امروز : جمعه 26 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود؟

صنعت جوشکاری به همت تلاش های روز افزون افراد مجرب و ادامه یافتن آن توسط علاقه مندان به این کار به خوبی توسعه پیدا کرده است، بدین صورت که امروزه روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. اما این مقاله رو اختصاص داده ایم به اینکه کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود ؟

بله؛ شاید تا به حال نمی دانستید که در عملیات جوشکاری می توان از گازهای خاص و متفاوتی استفاده نمود. البته بهتر است بدانید هر یک از این گازها در بخش خاصی از صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع بسته به نوع و سبک جوشکاری بایستی از گاز متفاوتی استفاده کنید.

حال اگر قصد دارید بدانید کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود و مزایا و معایب و کاربردهای هر یک از آن ها به چه صورت است، در ادامه همراه ما باشید.

این نکته را نیز متذکر شویم که در سایت آهن هایپر در بخش مقالات، مطالب مفیدی در زمینه جوشکاری و انواع فولاد در صنعت و ساختمان سازی تهیه شده اند که می توانید در صورت نیاز وارد هر یک از صفحات مورد نظر خود شوید.

جوشکاری و انواع آن

لازم است پیش از آن که بدانید کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود، درکی از عملیات جوشکاری و انواع آن داشته باشید. به بیانی ساده، به اتصال و یکدست نمودن مصالح فلزی به یکدیگر از طریق استفاده از حرارت لازم بدون اعمال فشار و یا استفاده از مواد پرکننده اضافی جوشکاری می گویند.

 

جوشکاری و انواع آن

 

انواع جوشکاری به دو دسته زیر تقسیم می گردد:

  • جوشکاری غیر ذوبی

جالب است بدانید در جوشکاری غیر ذوبی، دو قطعه فلز بدون آن که بخشی از آن ها ذوب گردد، به یکدیگر متصل می شوند.

  • جوشکاری ذوبی

در جوشکاری ذوبی، فلز پایه با هدف ایجاد جوش مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی درباره این که کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود صحبت می کنیم، منظور ما در عملیات جوشکاری ذوبی می باشد.

کدام گاز در جوشکاری استفاده می شود؟

حال می توانیم به انواع گاز قابل استفاده در جوشکاری و جزئیات مربوط به هر یک بپردازیم:

  1. گاز آرگون

از مهم ترین خصوصیات آرگون که آن را برای عملیات جوشکاری مناسب می گرداند، می توان به بی رنگ و بو بودن، عدم واکنش با اتمسفر و احتراق، نیاز به اعمال فشار کمتر نسبت به دیگر گازها و قابلیت به جریان در آوردن با شدت جریان کمتر اشاره نمود.

گار آرگون واکنش حوضچه مذاب را به حداقل می رساند و یونیزاسیون کمتری نسبت به گاز هلیوم دارد؛ به همین دلیل به ولتاژ کمتری برای برقراری قوس نیاز داشته و برای جوشکاری ورق های نازک بسیار مناسب است.

تجهیزات مورد نیاز در فرآیند جوش با آرگون شامل منبع نیرو، مشعل، الکترود و گاز محافظ می شود. نازل های مورد استفاده در فرآیند جوشکاری با آرگون از جنس سرامیک (به صرفه ترین و پرکاربردترین)، کوارتز (اجازه دید بهتر اما بسیار شکننده و حساس) و فلز (پرعمرترین نازل بیشتر مخصوص کارهای ماشینی و اتوماتیک) می باشند.

دقت داشته باشید در فرآیند جوشکاری با گاز آرگون، الکترود با حوضچه جوش تماس پیدا نکند، در غیر این صورت باعث ایجاد آلودگی تنگستنی می شود. همچنین نشت آب از مشعل های آب خنک باعث ایجاد تخلخل و اکسید در فلز خواهد شد.

 

گاز آرگون در جوشکاری

 

  1. گاز هلیم

گاز هلیوم به دلیل این که یک هفتم برابر سنگین تر از هواست، خارج کردن آن از گاز کپسول به فشار و شدت بیشتری نیاز دارد. البته این گاز نیز همانند آرگون بدون بو و غیر قابل احتراق است.

برای جوشکاری قطعات ضخیم نیز فلزاتی همچون مس و منیزیم که از انتقال حرارت بالاتری برخوردار هستند، به دلیل این که حوضچه مذاب داغ، جوشان و فعالی را تولید می کند، می توان از این گاز بهره برد.

مزیت هلیوم نسبت به آرگون این است که از آن می توان از جوشکاری هایی که به شدت جریان بیشتری نیاز دارند، استفاده کرد. حال آن که این گاز گران بوده و از محدودیت هایی در جوشکاری برخوردار است.

  1. گاز اکسیژن

گاز اکسیژن به دلیل قابلیت ترکیب با تمامی عناصر به جز گازهای خنثی، عمل احتراق را راحت تر می سازد. ترکیب تنها مقدار کمی از اکسیژن با مخلوط گازهای خنثی، پایداری قوس را بهبود داده و حوضچه مذاب جوش افزایش پیدا خواهد کرد.

تجهیزاتی که برای جوشکاری با گاز اکسیژن به آن ها نیاز دارید، شامل سیلندر، مولد گاز استیلن، رگولاتور تنظیم فشار و مشعل می شود.

  1. گاز هیدروژن

جالب است بدانید هیدروژن سبک ترین گازی که است تا کنون در دنیا شناخته شده است. این گاز برعکس دو گاز اول کاملاً قابل اشتعال و در صورت ترکیب معینی از آن با اکسیژن، قابل انفجار!

از این گاز در مواردی که نیاز به برشکاری است و در جوشکاری فولادهای ضد رنگ استفاده می شود. البته کاربرد این گاز به دلیل حساسیت نشان دادن خیلی از مواد مورد جوشکاری بسیار محدود است.

 

گاز هیدروژن در جوشکاری

 

درباره فروشگاه آهن هایپر چه می دانید؟

در حال حاضر که بازار سیاه سودجویان و فیک فروشان بسیار رونق یافته است، حتی پیدا نمودن فروشگاهی قابل اعتماد برای خرید انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی باکیفیت به یک چالش تبدیل شده است.

به سابقه و شهرت فروشگاه آهن هایپر اعتماد نمایید. این فروشگاه بیش از دو دهه در زمینه عرضه مستقیم انواع میلگرد، تیرآهن و هاش، ورق، پروفیل، لوله، نبشی و ناودانی از کارخانه جات معتبر داخلی به سراسر کشور فعالیت دارد.

در حال حاضر فروشگاه ما در قلب پایتخت واقع است، اما در صورت عدم امکان مراجعه حضوری می توانید از طریق همین وب سایت به مشاهده و ثبت سفارش محصولات ما بپردازید. هر کجای ایران که باشید، محصول را به دستتان خواهیم رساند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

الکترود جوشکاری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

جوشکاری گوشه چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=24434

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *