امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

الکترود جوشکاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

عملیات جوشکاری به طور معمول به منظور اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر انجام می شود. انجام این فرآیند به کمک ابزار و تجهیزاتی همچون الکترود جوشکاری امکان پذیر خواهد بود. در واقع اهمیت الکترود تا حدی است که بدون آن جوشکاری ای نیز انجام نخواهد پذیرفت.

حال این که الکترود چیست و به چه صورت در فرآیند جوشکاری ایفای نقش می کند، انواع آن چیست و چگونه تولید می شود، همگی را در ادامه همین مطلب به طور مفید و مختصر برایتان توضیح داده ایم. لازم به ذکر است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عملیات جوشکاری فلزات و در کل آهن آلات، از مقالات دیگر سایت آهن هایپر نیز بازدید نمایید.

الکترود جوشکاری چیست و چه کاربردی دارد؟

الکترودها مفتول هایی فلزی با پوششی به نام فلاکس می باشند. عملکرد الکترود جوشکاری به صورتی است که به یک طرف آن مواد نیمه رسانا یا بخش غیر فلزی تجهیزات الکترونیک متصل خواهد شد و به طرف دیگر آن، قطعه جوشکاری به صورت مستقیم.

در واقع بخشی که به قسمت غیر فلزی تجهیزات متصل می شود، به طور مستقیم به جریان الکتریکی متصل خواهد شد و سپس فرآیند جوشکاری آغاز می گردد. الکترود در اصل مانند واسطه به منظور اتصال محکم دو فلز به یکدیگر در حین جوشکاری می ماند، بدین صورت که با حرارت دیدن ذوب شده و در فضای خالی بین دو قطعه فلزی به مانند چسب قرار خواهد گرفت.

 

انواع الکترود جوشکاری و مشخصات هر کدام

 

انواع الکترود جوشکاری و مشخصات هر کدام

الکترودها به طور کلی در دو دسته مصرفی و غیر مصرفی جای می گیرند و مشخصات هر یک به شرح ذیل می باشد:

  • الکترود جوشکاری مصرفی

این نوع الکترود به سبب نقطه ذوب پایین بیشتر در جوشکاری های MIG کاربرد دارد و کار با آن آسان می باشد. فولاد نرم و نیکل، به طور معمول از ترکیبات تشکیل دهنده این الکترودها به حساب می آیند.

در کل به علت نقطه ذوب پایینی که این الکترودها دارند، برای هر نوع استفاده و صنعتی مناسب نیستند و بایستی طی زمان مشخصی تعویض گردند.

  • الکترود جوشکاری غیر مصرفی

از این نوع الکترودها که برخلاف نوع قبلی دارای نقطه ذوب بسیار پایین بوده و به طور کامل ذوب و تمام نمی شوند، بیشتر در جوشکاری TIG استفاده می شود. از معایب آن ها نیز می توان به تولید بخار زیاد به دلیل پتانسیل تبخیر و عدم قرارگیری بین فضای خالی بین دو فلز به علت ذوب نشدن اشاره نمود.

نقش پوشش الکترود جوشکاری

پوشش قرار گرفته بر روی الکترود جوشکاری، فلاکسی نام دارد و از موادی همچون اکسید سدیم، آزبست، خاک رس، آهک و سلولز ساخته می شود. این پوشش علاوه بر نقش عایق و افزایش مدت زمان خنک شدن جوش، باعث پایداری قوس الکتریکی خواهد شد.

انواع پوشش الکترود جوشکاری

  • پوشش سلولزی

این پوشش های بسیار خشک که سطح جوش کاملاً خشک و ناهمواری را نیز ایجاد می کنند، به دلیل دارا بودن خاصیت احتراق بالا و فاسد شدن زود هنگام، بایستی در جعبه های مخصوصی به صورت جداگانه نگهداری شوند.

  • پوشش قلیایی یا بازی

پوشش بعدی الکترود جوشکاری از ترکیب کربنات کلسیم با فلورید کلسیم به وجود می آید و برعکس نوع سلولزی، هیدروژن پایینی را تولید می کنند. مقاومت این پوشش بالاست، لذا از آن در تمام موقعیت های جوشکاری به جز سرازیری به منظور جوش دادن فولادهای بسیار ضخیم با درصد کربن بالا و یا فولادهای کم آلیاژ با خاصیت شکنندگی بالا استفاده می شود.

  • پوشش اکسیدی

تشکیل شده از اکسید آهن، این پوشش مخصوص الکترود دارای نفوذپذیری پایینی بوده و سرباره های ضخیمی را ایجاد می نماید.

  • پوشش رتیلی

به سبب به کار رفتن اکسید تیتانیوم در آن ها و ایجاد قوس پایدار، پوشش های رتیلی تقریباً برای هر نوع جوشکاری مناسب هستند و استفاده عمومی دارند.

  • پوشش اسیدی

کاربرد این پوشش ها در رفع ایرادات قطعات فلزی در فرآیند ریخته گری خلاصه می گردد. ساختار پوشش اسیدی از ترکیب سیلیکات آهن و منگنز به میزان بالا بوده و با ایجاد سرباره ضخیم، سطح ایده آلی برای جوشکاری ایجاد می نمایند.

 

روش ساخت انواع الکترود جوشکاری

 

روش ساخت انواع الکترود جوشکاری

بر حسب روش تولید، الکترودهای جوشکاری در دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

  • الکترود کم هیدروژن برای جوشکاری فولادهای با درصد کربن بالا
  • الکترودهای انجماد سریع دارای استفاده عمومی به لطف قوس الکترود بالا و سرباره کم
  • الکترود چسبان سریع دارای سرعت رسوب گذاری بالا
  • الکترود انجماد پر شده دارای قابلیت جوشکاری بدون ایجاد سرباره و تولید جوشی زیبا و یکنواخت

فلزات لازم به جوشکاری را از کجا تهیه نماییم؟

درست است که عملیات جوشکاری می بایست با استفاده از تجهیزات مخصوص و باکیفیتی همچون الکترود جوشکاری صورت گیرد، اما اصلی ترین عامل موفقیت آمیز بودن این عملیات، کیفیت ساختار خود فلزهاست.

محل جوش قطعات فلزی که قصد اتصال آن ها به یکدیگر را دارید می بایست پس از اتمام فرآیند جوشکاری در برابر سرما نشکند، تا 90 درجه پتانسیل خم شدن بدون شکستگی داشته باشد و ظاهری استاندارد (به طور معمول ضخامت بیشتر نسبت به قطر فلزات) را داشته باشد.

حال اگر برای پروژه ساخت و ساز خود به آهن آلات ساختمانی همچون میلگرد نیاز دارید و تا کنون هم به لحاظ کیفیتی و هم اقتصادی منبع خرید مناسب خود را نیافته اید، زمان آن رسیده است تا به فروشگاه آهن هایپر اعتماد کنید.

 

فلزات لازم به جوشکاری را از کجا تهیه نماییم؟

 

درباره آهن هایپر

کیفیت و کارایی محصولات فروشگاه رسمی آهن هایپر که بیش از دو دهه در عرضه مستقیم انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی و مقاطع فولادی از جمله میلگرد آجدار، نبشی، پروفیل های ساختمانی و ورق ها فعالیت داشته است، زبانزد تمامی مشتریانمان است. شما عزیزان هر کجای ایران که هستید، کافیست تا از سایت ما بازدید نموده و پس از اطمینان از موجودی و قیمت آیتم مورد نظر، سفارش خود را ثبت نهایی نمایید.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

استانداردهای جوشکاری

کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود؟

جوشکاری گوشه چیست؟

الکترود؛ انواع، نام‌گذاری و دسته‌بندی الکترودها از نظر پوشش فلاکس

https://ahanhyper.com//?p=17678

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *