امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟

چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟ سوالی است که بسیاری از افراد با آن روبرو خواهند شد. به همین خاطر در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید میلگرد یک میله فولاد کربنی می باشد که معمولاً جهت افزایش مقاومت کششی سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که یکی از ویژگی‌های این فولاد کربنی برخورداری از سطح حرارتی مشابه میلگرد و بتن می باشد که باعث شده است تا برای استفاده در سازه های بتنی ایده آل باشد. توجه داشته باشید میلگرد معمولاً دارای لبه‌های سطحی متعددی بوده که باعث می شود تا به لنگ زدن موتور کمک کند.

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که این میله ها معمولاً قبل از ریختن در بتن به شکل شبکه یا قفس چیده خواهد شد و باید قبل از اینکه به یکدیگر جوش داده شوند؛ به هم اتصال داده شده یا گره بخورند.

با توجه به مبحث چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟ جالب است بدانید زمانی که میلگردهای فولادی به بتن معمولی اضافه شود؛ باعث می شود تا بتن آرمه یا بتن مسلح تشکیل شود. بتن آرمه در اعضای سازه ها همچون تیرها و ستون ها، دیوارها، دال های بتنی، پی ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت فشاری بتن و همچنین مقاومت کششی در میلگرد باعث می‌شود تا ضعف  های یکدیگر را برطرف کرده و به گونه‌ای نقش مکمل یکدیگر را دارد. این ویژگی در بتن آرمه باعث می‌شود تا در مقابل تنش ها در طول مدت استفاده سازه از مقاومت فوق العاده بالایی برخوردار شود.

 

هدف از کاربرد میلگرد در بتن آرمه

 

هدف از کاربرد میلگرد در بتن آرمه

در ادامه مبحث چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟ باید ذکر کنیم که یکی از خاصیت های اصلی و بارز بتن معمولی این است که از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است؛ به همین خاطر در قطعاتی که تحت فشار می باشند کاربرد دارد. اما ضعف اصلی بتن در شکنندگی و مقاومت کششی پایین می باشد و در عوض می توان میلگرد یا آرماتور قطعه فولادی می باشد که دارای مقاومت کششی بالایی است. به همین خاطر در بتن مورد استفاده قرار گرفته و ضعف کششی بتن را برطرف خواهد کرد.

 همچنین می توان ذکر کرد که بتن مسلح برای استفاده در اعضای سازه ای نسبت به بتن های معمولی بسیار مناسب و گزینه بهتری به شمار می‌رود. همچنین بهتر است بدانید که ضریب حرارتی بتن و میلگرد به صورت یکسان می باشد که در هنگام مسلح همزمان با یکدیگر عمل خواهند کرد. به همین خاطر میلگرد نسبت به مقاطع فولادی دیگر بسیار عالی و بهتر می باشد و در برابر عوامل محیطی همچون آتش سوزی، شرایط جوی خطرناک و … از مقاومت بالایی برخوردار بوده و از بتن نیز محافظت خواهد کرد.

انواع میلگرد های مورد استفاده در بتن

با توجه به مبحث چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟ باید ذکر کنیم که معمولا میلگرد ها در انواع مختلفی در بازار موجود می باشد. البته در ایران تنها از سه نوع آن با قطر های مختلف استفاده می‌شود که می‌توان به میلگردهای ساده و میلگرد آجدار و آجدار تابیده و کابل های فولادی یا سیم بکسل اشاره کرد.

 

انواع میلگرد های مورد استفاده در بتن

 

شرایط میلگردهای مورد استفاده در بتن

در پاسخ به سوال چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟ باید ذکر کنیم که حال که با دلیل استفاده استفاده میلگرد در بتن آشناشدید؛ باید بدانید میلگردهایی که در بتن استفاده می شوند باید شرایط خاصی داشته باشند در غیر این صورت از میلگرد در بتن استفاده نخواهد شد. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • برخورداری از مقاومت بالا
  • برخورداری از کرنش کششی بالا
  • دارای پیوستگی مناسب بتن
  • دارای سازگاری با درجه حرارت های بالا
  • دارای ماندگاری طولانی در بتن

شکل های مختلف کاربرد میلگرد در بتن

با توجه به مبحث چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟ باید ذکر کنیم که شکل میلگرد هایی که در سازه استفاده می شود؛ باید به صورت کامل در نقشه های سازه نشان داده شود. برخی از اشکال مورد استفاده میلگردها در بتن به شرح زیر می باشد.

میلگرد راستا: میلگرد راستا یکی از اشکال مختلف کاربرد میلگرد در بتن است که باعث می‌شود تا مقاومت کششی بتن افزایش پیدا کند.

سنجاقی: سنجاقی در بتن باعث می‌شود تا مقاومت برشی در خاموت ها افزایش پیدا کرده و بین میلگردهای طولی و خاموت ها اتصال بهتری ایجاد خواهد شد.

ادکا: بهتر است بدانید که ممان یا لنگر های منفی در تکیه گاه تیرها و نیروهای برشی را تحمل خواهد کرد.

خاموت ها: خاموت هایی که در بتن استفاده می شود برای جلوگیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی تحت فشار و همچنین تعامل نیروهای برشی و مانع گسترش ترک‌ها می شود. به همین خاطر وجود آن در بتن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

خرک: خرک برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی از میلگردها با فاصله های مشخص از یکدیگر در بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

رکابی: رکابی نیز از جمله شکل های مختلف میلگرد در بتن می باشد که برای نگه داشتن میلگردهای طولی دال ها در یک امتداد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شکل های مختلف کاربرد میلگرد در بتن

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

با توجه به اینکه امروزه ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است؛ توسط کارخانه های بسیاری محصولات فولادی تولید و عرضه می شوند. همچنین فروشگاه بسیاری نیز جهت عرضه و فروش این نقاط فعالیت دارند. پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. این مجموعه با توجه به شناخت جامعه و اطلاعات کامل درباره مقاطع فولادی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین مصالح مورد نیاز خود را تهیه و خریداری نمایید. امیدواریم بتوانید با توجه به کاربرد مدنظر خود از مقاطع با کیفیتی بهره مند شوید.

 برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. ایم مقاطع فولادی در انواع و سایزهای مختلفی موجود می باشد که هر یک از سایز آن در کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. شما عزیزان از سراسر ایران می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ این محصولات را تهیه کرده و از آن در کاربرد های مدنظر خود بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا میلگرد داخل بتن زنگ نمی زند؟

شناسایی میلگرد در بتن و اهمیت آن

https://ahanhyper.com//?p=26520

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *