امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش کامل جوشکاری با قوس الکتریکی

عملیات جوشکاری برخلاف تصور خیلی ها به دلیل عدم شناخت و دارا بودن اطلاعات کافی از آن، در انواع و با استفاده از تجهیزات مختلفی انجام می شود. یکی از معمول ترین جوشکاری ها، جوشکاری با قوس الکتریکی است.

تاریخچه مطرح شدن جوشکاری با قوس الکتریکی به جنگ جهانی دوم باز می گردد، زمانی که برای ساخت کشتی به لحاظ تجاری بسیار مقرون به صرفه برای تولید کنندگان تمام شد.

حال اگر درباره عملیات جوشکاری با قوس الکتریکی چندان اطلاعانی ندارید، می توانید در ادامه همراه ما باشید تا با انواع آن، چگونگی انجام آن و نکات ایمنی حین انجام آن به طور مفید و کامل آشنا شوید. بد نیست بدانید در سایت «آهن هایپر»، مقالات باکیفیت دیگری نیز به منظور آشنایی شما با قطعات فولادی و نحوه تولید آن ها، قابل بازدید و استفاده می باشند.

جوشکاری با قوس الکتریکی

برای آن که میان دو فلز اتصالی قوی صورت گیرد، بایستی از عملیات جوشکاری با قوس الکتریکی به کمک الکتریسیته استفاده نمود. به زبانی ساده، گرمایی که از این فرآیند تولید خواهد شد، فلزات را ذوب و پس از انجماد مجدد آن ها، به یکدیگر متصل خواهد نمود.

در واقع این نوع جوشکاری از منبع تغذیه به منظور ایجاد قوس الکتریکی بین یک الکترود و ماده پایه برای ذوب فلزها در نقطه تماسشان با یکدیگر استفاده خواهد نمود.

جالب است بدانید که این فرآیند جوشکاری به صورت دستی، اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک قابل انجام می باشد. ناحیه جوشکاری نیز به طور معمول توسط یک نوع گاز یا بخار خاص مورد حفاظت قرار خواهد گرفت.

 

جوشکاری با قوس الکتریکی

 

انواع جوشکاری با قوس الکتریکی را بشناسید

جالب است بدانید این جوشکاری خود در انواع مختلفی به شرح ذیل قابل انجام می باشد:

  • جوش کاری با قوس الکتریکی با الکترود دستی (SMAW)

در این نوع جوش کاری قوس الکتریکی که با نام های دستی و الکترود نیز شناخته می شود، از یک جریان الکتریکی برای برخورد قوس بین یک ماده پایه و یک میله یا چوب الکترود مصرفی استفاده می شود.

  • جوش کاری با قوس الکتریکی به کمک گاز محافظ (GMAW)

فرآیندی است که به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می شود که دارای سیم قابل مصرف با تغذیه مداوم بوده و به عنوان الکترود و یا فلز پرکننده عمل می نماید. این جوشکاری به همراه ماده ای دارای اثر خنثی در اطراف سیم همراه است تا محل جوشکاری از آلودگی های ناشی از این عملیات محافظت شود.

جالب است بدانید جوشکاری قوس هسته ای شار از تکنیک های همین نوع جوشکاری به حساب می آید که در واقع لوله ای است فلزی که با مواد شار پودری پر شده است. سرعت جوشکاری بالای قوس هسته ای شار به همراه قابلیت حمل آسان آن، باعث شده تا برای عملیات ساختمان سازی بسیار کاربردی و رایج باشد.

  • جوش کاری با قوس الکتریکی زیرپودری (SAW)

در این عملیات، قوس در زیر یک لایه پوشاننده شار دانه ای زده خواهد شد. به علت قابلیت از بین بردن آلودگی های حاصل از جوشکاری توسط شار، کیفیت قوس در این جوشکاری افزایش خواهد یافت.

این جوشکاری به نسبت دیگر روش ها بسیار ایده آل تر است، چرا که در آن سرباره ایجاد شده بر روی جوش به طور خودبخود از بین خواهد رفت، دود اضافی تولید نمی شود و به طور خودکار قابل انجام است.

  • جوش کاری با قوس الکتریکی گاز تنگستن (GTAW)

در روش بعدی جوشکاری با قوس الکتریکی، از الکترود غیر مصرفی تولید شده از گاز تنگستن، مخلوط گاز بی اثر یا نیمه بی اثر به همراه یک ماده پرکننده جداگانه استفاده می گردد.

این روش زمانی که به جوشکاری حرفه ای که نیازمند تخصص و دقت بسیار بالاست همچون جوشکاری دوچرخه و هواپیما، بسیار مناسب عمل خواهد نمود.

 

منابع انرژی در جوشکاری با قوس الکتریکی

 

منابع انرژی در جوشکاری با قوس الکتریکی

فرآیند جوشکاری با قوس الکتریکی را می توان به کمک چند منبع تغذیه متفاوت به انجام رساند. بهتر است بدانید معمول ترین منبع تغذیه برای این مدل از جوشکاری، نوع جریان ثابت و ولتاژ ثابت می باشد. ولتاژ به طور مستقیم به طول قوس و جریان مربوط به گرمای ورودی اتصال دارد.

این نوع منبع تغذیه بیشتر برای جوشکاری های دستی که در آن ها ثابت نگه داشتن الکترود دشوار است، از جمله قوس تنگستن گاز و قوس فلزی محافظ کاربرد دارد، چرا که جریان ثابت خود را حتی با تغییر ولتاژ حفظ خواهد نمود.

نکات ایمنی در جوشکاری با قوس الکتریکی

  • پوشیدن لباس محافظ مخصوص همچون دستکش چرمی ضخیم را برای جلوگیری از سوختگی فراموش نکنید.
  • از عینک و کلاه های مخصوص جوشکاری برای جلوگیری از برق گرفتگی و آسیب چشم استفاده نمایید.
  • تهویه محیط جوشکاری را مد نظر داشته باشید تا گازهای سمی حاصل از آن به سهولت از محیط خارج شوند.

 

جوشکاری با قوس الکتریکی

 

درباره فروشگاه معتبر آهن هایپر، چه می دانید؟!

مهندسین و سازندگان کشور به خوبی از چالش یافتن مرجعی جهت تهیه ابزار آلات و قطعات آهنی و فولادی باکیفیت و دارای اصالت باخبر هستند. متأسفانه تعداد سودجویان این بازار نیز کم نبوده و بایستی نهایت دقت را در انتخاب فروشگاه لحاظ نمود.

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید و قصد خریداری قطعات آهنی و فولادی صنعتی و ساختمانی را از بهترین کارخانه جات کشور دارید، بد نیست با فروشگاه آهن هایپر آشنا شوید.

بیش از دو دهه از فعالیت این مرکز می گذرد و در این دو دهه، توانسته ایم تا با افتخار قطعات فولادی مورد نیاز پروژه های ساخت و ساز داخلی زیادی را به طور کامل تأمین نماییم و رضایت مشتریانمان را تا سال های سال همراه خود داشته باشیم. وقت آن رسیده که شما نیز به جمع رضایتمندان این فروشگاه معتبر در کشور بپیوندید.

یکی از مزیت های فروشگاه آهن هایپر، برخورداری از امکان بررسی محصولات و سفارش آن ها از طریق سایتی به روز و کامل می باشد. تنها کافیست با انجام چند مرحله ساده، از موجودی، قیمت و خصوصیات فنی محصولات ما مطلع و سپس به ثبت سفارش خود از هر کجای ایران، اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مراحل فرایند جوشکاری فراصوتی

استانداردهای جوشکاری

الکترود جوشکاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=18242

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *