شود. در این فرآیند عنصر روی به صورت الکتریکی بر روی ورق رسوب می کند و هیج دمایی به ورق اعمال نمی شود. در این فرآیند دما پایین بوده و ساختار فولاد تغییری نکرده و خواص آن یکنواخت می شود. قابل ذکر است که ضخامت پوشش در این روش را می توان دقیق کنترل کرد.

روش تولید ورق گالوانیزه

خرید ورق گالوانیزه

برای خرید ورق گالوانیزه با اطمینان از کبفبت و مرغوبیت می توانید با مراجعه به وبسایت https://ahanhyper.com اقدام کنید. با توجه به تنوع بالای این نوع پیشنهاد می کنیم قبل از سفارش با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید. به این صورت انتخاب بهتری را با توجه به کاربرد مدنظر خود تجربه خواهید کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق آهنی است که پوششی از جنس روی سطح آن را پوشانده است.

روش نگهداری از ورق گالوانیزه را بیان کنید؟

نگهداری بر روی پایه چوبی، به دور از رطوبت، محیط تمیز بدون گرد و غبار، استفاده از پوشش ضد آب در محیط های باز

روش تولید ورق گالوانیزه به چه صورت است؟

تولید ورق گالوانیزه

این ورق به صورت گالوانیزه سرد و گرم تولید می شود.

https://ahanhyper.com//?p=72735

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *