امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه نصب و انواع ستون فلزی را بشناسید!

برای هر پروژه ساخت و ساز بایستی محکم و مقاوم سازی ساختمان در اولویت قرارد داشته باشد. بدین ترتیب ضروری است تا تمامی اجزای دخیل در به وجود آمدن یک ساختمان، با بالاترین کیفیت و کارایی انتخاب و روش های استاندارد اصولی در پیاده سازی آن ها به کار برده شوند. یکی از مهم ترین اجزای هر نوع سازه ای، ستون آن ها به حساب می آید.

خوشبختانه در دنیای امروزی و با توجه به پیشرفت های تکنولوژی که تأثیر مستقیمی بر روی صنعت های مختلف گذاشته اند، ستون های ساختمانی در انواع ابعاد و متریال ها تولید و اجرا می شوند.

در ادامه قصد داریم تا شما را با ستون، انواع آن و نحوه نصب و انواع ستون فلزی به طور مفید و مختصر آشنا سازیم. بهتر است بدانید که می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر اجزا و مصالح ساختمانی، مقاله ای دیگر سایت آهن هایپر را مطالعه نمایید.

 

ستون چیست؟

 

ستون چیست و نحوه نصب و انواع ستون فلزی آن چگونه است؟

بگذارید تا پیش از هر چیز، ماهیت ستون ها را برایتان واضح نماییم. ستون ها در اصل سازه های عمودی هر بنایی هستند که با محاسبات مهندسی دقیق در بخش های مختلف اسکلت ساختمان به کار برده می شوند.

وظیفه اصلی هر ستون، تحمل فشار نیروهای وارده ساختمان و دیگر نیروهای خارجی همچون زلزله است، به صورتی که آن را به طور مساوی به فوندانسیون و سپس به زمین منتقل کند تا از ریزش و تخریب سازه جلوگیری به عمل آید.

بهتر است بدانید امروزه بهترین و محبوب ترین ستون هایی که در کشور ما استفاده می شوند، فلزی می باشند.

با انواع ستون آشنا شوید

به طور کلی ستون های فلزی بر حسب اندازه و نسبت لاغری به دو دسته اصلی کوتاه و بلند تقسیم می شوند. اگر نسبت طول مؤثر ستون نسبت به ضخامت جانبی آن بیش از 12 باشد، ستون ما بلند به شمار می آید. ستون های فلزی بلند به لحاظ ایمنی بسیار ضعیف هستند، به طوری که با اعمال نیروی اندکی ممکن است کج یا دچار شکستگی شوند.

اما اگر سبت طول مؤثر ستون نسبت به ضخامت جانبی آن کمتر از 12 باشد، ستون کوتاه حاصل خواهد شد. این ستون ها نیز در برابر انواع فشار عملکرد ضعیفی را از خود ارائه خواهند داد و به راحتی خمیده یا له خواهند شد.

بنابراین یک ستون فلزی استاندارد و قابل اجرا در پروژه های ساخت و ساز، می بایست طول مؤثری را نسبت به ضخامت جانبی 12 داشته باشد. غیر از این دسته بندی های بسیار زیاد و متنوعی برای ستون ها وجود دارند که سعی کرده این در ادامه آن ها را کامل عنوان نماییم:

  • ستون های فلزی براساس سطح مقطع

در اینجا منظور از سطح مقطع، همان شکل هندسی ستون است که مهندسین با توجه به میزان بار وارده از ساختمان، آن را تعیین می کنند.

  • ستون های چهارگوش مربعی یا مستطیلی

معمول ترین ستون های مورد استفاده به حساب می آیند که بیشتر برای ساختمان های چهار گوش استفاده می شوند و در ساخت آپارتمان، پارکینگ، سوله و انبار کاربرددی هستند.

نکات اجرایی این ستون ها نسبت به دیگر ستون ها متفاوت هستند. بدین صورت که می بایست ضلع عرضی آن ها را از ضلع طولی شان برای همه ستون ها به یک شکل و اندازه در نظر گرفت. معمولاً ساخت و اجرای ستون مستطیلی نسبت به مربعی، نیازمند دقت بیشتری می باشد.

 

انواع ستون

 

  • ستون های فلزی دایره ای

از آن جایی که در این نوع از ستون های فلزی تمامی لبه ها به حذف شده اند، برای افزایش نما و زیبایی اماکنی همچون سالن ها، تراس، ایوان و… بسیار کاربرد دارند. همچنین امروزه ستون های پل های شهری نیز از نوع دایره ای می باشند.

در ساخت این ستون های فلزی به طور معمول از پروفیل قوطی در قطر و ضخامت استفاده می شود.

  • ستون های فلزی ال شکل

استفاده از این ستون های فلزی به ندرت صورت می گیرد، اما در کل برای گوشه دیوارها و دیوارهای مرزی پیشنهاد می شوند. نکات اجرایی این ستون ها نیز مشابه ستون های فلزی چهارگوش است.

  • ستون فلزی تی شکل

با داشتن طراحی مشابه با ستون های فلزی چهارگوش، ستون تی شکل برای پروژه هایی همچون پل سازی به شدت با استقبال روبرو است و در انواع ابعاد تولید می شوند. همچنین در ساختمان سازی های مدرن نیز مطرح هستند.

  • ستون وی شکل

طراحی بسیار خاص این ستون ها برای فضاهای ذوزنقه ای در نظر گرفته شده است. برای ساخت آن نیز ابتدا تیرآهن را توسط برش مثلثی خم نموده و سپس تحت روش های خاصی، آن را مستحکم می نمایند.

توجه داشته باشید که برای بلند نمودن این ستون فلزی از اضلاع آن استفاده نموده و برای بالا بردن ضخامت آن از نبشی و ناودانی و میلگرد استفاده می شود.

  • ستون های فلزی شش ضلعی

فرم دادگی این ستون ها به واسطه نبشی انجام می پذیرد. آن ها برای ساختمان ها و سالن ها به صورت خاص و به منظور افزایش زیبایی استفاده می شوند.

تهیه قطعات فلزی از آهن هایپر

در ابتدای همین مطلب اشاره نمودیم که به خصوص در کشور ما، اصلی ترین بخش های ساختمان را قطعات فلزی و فولادی همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها تشکیل می دهند. حتی می توان گفت تقریباً تمام بخش های اسکلت ساختمانی از انواع فلزات در آلیاژها و ابعاد و اشکال خاص بهره می برند.

بنابراین برخورداری این قطعات فلزی از کیفیت آلیاژی و ساختار بسیار مقاوم در برابر فشار و عوامل فرسایشی از بیشترین اهمیت برخوردار است. سازندگان می بایست آهن آلات مورد نیاز خود را از معتبر ترین فروشگاه های کشور که بدون واسطه به عرضه این محصولات می پردازند، تهیه نمایند.

بدین منظور می توانید به فروشگاه آهن هایپر با دو دهه سابقه پرافتخار در تأمین ابزارآلات آهنی پروژه های کوچک و بزرگ ساختمانی کشور، اعتماد نمایید. به منظور اطلاع از موجودی و قیمت محصولات ما، می توانید هم اکنون وب سایت ما را به طور کامل بررسی نمایید و در صورت داشتن هر گونه سؤال، با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نصب ستون فلزی، ساخت اسکلت فلزی و اهمیت آنها در ساختمان سازی

حداقل ابعاد ستون فولادی

 

https://ahanhyper.com//?p=17774

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *