امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان

مصالح زیادی در ساختمان سازی به کار برده می شوند که هر کدام وظیفه ای دارند. یکی از این مصالح میلگرد است که نقش مهمی در ساختمان ایفا می کند. در این مبحث قصد داریم‌ به بررسی نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می شود؛ خواندن این مقاله را از دست ندهید.

با توجه به نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان باید بدانید که میلگرد پروفیلی توپر است که دارای سطح مقطع دایره ای بوده و در انواع مختلفی موجود است. هر کدام از انواع این محصول دارای ویژگی هایی بوده و برای کاربردی مناسب هستند. برای استفاده از این مقطع در ساختمان استانداردهایی وجود دارد که در صورت عمل به آن عمر مفید ساختمان افزایش یافته و سازه از استحکام زیادی برخوردار می شود. تعداد سال هایی که یک ساختمان از نظر ایمنی، استحکام، ظاهری و فنی قابل استفاده باشد؛ را عمر مفید ساختمان می گویند.

نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان

آشنایی با نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان

میلگرد در ساختمان نقش مهمی دارد و حکم استخوان بندی را دارد. بتن یک ماده ای با استحکام بالا است؛ ولی در برابر نیروهای کششی و چرخشی مقاومت پایینی دارد. در صورتی که میلگرد استحکام کششی بالایی داشته و برای تقویت بتن درون آن استفاده می شود. بودن میلگرد در بتن از ترک خوردن آن جلوگیری کرده و باعث افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای وارده می شود‌.

بنابراین می توان گفت میلگرد به طور مستقیم استحکام بنا را افزایش داده و سبب افزایش عمر مفید ساختمان می شود. یکی از نکات قابل توجه در ترکیب بتن و میلگرد ضریب انبساط گرمایی آن ها است. این انبساط گرمایی برابر بوده و سبب می شود در اثر سرد و گرم شدن هر دو به طور یکسان منقبض یا منبسط شده و از ترک خوردن بتن جلوگیری می شود.

بررسی نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان

عوامل موثر بر عمر مفید ساختمان

عوامل متعددی بر عمر مفید ساختمان تاثیر دارند که به دو دسته عوامل طبیعی و اجرایی تقسیم می شوند. در زیر هر کدام از این عوامل را به طور جداگانه توضیح می دهیم:

عوامل طبیعی موثر بر عمر مفید ساختمان

چندین عوامل طبیعی وجود دارند که در عمر مفید ساختمان موثر هستند که به شرح زیر است:

رطوبت: این عامل شامل رطوبت خاک، برف، آب های زیر زمینی، باران و … هست که به فونداسیون یا بدنه ساختمان نفوذ کرده و عمر آن را کم می کند.

اقلیم منطقه: در برخی مناطق اختلاف دمای شب و روز انبساط و انقباض هایی ایجاد می کند که در بنا ترک به وجود می آورند. این اتفاق عمر سازه را کم می کند.

فرونشست زمین: این پدیده طبیعی حرکت قائم زمین رو به پایین است که به دلایلی چون عملیات انسانی، برداشت آب زیرزمینی و … اتفاق می افتد. این پدیده به تاسیسات ساختمان خسارت وارد کرده و عمر مفید ساختمان را کاهش می دهد.

عوامل اجرایی موثر بر عمر مفید ساختمان

با توجه به مبحث نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان باید بدانید که دسته ای دیگر از عوامل که بر عمر مفید ساختمان موثر هستند؛ عوامل اجرایی می باشند که عبارتند از:

طراحی: مهم ترین گام در ساخت هر سازه طراحی آن است که باید طبق استاندارد انجام شود. در صورت عدم استاندارد در طراحی و توجه نکردن به مصالح و تجهیزات درست عمر ساختمان کم‌ می شود.

نظارت: عدم اجرای صحیح طراحی استحکام و کیفیت بنا را کاهش داده و عمر آن را می کاهد.

بهره برداری و نگهداری: نحوه بهره برداری هر بنا در زمان طراحی لحاظ شده و اگر ساختمان به صورت مسکونی طراحی شده باشد تمی توان کاربری آن را به تجاری یا اداری تغییر داد. همچنین نگهداری از ساختمان و تعمیرات به موقع عمر سازه را بیشتر می کند.

مصالح: در صورت استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت عمر بنا افزایش می یابد. یکی از این مصالح میلگرد است که در صورت بی کیفیت بودن یا کاهش تعداد آن عمر سازه کاهش می یابد.

عوامل موثر بر عمر مفید ساختمان

نکات مرتبط با میلگرد برای افزایش عمر مفید ساختمان

نکات مهمی در رابطه با میلگرد وجود دارد که در صورت رعایت کردن آن عمر مفید ساختمان افزایش می یابد. در زیر به این نکات اشاره می کنیم:

سایز میلگرد: سایز میلگرد به منظور قطر سطح مقطع آن است که براساس میلی متر می باشد. تمامی مشخصات میلگرد از نظر سایز، طول، وزن، تعداد شاخه ها و موقعیت آن در جدول لیستوفر ذکر شده که عملیات باید طبق آن انجام شود.

استاندارد بودن میلگرد: کیفیت میلگرد در عمر مفید ساختمان تاثیر مستقیمی داشته و باعث استحکام آن می شود. وزن این مقطع بالا بوده و هزینه مربوط به آن نیز بالا است و گاهی برخی از میلگردهای سبک و غیر استاندارد استفاده می کنند که به شدت عمر سازه و استحکام آن‌ را کاهش می دهد.

گرید میلگرد: میلگرد در گریدهای مختلفی تولید می شود که هر کدام دارای ویژگی هایی بوده و برای کاربردهای متفاوتی استفاده می شوند. گرید A3 بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی داشته و از آن به عنوان میلگردهای طولی استفاده می شود. گرید A2 نیز به عنوان میلگرد عرضی و برای درست کردن خاموت کاربرد دارد. گریدهای مختلف در حداقل استحکام تسلیم و مقاومت کششی با هم متفاوت بوده و باید توجه کرد که هر کدام در جای مناسب خود به کار روند.

تاثیر گرید میلگرد بر عمر مفید سازه

نکات اجرایی استفاده از میلگرد

در زمان استفاده از میلگرد باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا منجر به افزایش عمر مفید ساختمان شود. این نکات شامل موارد زیر می شود:

جلوگیری از زنگ زدگی: میلگرد اگر در معرض هوا و رطوبت قرار بگیرد دچار زنگ زدگی می شود که به کمک سند بلاست می توان این مشکل را رفع کرد. ولی اگر میلگرد دچار خوردگی های عمیق شود ضخامت آن کم شده و استفاده از آن باید با تایید کارشناس باشد. میلگرد دست دوم و زنگ زده شده مقاومت سازه را کاهش داده و سبب کاهش عمر آن می شود‌.

انبار کردن میلگرد: میلگرد را نباید به طور مستقیم روی زمین انبار کرد زیرا تماس آن با خاک خوردگی را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است با زمین ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد و بر روی پایه های عایق گذاشته شوند. در زمان انبار کردن از تماس میلگردهای زنگ زده و نو خودداری کرده و باید از تابش مستقیم نور خورشید به آن ها جلوگیری کرد. این مقاطع را در محیط سرپوشیده انبار کرده و به گونه ای باشد که سایز، علامت کارخانه و … قابل تشخیص باشد.

خرید میلگرد با کیفیت

برای اینکه عمر مفید ساختمان افزایش پیدا کند؛ باید از میلگرد های با کیفیت و مرغوب استفاده کرد. به همین خاطر توصیه می کنیم برای خرید میلگرد با کیفیت می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com اقدام کنید. همچنین می توانید قیمت میلگرد و قیمت روز آهن آلات را نیز مورد بررسی قرار دهید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

نقش میلگرد در عمر مفید ساختمان به چه صورت است؟

میلگرد درون بتن قرار داده شده و مقاومت آن را افزایش داده و از ترک خوردن آن جلوگیری می کند که سبب افزایش عمر مفید ساختمان می شود.

عوامل موثر بر عمر مفید ساختمان چند دسته هستند؟

دو دسته عوامل طبیعی و عوامل اجرایی

نکات مرتبط با میلگرد برای افزایش عمر مفید ساختمان کدامند؟

راهکارهای افزایش عمر مفید ساختمان

سایز میلگرد، گرید میلگرد، استاندارد بودن میلگرد

https://ahanhyper.com//?p=72762

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *