امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نکاتی که باید در مورد بتن و فراورده های بتنی بدانید

از جمله پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی بتن ها می باشند. ویژگی و مزایای بسیار آن را به بهترین و مهمترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. بدون شک بسیاری از شماها نام بتن را شنیده اید؛ اما در مورد ترکیب و مواد اولیه بتن اطلاعاتی ندارید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بتن و فراورده های بتنی بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی بتن

به طور کلی می توان ذکر کرد که بتن و فراورده های بتنی ترکیب ساده سنگدانه و خمیر می باشد و خرده سنگ ها معمولاً دارای سنگدانه است. سنگدانه ها براساس واکنش شیمیایی سیمان و آب به یکدیگر می چسبند و یک توده سنگی مقاوم ایجاد خواهند کرد.

بتن و فراورده های بتنی

ویژگی بتن

کارایی و دوام دو مورد از مهمترین پارامترهای انتخاب بتن به شمار می رود. از ویژگی های بتن و فراورده های بتنی می توان به این موارد اشاره کرد که بتنی که بشکند، به راحتی آن را تولید و پخش کرد، بدون اینکه یکنواختی را از دست دهد؛ بدون شک بتن خوبی به شمار می رود. بتن خوب باید بتواند توانایی مقابله با شرایط جوی، درگیری با مواد شیمیایی سایش و مقابله با هرگونه و فرایند منجر به تخریب بتن را داشته باشد.

ویژگی بتن

انواع بتن

بتن و فراورده های بتنی در انواع مختلفی موجود می باشد؛ هر یک دارای خواص و کارایی منحصر به فردی می باشند. به طور کلی می‌توان گفت بتن ها به دو نوع بتن آماده و بتن ویژه تقسیم بندی می شوند. در ادامه به شرح هریک می پردازیم.

بتن آماده

در موارد بسیاری برای اجرای پروژه های عمرانی از بتن های تولید شده در کارخانه سیمان و کارگاهی استفاده خواهد شد. این نوع بتن ها دارای مزایای بسیاری می باشد؛ و از کیفیت خوبی برخوردار هستند که قیمت بتن آماده نسبت به بتن های دیگر مقداری بیشتر می باشد. اما استفاده از آن در اجرای پروژه های ساختمانی به خاطر کنترل بهتر کیفیت به صرفه تر می باشد. در نظر داشته باشید که استفاده از بتن آماده، سیمان مصرفی را کمتر خواهد شد.

بتن ویژه

اگر در سازه ای نیاز به مقاومت بالا باشد؛ بدون شک بتن ویژه بهترین و مناسب ترین گزینه می باشد. این نوع بتن دارای الیاف تقویت کننده می باشد که باعث شده است خواص و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای را برخوردار باشد. الیاف مورد استفاده در این بتن از شیشه، پلی پروپیلن و از کربن می باشد. این نوع بتن به خاطر برخی ویژگی ها مقاوم تر و بادوام تر بوده و حتی در وزن سبکی نیز تولید و ساخته می شود.

دسته بندی دیگری برای انواع بتن و فراورده های بتنی وجود دارد که می‌توان به بتن مسلح، بتن با مقاومت عادی، بتن پیش تنیده، بتن سبک پلیمری، بتن پر مقاومت و … اشاره کرد.

بتن ویژه

مواد تشکیل دهنده بتن

همانطور که ذکر کردیم بتن ترکیبی از ماسه و سنگدانه یا سنگ های خرد شده می باشد که در کنار یکدیگر توسط خمیر چسبنده نگهداشته خواهد شد. به طور کلی مواد تشکیل دهنده بتن و فراورده های بتنی به شرح زیر می باشد.

سیمان: سیمان از جمله مهمترین موادی می باشد که جهت ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد. سیمان های مصرفی در بتن شامل پرتلند پنج گانه، سیمان ویژه، سیمان پرتلند آمیخته می باشد.

سنگدانه: سنگدانه های بتن ترکیبی از شن و ماسه می باشد که وظیفه اصلی این سنگدانه های مورد استفاده در بتن و فراورده های بتنی این است که بافت دانه ای توسط خمیر سیمانی در کنار یکدیگر نگه داشته شود این سنگ زدن ها به راحتی قابل دسترسی بوده و در بستر رودخانه یا حتی به حالت صنعتی سبک و بازیافت شده در دسترس می باشند این سنگدانه ها توسط فرایندهای مکانیکی به دانه بندی های مختلف در می آیند و قابلیت استفاده را دارند.

آب: بهتر است بدانید کیفیت آب مورد استفاده در ساخت بتن ها به منبع آن بستگی دارد. به عنوان مثال آب آشامیدنی برای ساخت بتن بسیار مناسب است. آب بازیافتی که در طی فرایندهای ساخت بتن بازیافت می شوند؛ نیز برای ساخت بتن گزینه مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر این موارد آب زیرزمینی ها برای ساخت بتن بسیار مناسب می باشد، به شرطی که محتوای آن بررسی شود. اما در میان منابع آب فاضلاب ترتیب و بتن اصلاً مناسب نخواهد بود.

مواد تشکیل دهنده بتن

منظور از فراورده های بتنی

بهتر است بدانید در تولید و ساخت هر محصولی که از بتن استفاده شود؛ معمولاً فرآورده های بتنی می‌گویند. برخی از این فرآورده ها مثل واش بتن، تیرچه، بلوک بتنی و لوله بتنی در صنعت ساختمان می باشد. علاوه بر این موارد برخی دیگر همچون سنگ دار و نیوجرسی در راهسازی ها و برخی در مواردی همچون جدول بتنی و مبلمان بزرگ در شهر سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از بتن و فراورده های بتنی

بتن و فراورده های بتنی را در همه جا می توانید مشاهده نمایید. از ساخت بنا های عظیم همچون پل ها، جاده ها، پیاده رو ها، و … فرآوره های بتن می باشد. انعطاف پذیری، تطبیق‌پذیری، ارزان‌قیمت بودن و … توانسته است بتن را به محبوب ترین مصالح ساختمانی در جهان تبدیل نماید. برخی دیگر از مزایای بتن می توان به عمر نسبتاً طولانی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری، قوی بودن از نظر فشرده سازی، غیر قابل احتراق و … اشاره کرد.

مزایای استفاده از بتن

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که متوجه شدید؛ امروزه استفاده از مصالح ساختمانی بسیار گسترش پیدا کرده است. به همین خاطر فروشگاه های بسیاری جهت فروشی مصالح فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز فعالیت دارند. برخی از این مصالح می توان به میلگرد، تیرآهن، نبشی، ورق استیل، ورق گالوانیزه و … اشاره کرد. کیفیت این محصولات برای ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد؛ به همین خاطر تهیه و خرید از طریق فروشگاه های معتبر بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

پیشنهاد ما به شما مخاطبین گرامی فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این فروشگاه با توجه به سابقه درخشانی که دارد؛ محصولات باکیفیتی را عرضه کرده که با اطمینان خاطر می توانید جهت سفارش و خرید محصولات اقدام نمایید. شما مخاطبین عزیز از سراسر ایران می توانید جهت خرید انواع محصولات فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. برای انتخاب بیشتر کافیست با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مزایای بتن و فراورده های بتنی کدامند؟

ارزان قیمت بودن، عمر نسبتا طولانی، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری، قوی بودن از نظر فشرده سازی، غیر قابل احتراق

منظور از فراورده های بتنی چیست؟

هر محصولی که در تولید آن از بتن استفاده شده باشد؛ را فرآورده های بتنی می‌گویند، همچون تیرچه بتنی، بلوک بتنی و لوله بتنی در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود.

بتن از چه موادی تشکیل شده است؟

مواد تشکیل دهنده بتن

سیمان، سنگدانه، آب

https://ahanhyper.com//?p=72770

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *