امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش جوشکاری تیرآهن

در نظر داشته باشید که برای اتصال تیر آهن می توان از جوشکاری قوس الکتریکی استفاده کرد. معمولا در این روش از قوس کم ولتاژ و جریان الکتریکی بالا استفاده خواهد شد. بین یک الکترود و قطعه کار یا تیرآهن انجام می شود. حرارت بالایی که ایجاد می شود؛ فلز پایه همان تیرآهن را ذوب کرده و به یکدیگر اتصال می دهد. با توجه به آموزش جوشکاری تیرآهن باید ذکر کنیم که جوشکاری تیرآهن به معنی جوش دادن دو قطعه آهن به یکدیگر می باشد.

 در صورتی که نیاز باشد تا از عملیات جوشکاری استفاده شود؛ باید سعی کنید این عملیات را بسیار دقیق انجام دهید. در بیشتر مواقع جوشکاری اعضای بسیار مهم یک سازه را به یکدیگر اتصال خواهد داد و در صورتی که به صورت صحیح انجام نشود؛ احتمال اینکه اعضای آهنی از یکدیگر جدا شده و یا شکسته شدن یک سازه وجود دارد.

در کاربردهای بسیاری می توان جوشکاری استفاده کرد. همچنین برای ترمیم بخش هایی که از بین رفته یا شکسته شده اند؛ نیز می توانید از عملیات جوشکاری بهره مند شوید. با توجه به مبحث آموزش جوشکاری تیرآهن باید کنیم که سعی کنید حتماً جوشکاری تیرآهن را به جوشکار های حرفه ای و خبره بسپارید. تنها این افراد می‌توانند به صورت اصولی و صحیح عملیات جوشکاری تیرآهن را انجام دهند.

 

آموزش جوشکاری تیرآهن

 

اصول جوشکاری تیرآهن

در ادامه مبحث آموزش جوشکاری تیرآهن باید ذکر کنیم که قیمت مصالح ساختمانی از جمله تیرآهن روز به روز در حال افزایش می باشد. به همین خاطر آموزش اصول اولیه جوشکاری تیرآهن برای جلوگیری از ضرر ها؛ کاری ضروری می باشد. باید برای انجام عملیات جوشکاری اصول آن را مد نظر قرار دهید. در ادامه اصول جوشکاری را بیان می کنیم.

  1. تیرآهن باید قبل از جوش دادن؛ با توجه به نوع جوش مورد نظر گرم یا خنک شود.
  2. در نظر داشته باشید که از رنج دمایی ۶۵ الی ۲۶۰ درجه سانتیگراد نباید در حین جوشکاری استفاده کنید چرا که این رنج دمایی برای تیرآهن بسیار خطرناک خواهد بود.
  3. سعی کنید قبل از جوشکاری قسمت های مورد نظر را در رنج دمایی ۲۶۰ الی ۶۴۹ درجه سانتیگراد برسانید.
  4. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که قسمت هایی از تیرآهن که در نزدیک محل جوش قرار دارند؛ را سعی کنید در دمای پایین قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که این دما نباید بسیار پایین باشد و اگر در حینکار کردن دما کمتر شود باید آن را به صورت معتدل نگه دارید.
  5. برای بستن درزهایی که در سطح تیرآهن وجود دارد حتما از تکه های آهن استفاده کرده و آن ها را در محل درز جوش دهید.
  6. برای اینکه نقاط نزدیک محله جوش بیش از حد گرم نشودغ سعی کنید قسمت هایی که قرار است جوش دهید را با جوش های ریز به طول ۲.۵ سانتیمتر اتصال دهید.
  7. توجه داشته باشید که به وجود آمدن درزها و شکاف ها در محل جوش کاری طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد. بنابراین پس از اینکه عملیات جوشکاری به پایان رسید سعی کنید ازانواع درزگیر ها استفاده کنید تا برای نفوذ ناپذیر شدن محل جوش در برابر آب مفید باشد.

مراحل انجام کار جوشکاری

در ادامه مبحث آموزش جوشکاری تیرآهن قصد داریم مراحل انجام جوشکاری را بیان کنیم.

آماده سازی دستگاه جوش یا اینورتر

اولین مرحله جوشکاری تیرآهن؛ آماده کردن دستگاه جوش یا اینورتر می باشد. دو کابل لازم است که باید به همراه داشته باشید. یکی از این کابل ها باید دارای گیره بوده و کابل دیگر دارای انبر باشد. به کابلی که دارای گیره است؛ معمولاً کابل اتصال می گویند که باید به قطب منفی اتصال داده شود. کابل انبردار نیز به قطب مثبت اتصال دهید. توسط فشردن دکمه خاموش و روشن دستگاه جوش یا اینورتر آماده می باشد.

آماده کردن محل جوش

در این مرحله باید کابل گیره دار را به تیرآهن اتصال دهید. دقت داشته باشید که سیم گیره حتما به آهن اتصال داده شده باشد که در این صورت اتصال به دستگاه نیز برقرار خواهد شد. دقت کنید که نوک سیم گیرع دار بر روی قطعه تیرآهن بدون لرزش باشد؛ در غیر این صورت امکان اینکه کابل سریع داغ شود وجود دارد.

ایمنی قبل از کار

در این مرحله باید سعی کنید از ماسک مخصوص جوشکاری بهره مند شوید. همچنین دستکش مخصوص استفاده کنید تا دستان شما دچار سوختگی نشود.

آماده کردن الکترود

پس از اینکه مطمئن شدید که دستگاه روشن بوده و گیره به آهن اتصال داده شده است؛ باید جهت آماده کردن الکترود یا سیم جوش اقدام کنید.

در نظر داشته باشید که برای انجام جوشکاری های کوچک مثل خال جوش سعی کنید از الکترود 3 میلیمتر بهره‌مند شوید. در اینجا باید الکترود را میان کابل انبر قرار داده و آمپر دستگاه را بر روی ۵۰ تا ۷۰ تنظیم کنید. تنظیمات آمپر برای جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

نحوه جوشکاری تیرآهن

 

نحوه جوشکاری تیرآهن

با توجه به مبحث آموزش جوشکاری تیرآهن باید ذکر کنیم که بخش جوشکاری حساس ترین مرحله می باشد. باید حتماً طبق اصول جوشکاری انجام شود؛ در غیر این صورت امکان دارد خسارات و ضررهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. برای جوشکار الکترود را به محل جوش نزدیک کرده البته در نظر داشته باشید که خیلی نزدیک نباشد؛ چرا که باعث می‌شود تا الکترود به سطح کار بچسبد و دستگاه بسوزد.

 همچنین الکترود نباید از محل جوش خیلی دور باشد؛ چرا که باعث ذوب الکترود شده و به تیرآهن پاشیده خواهد شد و این تیرآهن را سوراخ می کند. طبق استاندارد فاصله الکترود از محل جوش باید در حدود ۲ الی ۳ میلیمتر باشد. انبر که دارای الکترود است را به محل جوش نزدیک کنید و همزمان به سمت خود حرکت دهید که باعث می شود تا قوس الکتریکی تشکیل شود. این قوس باعث جوش خوردن تیرآهن خواهد شد. برای اتصال دادن تیرآهن به یکدیگر می توانید از چند خال جوش استفاده کنید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری و … در سایز ها و انواع مختلفی می باشد. شما بازدیدکنندگان عزیز تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز در کاربردهای مختلف را با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت آهنگ های برتر تهیه نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

آموزش جوشکاری میلگرد

آموزش کامل جوشکاری با قوس الکتریکی

مراحل فرایند جوشکاری فراصوتی

https://ahanhyper.com//?p=26261

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *