امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداقل ابعاد ستون فولادی

ستون از جمله اجزای اصلی ساختمان می باشد. وظیفه اصلی آن انتقال بارهای وارد شده از عضو بالایی به عضو های پایینی است. تمامی نیروهای وارده از طرف ساختمان و همچنین نیروهای خارجی توسط ستون به فونداسیون انتقال داده می شود. در صورتی که ستون دچار آسیب شود؛ پایداری تمام ساختمان در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث حداقل ابعاد ستون فولادی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ستون

در ابتدای مبحث حداقل ابعاد ستون فولادی باید ذکر کنیم که ستون نقش بسیار ویژه ای در ساختمان دارد. نگهداری وزن سقف و ستون های بالایی بر عهده ستون می باشد. ستون از المان های بسیار مهم ساختمان می باشد. اما با توجه به اینکه در بسیاری از موارد در معرض دید است؛ به عنوان المان های تزیینی استفاده خواهد شد. معمولا ستون در انواع فولادی و بتنی وجود دارد.

پرکاربردترین نوع ستون، ستون فولادی می باشد که از نظر اندازه دارای سطح مقطع کمتری بوده اما احتمال کمانش یا خمش تحت بارهای بحرانی زیاد می باشد.

به طور کلی می‌توان گفت ستون المان های عمودی می باشند که از متریال مناسب و درجه یک در آن استفاده می شود.

 

حداقل ابعاد ستون فولادی

 

محاسبه میزان ابعاد استاندارد برای ساخت ستون

در ادامه مبحث حداقل ابعاد ستون فولادی باید ذکر کنیم که ساخت ستون فولادی نسبت به ستون های بتنی نیاز به مدت زمان کمتری دارد. استفاده از این نوع ستون برای افزایش سرعت کار بسیار موثر است. از جمله فاکتورهای اساسی که در ستون های فولادی باید به آن دقت شود؛ ابعاد استاندارد و دقیق است. در علم معماری نسبت های قابل اندازه گیری بسیار مهم می باشد.

با توجه به مبحث حداقل ابعاد ستون فولادی باید ذکر کنیم که برای ساخت ستون نسبت طول به ضخامت اندازه‌گیری شود. محاسبه نسبت طول به ضخامت مقدار استاندارد و ایده آل آن را به شما عزیزان می دهد. میزان مناسب نسبت ذکر شده برای ساخت ابعاد ستون برابر با عدد ۱۲ می باشد؛ یعنی اینکه ستون شما باید نسبت طول به ضخامت آن برابر ۱۲ باشد. اگر مقادیر از این عدد بیشتر شود؛ باعث می شود تا ستون بلند شده و باعث می شود تا استحکام آن کاهش پیدا کند.

 می‌توان گفت وجود مقادیر کمتر معایب بسیاری را به همراه داشته و همچنین باعث می‌شود تا ظاهر ستون کوتاه شود. کوتاه بودن ستون باعث خمیدگی سازه می شود. از دیگر نکات بسیار مهم که در زمینه مقیاس ابعاد ستون ها باید مد نظر قرار دهید؛ توجه به سایز سازه نسبت به محل قرارگیری می باشد. توجه داشته باشید که ستون های فولادی در طبقات پایین ابعاد بزرگتری نسبت به ستون های طبقات بالا دارند که باید به آن توجه داشته باشید.

با توجه به مبحث حداقل ابعاد ستون فولادی باید بدانید که میزان فاصله ستون ها و همچنین محل قرار گرفتن آن باید به گونه ای مشخص شود که با کمترین میزان ستون استفاده شده؛ تمام بارهای ساختمان به پی انتقال داده شود. در صورتی ستون های متعدد و پشت سر هم وجود داشته باشند؛ نمای ظاهری ساختمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به همین خاطر تا حد امکان محل قرارگیری ستون های فولادی در محل دیوار در نظر بگیرید. از جمله اصول بسیار مهم در معماری نوین توجه به اصل نامنظمی سیستم غیر موازی می باشد. در طراحی ستون فلزی باید تمام نکات مربوط به ضوابط سازه ها را رعایت نمایید.

 

محاسبه میزان ابعاد استاندارد برای ساخت ستون

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مقاله به بررسی حداقل ابعاد ستون فولادی پرداختیم. در ستون و ساخت و ساز از مقاطع فولادی استفاده می شود که برخی از این مقاطع فولادی می توان به تیرآهن، نبشی، ورق ابعادی، تیرآهن نرمال، ورق قطعات، ورق استیل، آهن آلات اشاره کرد. در نظر داشته باشید که شما عزیزان برای اینکه بخواهید مقاطع فولادی را تهیه کنید؛ باید ابتدا جهت استعلام قیمت اقدام نمایید. شما بازدیدکنندگان عزیز برای اطلاع از قیمت میلگرد، قیمت آهن آلات، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق گالوانیزه و همچنین قیمت ورق فولادی و … به وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید.

شما بازدید کنندگان عزیز جهت خرید انواع مقاطع فولادی از جمله خرید میلگرد، خرید تیرآهن، خرید آهن آلات  و … می توانید از طریق فروشگاه تخصصی آهن هایپر اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی دارید؛ با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداقل ضخامت قطعات فولادی

انواع استانداردهای فولاد و نحوه نامگذاری آنها

https://ahanhyper.com//?p=32390

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *