امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع میلگرد در سازه بتنی

در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به موضوع انواع میلگرد در سازه بتنی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی میلگرد

بهتر است بدانید که میلگردها یا همان آرماتورها توسط نورد گرم فولاد ساخته و تولید خواهند شد. در این فرایند شمش های فولاد در چند مرحله از غلطک عبور خواهد کرد و شکل داده می شود. به طور کلی می‌توان گفت میلگردها در قطر های 6 تا 50 میلیمتر ساخته و عرضه می شود.

در نظر داشته باشید که میلگردهای زیر هشت میلیمتر معمولاً به صورت قرقره ای در بازار موجود می باشند که معمولا به آن ها مفتول می گویند. میلگرد هایی که دارای قطر ۸ تا ۳۲ میلیمتر می باشد در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. از میلگردهایی که دارای قطر بیشتری می باشند در صنایع برای ساخت برج، پل سازی و … استفاده خواهند کرد.

انواع میلگرد مورد استفاده در سازه بتنی

 همانطور که ذکر شد انواع میلگرد در سازه بتنی برای تقویت بتن و سازه مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که نوع میلگرد مصرفی در میزان استحکام و مقاومت نهایی سازه بسیار موثر می باشد.

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که میلگرد تنها از فولاد و آهن ساخته نمی شود؛ بلکه از مواد تشکیل دهنده متفاوتی نیز می توان استفاده کرد که نسبت به میلگرد فولادی از مقاومت بیشتری برخوردار است.

برخی از انواع میلگرد در سازه بتنی به شرح زیر می باشند.

 

انواع میلگرد مورد استفاده در سازه بتنی

 

میلگرد بازالت

میلگرد بازالت از جمله انواع میلگرد در سازه بتنی می باشد که نسبت به میلگردهای فولادی محکم تر و مقاوم تر می باشد. توجه داشته باشید که این میلگرد از نظر الکتریکی و حرارتی رسانا نمی باشد و همچنین رطوبت پذیر نیست. ترکیب الیاف بازالت با رزین اپوکسی محصول بسیار مقاوم و محکم را تشکیل خواهد داد که امروزه جایگاه ویژه ای دارد. این نوع میلگرد از طول عمر بسیار بالایی برخوردار بوده به همین خاطر بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

میلگرد کربن دار

در میلگرد فولادی معمولاً از ۰.۱ تا ۲ درصد می توان از کربن استفاده کرد. پولاد کم کربن با فولاد با کربن متوسط و یا کربن بالا از انواع فولاد قابل استفاده در مقاطع فولادی می باشند که معمولا برای ساخت میلگرد از فولاد نرم یا فولاد کم کربن استفاده خواهد شد.

استاندارد A1 و A2 و A3 و A4 تقسیم بندی خواهد شد به همین خاطر دارای خاصیت شکل پذیری بالایی می باشد. میلگردها A2 و A3 و A4 از جمله میلگردهای آجدار می باشند که دارای سختی و قیمت بالایی نیز هستند.

میلگرد فولادی ضد زنگ

یکی دیگر از  انواع میلگرد در سازه بتنی میلگرد فولادی ضد زنگ می باشد که در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است. بهتر است بدانید که واکنش عناصر خورنده بر روی فولاد باعث می شود تا زنگ زدگی انجام شود که تا حدود ۷ درصد حجم آن برابر فلزی اصلی افزایش پیدا کند. در نتیجه باعث خوردگی و شکست سازه بتنی خواهد شد.

 در نظر داشته باشید که میلگرد فولادی در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که هزینه اولیه این میلگرد فولادی ضدزنگ تا حدودی بالا از انواع تمام هزینه های چرخه عمر پروژه عمرانی در طول دوره کاهش پیدا خواهد کرد و خسارات و خوردگی و … به هیچ عنوان وجود ندارد.

 

میلگرد فولادی ضد زنگ

 

میلگرد آلیاژ دار

بهتر است بدانید که یکی از انواع میلگرد در سازه بتنی میلگرد آلیاژ دار می باشد. این میلگرد گالوانیزه با روکش روی معمولاً بر روی میلگرد فولادی توسط فلزی به روش سرد ساخته و تولید خواهد شد. در نظر داشته باشید که این نوع میلگرد از لحاظ اقتصادی چندان به صرفه نیست. فلزی روی سطح میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری خواهد کرد.

 در برخی موارد منگنز فولاد را افزایش می‌دهند که باعث می‌شود تا میلگرد منعطف‌تر شود. در این صورت عملیات خم کاری بر روی آن به راحتی امکان پذیر می باشد. توجه داشته باشید که انواع میلگرد در اجرای سازه ها در شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که کارامدترین آن ها می توان به میلگرد بستر، خاموت، میلگرد سنجاقی، اتکا و رکابی و … اشاره کرد.

میلگرد خاموت : برای اینکه میلگردهای طولی در اثر کمانش از مقطع خود بیرون نشوند؛ معمولاً از خاموت استفاده خواهد شد. استفاده از خاموت همچنین ترک خوردگی بتن را نیز کاهش خواهد داد.

سنجاقی :  بهتر است بدانید برای افزایش نیروی برشی و همچنین بهبود بخشیدن اتصالات بین مقاطع طولی و خاموت از سنجاقی استفاده خواهد شد.

میلگرد راستا : جهت افزایش مقاومت کششی در فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

خرک : از جمله میلگردهایی می باشد که جهت بهبود مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع میلگرد به صورت دو شبکه متوالی و افقی به کار می روند.

رکابی :  معمولا در ساخت دیوار و همچنین برای نگهداری چیدمان مقاطع طولی و عمودی مورد استفاده قرار می گیرند.

مفتول : میلگرد مفتول معمولاً به صورت کلاف می باشد و در انواع مختلفی وجود دارد که معمولاً برای اجرای فونداسیون و انواع اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد.

ادکا : برای تحمل نیروی برشی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین لنگر منفی در تکیه گاه را موثر خواهد ساخت.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد که می توان به مواردی همچون انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری،  پروفیل های ساختمانی و … اشاره کرد. شما عزیزان می توانید این مقاطع فولادی را با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید.

در نظر داشته باشید که شما عزیزان از سراسر ایران می توانید جهت خرید و سفارش این مقاطع فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید. در این صورت انتخاب مناسب و بهتری را تجربه خواهید کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

روش های مهار میلگرد در بتن

چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟

https://ahanhyper.com//?p=25956

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *