امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع استاندارد میلگرد و مشخصات آنها

بدون شک، میلگرد به عنوان یکی از مهم ترین مصالح در ساختمان سازی به شمار می آید و از همین حیث نیز اهمیت بسیاری دارد. این محصولات که به صورت فولادی تهیه می شوند، در واقع پایه های اصلی سازه هایی هستند که در نهایت به ساختمان تبدیل خواهند شد.

بدون این مقطع فلزی، پیشرفت ساختمان سازی امری غیر ممکن خواهد بود. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید استاندارد میلگرد است. در واقع، طراحان بزرگ و کوچک بسیاری این مورد را به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی سازه های بزرگ و کوچک در نظر می گیرند. آنچه که باید بدانید این است که خواص مکانیکی میلگرد می تواند با توجه به استانداردهای مختلف آن تغییر کند. در این مقاله ما می خواهیم انواع استاندارد میلگرد را برای شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

هر کارخانه ای زمانی که می خواهد اقدام به تولید یک محصول کند، تلاش می کند که با توجه به نیازهای بازار و همچنین کیفیت رقبا کار خود را انجام دهد. در این بخش دو نکته حائز اهمیت است که اولین آن کیفیت بالای محصول و دومین قیمت تمام شده آن است که باید پایین باشد.

هر کالایی برای اینکه هر دوی این شرط ها را داشته باشد باید یک سری استاندارد جهانی را در این زمینه رعایت کند که در این بخش به بررسی آن ها پرداخته ایم. البته نکته ای که باید بدانید این است که این استانداردها همیشه ثابت نیستند و ممکن است که چندین سال یک بار تغییر کنند.

نوع بین المللی استاندارد میلگرد

برای تولید میلگردهای مختلف با چندین استاندارد رو به رو خواهیم شد که نوع اول آن ها توسط سازمان های بین المللی تهیه شده اند. معتبرترین استاندارد میلگرد در این زمینه موارد زیر است:

  • ASTM انجمن مواد و آزمون آمریکا که آیین‌نامه ACI (318-14) مربوط به این شرکت است.
  • JIS ژاپن که استاندارد JIS G3112 را برای میلگردهای مورد استفاده در بتن اعلام نموده است.
  • DIN آلمان، استاندارد DIN 488 که مربوط به فولاد به کار رفته در بتن مسلح می‌باشد.
  • ISO، سازمان بین‌المللی استاندارد که ISO 6935 برای فولاد را تحریم نموده است.نوع بین المللی استاندارد میلگرد

استاندارد میلگرد در ایران

کشورمان ایران هم به عنوان از تولیدکنندگان اصلی در زمینه میلگرد، از استانداردهای روسی برای تولید این مصالح استفاده می کند. البته استاندارد های آلمان و دیگر استانداردهایی که به صورت جهانی در این زمینه وجود دارند نیز استفاده می شوند.

معیارهای مورد بررسی در تعیین استاندارد میلگرد

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که اولین بررسی در استاندارد میلگرد این طور نشان می دهد که باید به مشخصات ظاهری آن دقت کرد. کارخانه هایی که تولیدکننده انواع میلگرد به شمار می آیند، معمولا محصولات خود را با یک قطر اسمی و طولی متفاوت تولید خواهند کرد که برحسب طول میلگرد و قطر آن یک جدول ایجاد خواهد شد.

این جدول ممکن است که بر مبنای استاندارد میلگرد که توسط شرکت مورد استفاده قرار گرفته است متفاوت باشند و وزن های مختلفی برای این میلگردها نیز در نظر گرفته شده باشد. یکی از کاربردهای این جداول این است که شما از آن ها برای داشتن وزن بسته بندی های میلگرد خود استفاده خواهید کرد.

استاندارد ASTM چیست؟

در این استاندارد در واقع در دو ستون اول، سایز میلگرد را خواهیم داشت که این سایزها براساس قطر اسمی و واحد وزنی تعیین شده اند. یکی دیگر از عواملی که در استاندارد میلگرد از آن استفاده خواهد شد الزامات مکانیکی است که باید در تولید میلگرد به آن دقت کنید.

در نظر داشته باشید که این استانداردها معمولا به دلیل تفاوتی که در خاصیت مکانیکی میلگردها ایجاد می کند روی قیمت آن ها تاثیر زیادی خواهد داشت. در این نوع استاندارد برای هر نوع فولاد یک محدوده به عنوان محدوده استاندارد میلگرد در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر است:

گرید یا نمره: براساس مواد اولیه ای که در تولید میلگرد از آن ها استفاده می شود، گرید یا نمره های مختلف وجود دارد که بر طبق استاندارد روسی می توان آن ها را به چهار گرید تقسیم بندی کرد.

نقطه تسلیم: نقطه تسلیم معمولا به فشاری گفته می شود که روی فولاد وارد می شود ولی باعث تغییر شکل همیشگی آن نخواهد شد. آنچه که باید بدانید این است که این فشار باعث شکستگی میلگرد نخواهد شد.

استحکام کششی هم عبارت است از بیشترین مقدار تنشی که یک فولاد پیش از اینکه سطح مقطع آن کوچک شود می تواند تحمل کند.

استاندارد میلگرد در اروپا و ایران

آنچه که باید بدانید این است که استاندارد میلگرد همواره یکی از مهم ترین نکات در خرید و فروش میلگردها به شمار می آید و نشان از کیفیت آن ها دارد. اگر شما هم براساس شغل خود می خواهید این میلگردها را خریداری کنید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین نوع استاندارد میلگرد را خریداری کنید.

شما مصرف کننده عزیز برای خرید انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و… می توانید هم اکنون به سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. این سایت مرجع رسمی جهت فروش انواع آهن الات با کیفیت و قیمت مناسب است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

بهترین روش خرید میلگرد

بهترین روش زنگ زدایی میلگرد

انواع میلگرد در سقف تیرچه بلوک

انواع میلگرد در سازه بتنی

انواع میلگرد بدون آج

انواع میلگرد در فونداسیون

https://ahanhyper.com//?p=7731

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *