امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه تشخیص میلگرد در بتن سازه

میلگرد مقطع توپر دایره ای است که انواع مختلف دارد. این مقطع فولادی در بتن بیشترین استفاده را به همراه دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه تشخیص میلگرد در بتن بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

میلگرد نوعی پروفیل با مقطع دایره ای است که دو نوع ساده و آج دار داشته و اغلب به طول ۱۲ متر تولید می شود‌. هر کدام از این میلگردها ویژگی های مخصوصی دارند. میلگردها به روش هایی چون نورد گرم، سخت شده با گرمایش و… تولید می شود. از این محصول در صنعت ساختمان بسیار استفاده می شود. بیشترین میلگردی که در بتن استفاده می شود از نوع تولید شده به روش نورد گرم است.

نحوه تشخیص میلگرد در بتن

انواع میلگرد مورد استفاده در بتن

مهم ترین میلگردهایی که در بتن استفاده می شوند؛ به شرح زیر می باشد:

میلگرد ساده: میلگرد ساده از پر مصرف ترین انواع میلگرد است که به میلگرد نرمه نیز شناخته می شود. این میلگرد مقطعی دایره ای داشته و سطح آن صاف می باشد. از این میلگرد برای جلوگیری از جمع شدگی و ترک خوردن بتن در ساخت درز انقباض برای فرودگاه و خیابان استفاده می شود. میلگرد ساده در فواصل معین بین بتن قرار می گیرد تا از ترک خوردن آن‌‌ جلوگیری کند. این میلگرد دارای قابلیت خمش بوده و به راحتی برش می خورد. در سازه های سنگین نمی توان از این میلگرد استفاده کرد چون اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی کند و احتمال دارد میلگرد از بتن جدا شود.

میلگرد آج دار: با توجه به نحوه تشخیص میلگرد در بتن باید بدانید که این میلگرد دارای مقطع دایره ای و یا چند ضلعی بوده و سطح آن صاف نیست. سطح این میلگرد زبری خاصی دارد که به آن آج می گویند که باعث چسبندگی بیشتر بتن می شود‌. در مناطق زلزله خیز برای ساخت و ساز از این میلگرد استفاده می شود‌. میلگرد آج دار به دو نوع میلگرد آج دار مقاومت بالا و میلگرد آج دار ترمومکانیکی تقسیم می شوند.

میلگردهای آج دار ترمومکانیکی در دمای بالا ساخته می شوند به همین دلیل مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی، نیروهای فشاری و کششی دارند. میلگردهای آج دار مقاومت بالا مارپیچی شکل بوده و فقط در بتن استفاده می شوند‌. این میلگرد قابلیت خمشی و خاصیت جوش پذیری بسیار بالایی دارد و در سازه های سنگین مثل پل، ساختمان تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع میلگرد در بتن

نحوه تشخیص میلگرد در بتن

برای تشخیص میلگرد در بتن از روش های زیر استفاده می شود:

استفاده از میلگردیاب دستی

با استفاده از این روش می توان بدون خراب کردن سازه با استفاده از دستگاه اسکن موقعیت و عمق میلگرد را شناسایی کرد. برای شناسایی میلگردهایی به عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر از این دستگاه استفاده می شود. این اسکنر یک صفحه نمایشگر دارد که موقعیت میلگرد و دسته برای جا به جایی آسان روی میلگرد را نشان می دهد. کار این دستگاه بدین گونه است که مکان یاب را به صورت صاف روی بتن گذاشته و روشن می کنند. دسته مکان یاب باید به سمت پایین باشد. دکمه روشن دستگاه را زده و منتظر بمانید تا صفحه نمایشگر روشن شود.

اگر این دستگاه را بر روی میلگرد ناهموار استفاده می کنید؛ بین سطح بتنی و دستگاه تشخیص میلگرد در بتن یک تکه مقوا قرار دهید تا به راحتی جا به جا شود. سپس مکان یاب را به صورت افقی و به آرامی روی بتن حرکت دهید. در صورت نزدیک شدن به میلگرد بر روی صفحه نمایشگر یک دایره یا نوار وسط آن ظاهر می شود‌. بعد از شنیدن بوق دستگاه حرکت دستگاه را متوقف کرده و ثابت نگه دارید و با نشانگر یا رنگ محل وجود میلگرد را علامت بزنید. علامت مثبت روی دستگاه نشان دهنده نزدیک شدن به میلگرد و علامت و منفی روی دستگاه نشان دهنده دور شدن از محل قرار گرفتن میلگرد است.

اگر عمق میلگردها از ۶ الی ۸ اینچ بیشتر است؛ باید از اسکنرهای رادار نفوذی استفاده کرد. نمودار میله ای روی دستگاه تشخیص میلگرد در بتن مقدار عمق میلگرد را نشان می دهد. تا انتها تمامی محل هایی که میلگرد دارد را علامت گذاری کنید. وقتی به انتهای بتن رسیدید ۱۵ سانتی متر به سمت پایین حرکت کرده و ادامه مسیر به صورت افقی می باشد. اینگونه می توان‌ تمام میلگردهای بتن را مشخص کرد. بهترین راه برای تشخیص میلگرد در بتن بررسی بتن به صورت افقی و عموی می باشد. بعد از پیدا کردن میلگردهای افقی میلگردهای عمودی را نیز پیدا کرده و علامت گذاری کنید.

روش های تشخیص میلگرد در بتن

اسکن بتن با رادار

از دیگر روش های تشخیص میلگرد در بتن استفاده از رادار می باشد. این روش آسان، کم هزینه و سریع بوده و امنیت بالایی دارد. برای میلگردهایی که عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر دارند از این روش استفاده می شود‌. این دستگاه با امواج رادیویی و از طریق آنتن فرستنده در فرکانس خاص به بتن ارسال می شود. این امواج الکترومغناطیسی بوده و انرژی میلگرد را از بین برده و در نهایت این امواج به وسیله میلگرد خارج شده و در آنتن دریافت امواج گرفته می شود. بر روی صفحه دستگاه می تولن عمق و محل میلگرد را مشاهده کرد.

نحوه کار این دستگاه بدین گونه است که بعد از قرار گرفتن در امتداد لبه بتن دستگاه را روشن کرده و به آرامی به سمت چپ محل تعیین شده فشار دهید تا امواج بر روی صفحه ظاهر شود‌. این امواج منعکس شده از میلگردها است که به وسیله آنتن گیرنده ضبط می شود. بعد از آن دستگاه تشخیص میلگرد در بتن را تا زمانی که امواج تمام صفحه را پر کند به جلو حرکت می دهید. پس از پر شدن صفحه دستگاه را حرکت ندهید چون این کار اطلاعات اولیه اسکن را از بین می برد.

سپس دستگاه را به سمت عقب یا راست محل مورد نظر حرکت دهید و به محض اینکه خط سفید عمود بر قله منحنی در وسط نمودار ظاهر شد دستگاه را متوقف کنید. این خط سفید محلی است که میلگرد وجود دارد. از تلاقی قسمت مقیاس عمق و خط سفید می توان عمق میلگرد را مشخص کرد. تمامی نقاط منحنی که بر روی دستگاه ظاهر می شود را علامت بزنید. این کار را به صورت عرضی و از سمت بالای بتن نیز انجام دهید و تمام میلگردها را مشخص کرده و علامت بزنید. تا پایان این کار را انجام دهید. در آخر مطمئن شوید که در تمام جهات اسکن بتن انجام شده است.

اسکن بتن با رادار

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همان طور که ذکر شد میلگرد بیشترین کاربرد را در بتن دارد. برخی از مرغوب ترین میلگردهای موجود در بازار میلگرد ظفربناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه تاش می باشد. شما مخاطبان گرامی برای خرید میلگرد و دیگر محصولات فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

انواع میلگرد مورد استفاده در بتن کدامند؟

میلگرد معمولی، میلگرد آج دار

روش های تشخیص میلگرد در بتن کدامند؟

استفاده از میلگردیاب دستی، اسکن بتن با رادار

میلگرد آج‌ دار چند نوع است؟

انواع میلگرد آجدار

دو نوع میلگرد آج دار ترمومکانیکی و میلگرد آج دار مقاومت بالا

https://ahanhyper.com//?p=72727

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *