امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

الکترود؛ انواع، نام‌گذاری و دسته‌بندی الکترودها از نظر پوشش فلاکس

جوشکاری یکی از مهم ترین مراحل می باشد که برای اتصال انواع تیرآهن، ناودانی، میلگرد و نبشی باید توسط تکنسین های حرفه ای اجرا گردد. برای انجام دادن جوشکاری به الکترود نیاز پیدا خواهید کرد.

هر یک از تکنسین هایی که جوشکاری اتصالات متنوع ساختمان ‌ها را بر عهده دارند از تجهیزات مختلفی استفاده می ‌کنند. عینک جوشکاری، موتور جوش، انبر جوشکاری و غیره از جمله تجهیزاتی به شمار می‌ روند که برای جوشکاری مورد نیاز قرار خواهند گرفت.

اگر شما می خواهید بدانید که انواع الکترود چیست و چه کاربردی دارد باید بدانید که این نمونه وسیله مورد نیاز جوشکاری از جنس فلز می ‌باشد که پوشش فلاکس دارد.

علت استفاده کردن از پوشش فلاکس روی این وسیله این است که قوس الکتریکی آن را با ثبات نمایند.

اما علت این امر که این وسیله در جوشکاری اهمیت زیادی دارد در این است که دو سطح متفاوت را به یکدیگر وصل می کند. فضای بین خالی سطوح متنوع با استفاده از این اتصال پر خواهد شد.

الکترود؛ انواع، نام‌گذاری و دسته‌بندی الکترودها از نظر پوشش فلاکس

معرفی انواع الکترود

دو نمونه از مهمترین مدل های این وسیله جوشکاری که کاربرد زیادی دارد و شما باید به خوبی با ویژگی های آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

  1. نمونه های بدون روکش :

از گذشته این نمونه وسیله جوشکاری به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گرفته است. اما امروزه به دلیل جوش های نامناسبی که روی وسیله ها و تجهیزات ساختمانی ایجاد می کند چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که این نمونه از وسیله جوشکاری مقاومت زیادی دارد اما شما باید به خوبی بدانید که در برابر ضربه تا حدودی این وسیله مقاومت زیادی از خود نشان نمی دهد و دوام بالایی ندارد. بسیاری از افرادی که می خواهند جوش هایی با ظاهر مناسب روی انواع تجهیزات ساختمان سازی ایجاد کنند از این نمونه وسیله جوشکاری استفاده نمی نمایند.

  1. نمونه های روکش دار :

یکی از بهترین وسیله های مربوط به جوشکاری که مشکلات زیادی ندارد و به بهترین نحو ممکن مورد استفاده قرار خواهد گرفت نمونه های روکش دار می باشد. روکش به وجود آمده روی این وسیله موجب می گردد که مرحله ذوب و انجماد فلز به بهترین نحو ممکن انجام شود.

قوس الکتریکی در برابر هوای کناره وسیله های متنوع محافظت خواهد شد. روکش های مربوط به این وسیله الکتریکی وظایف متنوعی بر عهده دارند. وظیفه از بین بردن اکسید ها و آلودگی ها یکی از مهمترین وظایف روکش به شمار می رود. روکش به وجود آمده روی الکترود موجب کنترل شکل ظاهری نوار جوش خواهد شد.

عملیات جوشکاری با استفاده از این وسیله ساده تر می باشد. در واقع پاشیدگی جوش با استفاده از این وسیله به حداقل خواهد رسید. شما با این وسیله می توانید جوشکاری را با سرعت بسیار بالایی انجام دهید. جوشکاری با سرعت بسیار بالا موجب می گردد که ساختمان سازی تان در کمترین بازه زمانی انجام شود.

الکترود

معرفی پوشش های الکترود

جنس پوشش های مورد استفاده روی الکترود با یکدیگر متفاوت می باشد. برخی از مهمترین پوشش های به کار رفته شده روی این وسیله عبارت است از :

  1. سلولزی :

بخش مهمی از این پوشش را سلولز تشکیل خواهد داد که این پوشش به صورت ناهموار است. این نمونه از وسیله های جوشکاری نم گیر می باشند و بر همین اساس امکان دارد که ماده سلولزی پوشش روی آن را از بین ببرد.

این نمونه از وسیله‌ های جوشکاری خاصیت مکانیکی بی نظیری را به خود اختصاص داده اند. به همین دلیل از آنها برای جوشکاری کردن اتصالات متنوع استفاده می‌ کنند.

  1. قلیایی :

مواد اصلی تشکیل دهنده این نمونه وسیله جوشکاری پوشش کربنات کلسیم است. مقدار بسیار کمی فلوراید کلسیم نیز درون آن به کار برده اند. در پوشش این نمونه از وسیله های جوشکاری هیچ نوع ماده سلولزی مورد استفاده قرار نگرفته است.

به همین دلیل جوش های به وجود آمده در این وسیله جوشکاری میزان هیدروژن کمی را ایجاد می کنند. کاربرد این وسیله جوشکاری در انواع جوشکاری های فولادی که آلیاژ کمی دارند و درصد کربن بالایی را به خود اختصاص داده اند زیاد است.

  1. اکسیدی :

میزان اکسید آهن به کار برده شده درون این نمونه الکترو زیاد می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های آن این است که ضخیم می باشد و نفوذ پذیری بسیار کمی را به خود اختصاص داده است.

  1. روتیلی :

میزان بسیار زیادی از اکسید تیتانیوم درون این وسیله جوشکاری وجود دارد. همین میزان موجب گردیده که جوشکاری در بسیاری از حالت ها به بهترین نحو ممکن انجام شود.

برای جوشکاری عمومی از این وسیله استفاده زیادی می‌ کنند. بسیاری از تکنسین هایی که جوشکاری های عمومی را انجام می‌ دهند تعداد زیادی از این وسیله جوشکاری را خریداری می‌ کنند.

  1. اسیدی :

یکی از مهم ترین مواد به کار رفته شده درون این وسیله جوشکاری پوشش اسیدی می باشد. در خطوط لوله و همچنین جوشکاری کردن انواع آلیاژهای ضد زنگ این وسیله کاربرد زیادی دارد.

کاربرد های الکترود چیست؟

الکترودها در انواع مختلفی وجود دارند که از آن جمله می توان به الکترودهای جوشکاری و الکترودهای شیمیایی اشاره کرد. برای جوش دادن قطعات مختلف استیل از انواع مختلف الکترودهای جوشکاری استفاده می شود.

انواع الکترود جوشکاری چیست؟

انواع الکترودهای جوشکاری از لحاظ نوع پوشش در چند دسته طبقه بندی می کنند. انواعی از الکترودهای جوشکاری معروف عبارتند از: الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی، الکترود رتیلی، الکترود جوشکاری با پوشش اکسید سیلیس و الکترود سلولزی.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

انواع پوشش های مقاطع فولادی

الکترود جوشکاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=13091

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *