امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع پوشش های مقاطع فولادی

انواع پوشش های مقاطع فولادی برای جلوگیری کردن از خوردگی و همچنین سایش فولادها مورد استفاده قرار می گیرند. عوامل مختلفی از قبیل باکتری ها، شرایط گوناگون دمایی، آب، رطوبت، مواد شیمیایی گوناگون و غیره منجر می گردند تا فولادها دچار خوردگی شوند. به طور کلی باید گفته شود که خوردگی و سایش در فولاد مشکلات جدی بسیار زیادی را به وجود می آورد.

با توجه به اینکه خوردگی از دو قسمت داخلی و خارجی اتفاق می افتد در حال حاضر این موضوع مورد توجه ما قرار گرفته است. ولی بخش خارجی قسمت مهم است که فولاد را دچار خوردگی می کند و با پوشاندن قسمت بیرونی می توان از بروز خوردگی جلوگیری کرد.

اصلی ترین نقش انواع پوشش های مقاطع فولادی افزایش دوام و عملکرد مقاطع فولادی می باشد و همچنین مانع خوردگی بخش بیرونی مقاطع می شود و از سطح در برابر عوامل موثر محیطی محافظت می نماید.

 

پوشش گالوانیزه

پوشش گالوانیزه

پروسه گالوانیزاسیون یکی دیگر از انواع پوشش های مقاطع فولادی می باشد که به منظور روکش محافظ فولاد یا آهن برای ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی به کار می رود. این روکش نخستین محافظی می باشد که در مصارف دریایی، خورشیدی و تصفیه آب به کار گرفته شد.

خوردگی روی با سرعت بسیار پایینی اتفاق می افتد و از فلز پایه به بهترین شکل ممکن مراقبت می نماید. محافظت کننده کاتدی به واسطه آلیاژ روی و آهن به وجود می آید و با پوشش روی بخش های جزئی فولاد که ممکن است آسیب ببینند در معرض خطر قرار نمی گیرند.

این نوع محافظت که به محافظت کاتدی نیز معروف می باشد تا زمان وجود داشتن لایه روی موجود است. پوشش گالوانیزه که یکی از پوشش های مقاطع فولادی است مزایای زیادی دارد که شامل ماندگاری بالا، هزینه تعمیر و نگهداری پایین، استحکام بالا در برابر آسیب مکانیکی می شود.

پوشش تک لایه اپوکسی

یکی از انواع پوشش های مقاطع فولادی، پوشش تک لایه اپوکسی است. این پوشش یک ماده پلیمری می باشد که به دو شکل پودر و جامد موجود است و آن را بر روس سطوح درونی و بیرونی می پاشند. شیوه کار آن به این صورت می باشد که عکس العمل های شیمیایی باعث می شود تا به قسمت فولاد چسبیده شود. ساختار پودر اپوکسی شامل مواد شیمیایی سخت کننده، تثبیت کننده ها و رنگ می شود.

طرز کار آن به این شکل می باشد که ابتدا باید به وسیله عملیات سندبلاست برای تمیز کردن سطح بیرونی لوله یا پروفیل اقدام شود. سپس گرم گردن سطح آنها باید انجام شود و بعد از آن پاشیدن پودر اپوکسی که یکی از انواع پوشش های مقاطع فولادی است با استفاده از دستگاه ویژه ای روی سطح صورت می گیرد. حرارت سطح بیرونی منجر به ذوب شدن پودر شده و به شکل لایه ای روی سطح ثابت می گردد.

پوشش دو لایه اپوکسی

پوشش دو لایه اپوکسی یکی دیگر از انواع پوشش های مقاطع فولادی می باشد که به پوشش های یک لایه شباهت دارد. اما تفاوتی که دارند این است که دومین لایه برای محافظت کردن از سطح در مقابل ضربه های مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرد. طرز کار آن به این صورت است که پس از تمیزکاری باید سطح لوله ها گرم شود و بعد با دستگاه مخصوص پودر اپوکسی را روی سطح پاشید.

پودر به خاطر گرمای سطح ذوب و به شکل لایه روی سطح قرار می گیرد. بلافاصله بعد از اینکه لایه اول ایجاد شد دومین لایه تولید شده با اپوکسی و جامد روی آن اسپری می گردد. دلیل چنین کاری این می باشد که پیوندهای شیمیایی میان اولین و دومین لایه ها به وجود آیند و همین طور دو لایه به یکدیگر متصل شود. در غیراین صورت دو لایه مجزا خواهیم داشت.

ویژگی های مناسب ترین پوشش مقاطع فولادی

یکی از مهمترین ویژگی های انواع پوشش های مقاطع فولادی این است که در مقابل آسیب های غیرقابل پیش بینی در طول حرکت از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند. علاوه براین ایمنی و استاندارد مطلوبی دارند و در مقابل جذب رطوبت و آب مقاوم هستند. انعطاف پذیری به عنوان یکی دیگر از ویژگی های انواع پوشش های مقاطع فولادی به شمار می آید.

پوشش ها در مقابل ضربه های خارجی، در برابر وارد شدن و نشت املاح و مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. پوشش های مقاطع فولادی در مقابل دمای محیط و مایعات فراوان در بخش هایی از جمله لوله ها دوام زیادی دارند. پوشش ها همچنین در مقابل جداسازی کاتدی نیز مقاومت دارند و چون طول عمر بالا و عملکرد مناسب دارند قابل اعتماد هستند.

 

ویژگی های مناسب ترین پوشش مقاطع فولادی

سخن پایانی

انواع پوشش های مقاطع فولادی جزء بهترین و موثرترین روش ها برای محافظت در مقابل خوردگی محسوب می شوند. فولاد به عنوان یکی از مواد قابل بازیافت به شمار می آید. در صورتی که فولاد هیچ گونه محافظ یا روکشی نداشته باشد باعث می شود تا به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی و شرایط جوی دچار خوردگی شود.

لازم به ذکر است میزان زنگ زدگی با توجه به محیطی که فولاد در آن قرار دارد متفاوت می باشد. همه فلزات برای اینکه هیچ گونه آسیبی نبینند به پوشش احتیاج خواهند داشت. شیوه های لازم برای پوشش فولاد به شیوه های نقاشی سطح های دیگر هیچ گونه شباهتی ندارد. انواع پوشش های مقاطع فولادی براساس شرایط و کاربردی که شما می خواهید موجود می باشد و هر یک از آنها نقش بسیار مهمی را در محافظت از محصول در مقابل خوردگی ایفا می کنند.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

عایق کاری لوله های فولادی به چه صورت است؟

روش مقاوم سازی و تقویت ساختمان فولادی و بتنی

ساب بلاست چیست و چه تفاوتی با سند بلاست دارد

انواع مقاطع فولادی

https://ahanhyper.com//?p=13859

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *