امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نصب ستون فلزی، ساخت اسکلت فلزی و اهمیت آنها در ساختمان سازی

برای نصب ستون فلزی از تیر آهن ساختمانی INP و تیرآهن بال پهن IPP و یا از دو قطعه ناودانی محاسبه شده و که توسط ورق ها اهنی در ابعاد مشخصی که طبق محاسبات به دست می آید، استفاده می کنند. با جوش دادن دو قطعه ناودانی به هم ستونی با ابعاد و مقاومت های لازم در برابر بار های وارده به ساختمان ستون فلزی مورد نظر را درست می شود.

در حالت کلی این امکان وجود دارد که ستون ها از مواد اولیه متفاوت و کارکردهای مختلفی ساخته می شوند. ماده تشکیل دهنده این ستون ها از آهن و فلز است. اهمیت طراحی ستون ها، اسکلت ساختمان برای تحمل بارهای ساختمانی است. با اتصال ستون های عمودی و تیرهای افقی فرعی و اصلی اسکلت ساختمان وجود می آید.اسکلت کار انتقال نیروها و فشارها وارد بر اسکلت به فنداسیون و سپس زمین را بر عهده دارد.

ساخت ستون فلزی و نصب آن

 معمولا ستون های فلزی به طول قطعه نورد شده  یک تکه در نظر گرفته می شود. سپس اگر نیاز به ادامه ستون ها وطبق محاسبات صورت گرفته از مقاطع کوچکتر نسبت به مقطع قبلی استفاده کرد. پس از آماده شدن ستون ها با هر مقطعی که مورد نیاز هر ساختمان قبل از نصب و بر روی زمین، محل و ارتباط تیر ها اصلی یا پل ها توسط نبشی ها و تکیه گاه ی مورد نظر طبق اندازه های محاسبه شده کاملا با جوشکاری به ستون ها اماده میگردد.

در این صورت هنگام نصب ستون های فلزی روی فونداسیون و صفحه ستون محل نصب پل های اصلی هر طبقه نیز اماده گردیده است. بعد از نصب ستون های فلزی با جرثقیل ها و ثابت و محکم کردن ان ها به بولت ها کار گذاشته می شود. در داخل فونداسیون سپس تیر اصلی نیز طبق نقشه های اجرای و محاسباتی با جرثقیل بر تکیه گاه ها از پیش تعیین شده با پیچ و مهره یا جوش محکم می شوند.

 

ساخت ستون فلزی و نصب آن

 

 علاوه بر این تکیه گاه نبشی ها با ضخامت مناسب جان تیرها به ستون ها توسط جوشکاری صورت می گیرد. سپس تیر های فرعی در سقف های عرشه فولادی و تیرچه های کرومیت در سقف های تیرچه بلوک یا تیرچه یونولیت عمود بر تیر های اصلی قرار می گیرند‌.

نصب ستون فلزی بر روی فونداسیون

پس از ارماتور بندی فنداسیون بولت هایی در داخل فونداسیون تعبیه می شود. سپس بتن ریزی پی را انجام می دهند. معمولا رزوه های بولت به اندازه کافی از روی بتن فونداسیون بیرون می ماند تا پس از نصب ستون ها و تراز کردن صفحه ستون ها فاصله باقی مانده بین بتن و صفحه ستون با گروت های مخصوص پر گردد.

نصب اسکلت فلزی: نصب اسکلت فلزی در مرحله نخست پس از انتقال مطالب به پروژه باید محل دقیق نصب صفحه ستون ها و بولت ها مشخص گردد. پس از نصب کامل بولت ها و صفحه ستون ها و بتن ریزی فونداسیون ، شروع به نصب ستون ها می کنند. با توجه به محیط پروژه جرثقیل مناسب با نوع سازه و محیط پروژه و … در محل اجرا پروژه مستقر می شود.

سپس ستون های سازه و تیر های مربوطه طبق نقشه های اجرایی نصب می گردند. در بعضی موارد قاب های سازه در محل پروژه ساخته می شود. سپس اقدام به نصب اسکلت به صورت قابی می شود. بعد از اینکه نصب ستون ها وتیر های اصلی به اتمام رسید و در صورت وجود بادبندها و سپس شمشیری پله در محل خود نصب می شوند.

زنگ زدایی و رنگ امیزی

 قبل از نصب اسکلت فلزی باید از سلامت اجزای فلزی و از نظر زنگ زدگی در قطعات اطمینان حاصل شود. در صورت وجود هرگونه زنگ‌زدگی با استفاده از روش های مربوطه و مناسب قطعات فلزی را زنگ زدایی نمود. با توجه به میزان زنگ زدگی روی قطعات فلزی می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

اگر لایه های اکسید روی قطعات فلزی زیاد نباشد یا به اصطلاح زنگ زدگی به صورت سطحی و کم عمق باشد با برس سیمی می‌توان آن ها را تمیزکاری کرد. در غیر اینصورت مطمئن ترین روش برای زنگ زدایی ماسه پاشی می باشد.

در این روش با استفاده از دستگاه های مخصوص ماسه پاشی تحت فشار هوا صورت می پذیرد. این روش برای آماده سازی و تمیز کردن سطوح زنگ زده هوای فشرده شده را با جریان پرفشار ساینده را به سطوح مورد نظر هدایت می کند. اصطلاح فنی این روش سند بلاست نیز می گویند.

 

زنگ زدایی و رنگ امیزی

 

طبق مبحث دهم مقررات ملی ساختمان پس از ماسه پاشی سطوح فلزی و به هنگام بازرسی سطوح مذکور باید عاری از هرگونه روغن، چربی، کثیفی و نیز لایه‌های اکسید حاصل از نورد که چسبندگی آن کم می باشد و زنگ پوشش های رنگی مواد خارجی باشد.

در نهایت قطعات سازه های فلزی با پوشش های محافظتی مناسب رنگ آمیزی می شوند. طبق مبحث دهم مقررات ملی ساختمان قبل از شروع رنگ آمیزی قطعات فلزی باید سطح آن کاملاً خشک و تمیز باشد. همچنین باید از رنگ آمیزی کردن در شرایطی نامطلوب جوی که کمتر از ۵ درجه سلسیوس نباشد و رطوبت بیش از حد طبق نظر کارخانه سازنده خودداری نمود.

مزایای ساختمان فلزی

  • مقاومت زیاد
  • دوام
  • خواص یکنواخت
  • مقاومت متعادل مصالح
  • پیوستگی مصالح
  • شکل پذیری

 مقاومت زیاد اسکلت فلزی

قطعات فلزی دارای مقاومت زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است. به این علت می توان از قطعات فلزی در در دهانه های بزرگ، سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمان هایی که بر زمین های سست احداث می شوند، حائز اهمیت زیادی می باشد.

دوام اسکلت فلزی

دوام فولاد بسیار خوب است و معمولاً ساختمان ها برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود. خواص مفروض ارتجاعی فولاد با تقریبی بسیار خوب مسابقه عمل دارد. فولاد تا تنش های بزرگی از قانون هوک بخوبی پیروی می نماید. مثلاً ممان اینرسی یک مقطع فولادی را می توان با اطمینان در محاسبه وارد نمود حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان می باشد.

خواص یکنواخت

فلز در کارخانه های بزرگ و تحت کنترل و نظارت دقیق تهیه می شود. یکنواخت بودن خواص آن می توان اطمینان کرد. خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. اطمینان در یکنواختی خواص مصالح  در انتخاب ضریب اطمینان کوچک موثر است که خود صرفه جویی در مصرف مصالح را باعث می شود.

مقاومت متعادل مصالح

وسایل فلزی در کشش و فشار یکسان بوده و در برش نیز خوب و نزدیک به کشش و فشار است. در تغییر وضع بار ها نیروهای وارد فشاری و کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بارهای گذاری عادی تنش برشی در آنها کوچک است .در بارهای پیش بینی شده تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از آن ناشی از آن قرار می گیرند.

در ساختمان های بتنی مسلح مقاومت بتن در فشار خوب و در کشش یا برش کم است. پس از صورتی که مناطقی احتمالا تحت نیروی کشش قرار گرفته وصل نشده باشد باعث ترک و خرابی نیز شود.

پیوستگی مصالح

قطعات فلزی با توجه به مواد متشکله آن پیوسته و همگن می باشد ولی قطعات بتنی به صورت غیر پیوسته و همگن تشکیل می شود که این پیوستگی یکی از مزایای خوب فلزی می باشد.

شکل پذیری

 یکی از خاصیت مثبت و بارز مصالح فلزی شکل پذیری و چکش خواری آن می باشد که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت خرابی است و نیروی دینامیکی و ضربه را تحمل نماید. این یکی از عواملی که در هنگام خرابی به عضو خود خبر داده خرابی ناگهانی و خطرات آن جلوگیری می کند.

 

مزایای ساختمان فلزی

 

معایب ساختمان فلزی

  • ضعف در دمای زیاد
  • خوردگی و فاسد شدن فلز در مقابل عوامل خارجی
  • تمایل قطعات فشاری به کمانش
  • جوش نامناسب

ضعف در دمای زیاد مقاومت ساختمان فلزی با افزایش دما نقصان می یابد. اگر چنانچه دمای دمای اطراف اسکلت فلزی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد سانتیگراد بیشتر شود پایداری ساختمان به خطر می‌افتد. این مورد باعث خرابی ساختمان اسکلت فلز که که دچار آتش سوزی های بزرگ می‌شود. مثل ساختمان پلاسکو

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن

بزرگترین سازه های فلزی ساخت دست بشر

نحوه نصب و انواع ستون فلزی را بشناسید!

https://ahanhyper.com//?p=17147

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *