امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نکات امنیتی اجرای داربست

ایمنی داربست از اهمیت ویژه و بالای باید برخوردار باشد تا برای استفاده کنندگان از آن  اتفاقی رخ ندهد. این ایمنی با رعایت فاصله بین پایه ها عمودی و فاصله پایه های افقی آن که تخته زیر پا بر روی آن قرار می گیرد. این فاصله ها بر اساس ضوابط و مقررات آیین نامه مربوطه باید لحاظ شود.

بر اساس بارهای وارد بر داربست و نوع کاربرد داربست این فاصله ها بین پایه ها متغیر هستند. برای نماکاری که معمولاً از داربست برای نگهداری موقت مصالح و سنگ و آجر از آن نیز صورت می گیرد. باید این فاصله به حداقل خود برسد تا ایمنی لازم را در برابر بارهای وارده تحمل کند.

برای پایداری داربست و ایستایی آن علاوه بر پایه های عمودی و افقی که اجزای اصلی تشکیل دهنده داربست هستند از اجزای سازه ساختمان مانند ستون ها و آویز های زیر سقف می‌توان استفاده کرد.

حرکت های اضافی و جانبی که بر اثر استفاده از داربست و بادهای وارده بر آن و از ارتفاع بالا به وجود می آید جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این دستک ها که ساپورت گرفته شده از اجزای سازه ای ساختمان در ارتفاع پایین لوله های داربستی به صورت ۴۵ درجه بر داربست اصلی که به صورت کمربند های افقی تمام پایه های عمودی را به هم متصل می کند وصل می‌شوند تا از حرکت به سمت عقب یاجلو  جلوگیری کنند.

برای ایمنی رهگذران از معابر عمومی که در ان از داربست استفاده می شود. بهتر است معبر را با استفاده از داربست سقف برای عبور افراد ایجاد گردد. تا مانع از سقوط مصالح  بر روی افرادی که از اون معبر میگذرند ، و افرادی که در پایین ساختمان و محل معبر مشغول به کار ساختمانی هستند شود.

داربست با توجه به اینکه معمولاً داربست ها برای اجرای کارهای ساختمانی که در ارتفاع هستند مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از فرو رفتن پایه های عمودی داربست به داخل خاک کفش ها مخصوص که بصورت ساعت صفحه ای که سطح تماس آن با زمین بیشتر از لوله عمودی داربست می باشد استفاده می کنند.

 

نکات امنیتی اجرای داربست

 

یکی از موارد دیگر این است که با توجه به عبور کابل های برق از سطح بالایی از روی معبر انجام می گیرد. باید توجه داشت که هیچ‌گونه تماس یا برخوردی بین اجزای داربست و کابل های برق انجام نگیرد. چراکه برخورد این دو اجزا با هم ممکن است تلفات جانی و خسارات های جبران ناپذیری را به وجود آورد.

 بنابراین اگر نتوانید از برخورد این دو اجزا جلوگیری کنید باید تمهیداتی را که باعث می شود تا اصطکاک بین این دو اجزا صورت نگیرد در نظر گرفته شود که تا مانع از تماس مستقیم آنها شود. برای ایمنی افرادی که در بالای داربست ارتفاع کار می کنند باید تمهیدات لازم شود که تا بتوانند بدون نگرانی کار کنند.

یکی از نکات ایمنی این است که ازکمربند ایمنی استفاده کنند که مانع از حرکت های معمولی آن ها بر روی تخته های داربست نشود. اگر احیاناً نیروی انسانی که در ارتفاع مشغول به کار است تعادلش را از دست داد مانع از افتادن آن به پایین شود. در عین حال که مانع از سقوط افراد می شود و نیز باعث لطمه جسمی نشود.

برای جلوگیری از برخورد افراد رهگذر به پایه های داربست باید علایمی نصب شود. این علائم در خط دید چشم افراد باشد تا افرادی که از آن محل عبور می کنند این علایم را ببینند که مانع از برخورد آن ها شود. این علائم و رنگ های هشدار دهنده و بازدارنده به مخاطب خود هشدار دهد.

افراد با فاصله ایمنی از داربست ها عبور کند که این علائم شامل تابلوهای بازگذراندن مثلث شکل با حاشیه قرمز که در وسط آن علائم سقوط مصالح با رنگ مشکی قرار گرفته  باشد. نوار خطرهای در دور تا دور داربست پیچیده و محکم شود که افراد رهگذر به هیچ عنوان از ما بین داربست ها عبور نکنند.

تمهیداتی نیز باید برای دید در شب لحاظ گردد. تا از فاصله دورتر از اون قابل دید باشد. این علائم شامل تابلو های شبرنگ، چراغ های گردان و .. می باشد. بهتر است این علائم در گوشه های منتهی به خیابان و کوچه نصب نصب شوند.

آموزش نصب داربست

برای نصب داربست باید از نیروهای زبده و حرفه ای استفاده گردد. چرا که کار با داربست در ارتفاع بوده که معمولاً افراد نصاب داربست باید بر روی این لوله ها و روی لوله داربست ایستاده و  لوله های بعدی را نصب کنند. این امر با کار کردن و تجربه عملی کسب کردن در محیط کار و کارگاه زیر نظر استادکاران ماهر حاصل می شود.

 

آموزش نصب داربست

 

در ابتدا برای بستن داربست با توجه به لوله داربست روی آن قرار می گیرد. باید از لحاظ فرو رفتن لوله ها داربست به داخل خاک با توجه به سختی خاک یا سستی باید تدبیری شود تا از این اتفاق جلوگیری به عمل آورد. سپس پایه های عمودی را به دیوار تکیه داده به طوری که از سر خوردن و افتادن لوله ها شوند. پس از ان لوله های کمربند داربست و دسته های افقی روی زمین قرار داده شده تا با همکاری نصابان داربست پایه های اولیه به یکدیگر نصب شوند.

 در این مرحله در ابتدای کار باید در تمام جهت لوله های افقی را برای کمربند و صبح نگه داشتن موقت آن نصب می گردد. پس از تکمیل داربست کمربند افقی سمت ساختمان باز می‌شود تا به سهولت بتوانند عملیات اجرایی کار را برای نماکاران و کارهایی که قرار است بر روی داربست انجام گیرد فراهم نمایند. برای جلوگیری از حرکت های عمود بر ساختمان و موازی با ساختمان از پایه های مورب و دستک هایی از اجزای سازی ساختمان ساپورت گرفته  می‌شود تا از حرکت های اضافی جلوگیری کنند.

فاصله پایه ها و استاندارد های آن

فاصله پایه های عمودی بنابر کاربرد و بارهای وارد بر داربست که ناشی از وجود مصالح و تخته های زیر پا که عملیات ساختمانی بر روی آن انجام می گیرد. حداقل فاصله از دو مترو سی سانتی متر تا حداکثر آن ۳ متر است. پایه های زیر سری افقی که تخته کار بر روی آن ها قرار می گیرند حداکثر فاصله بین پایه ها یک متر یا شصت سانتی متر می باشد.

برای محافظت از نیروی انسانی از اینکه از روی سکوی کار به پایین نیافتند. در فاصله بین دو پایه زیر سری و عمود بر پایه های اصلی و به موازات سکوی کار با یک لوله داربست و بست های آن کمربندی برای حفاظت جان افراد استفاده می شود. برای سهولت رفتن بالا از داربست پله هایی با لوله های داربستی کوتاه بر روی پایه های عمودی داربست نصب می گردد.

از داربست برای اجرای نما و کارهایی که باید بر روی داربست انجام شود و و برای زیرسازی سقف های که ارتفاع آنها بلند است. در پل هایی که ابعاد بزرگ تری دارند که نمی توان از  جک ها برای برای نگهداری قالب های زیر سقف های و پل ها استفاده نمود از داربست ها استفاده می شود.

شما مصرف کننده عزیز جهت خرید انواع تیرآهن کافیست از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام کرده و این محصول را با کیفیت بالا تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که مجموعه آهن هایپر علاوه بر انواع تیرآهن جهت عرضه و انواع محصولات فولادی دیگری همچون میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … نیز فعالیت دارد.

 

فاصله پایه ها و استاندارد های آن

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید لوله داربست

کاربرد لوله داربست

کاربرد های داربست

آموزش دستورالعمل داربست بندی

https://ahanhyper.com//?p=16150

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *