امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن

در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه نمایید.

فلزات نانو ساختار

انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن ابتدا شما را با فلزات نانوساختار آشنا می کنیم. فولاد از جمله پرمصرف ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی است که معمولاً از احیای سنگ آهن به همراه کک و اکسیژن در طول های بلندی که دارد درجه حرارت بسیار بالای شکل خواهند گرفت. دارای مشخصات منحصر به فرد است که باعث شده است تا سال‌ها در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد.

 بهتر است بدانید فولاد آلیاژ از کربن و آهن ساخته شده است. میزان کربن آن حدود کمتر از دو درصد می باشد. ویژگی‌های فولاد می توان به مواردی مثل برخوردار از مقاومت بالا قابلیت شکل پذیری، چکش خواری، جوش پذیری، سختی دینامیکی و استاتیکی، ضریب ارتجاعی بالا، همگن بودن و امکان استفاده از ضایعات و … اشاره کرد.

 

فلزات نانو ساختار

 

این ویژگی ها و قابلیت ها باعث شده است که امروزه در ساختمان سازی از فولاد به عنوان یک مصالح مقاوم استفاده شود. با استفاده از فناوری نانو می توان مقاومت و کارکرد مصالح را بالا برد. فناوری نانو نقش بسزایی در صنعت ساخت و ساز دارد. با توجه به اینکه ذرات نانو مصرف فولاد باعث می‌شود تا حوالی های سطحی فولاد از کاهش پیدا کرده و همچنین خوردگی هایی که بر اساس خستگی فولاد ایجاد می‌شود نیز محدود شود.

انواع فلزات نانو ساختاری

در ادامه مبحث انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن قصد داریم برخی از انواع فلزات نانو ساختار را مورد بررسی قرار دهیم.

 فولاد MMFX2

فولاد MMFX2 از جمله فولاد های اصلاح شده توسط فناوری نانو می باشد که نسبت به فولاد های معمولی دارای ساختار متفاوتی می باشد. به گونه است که لایه تکه تکه و منحصر به فرد بوده و باعث می‌شود تا این فلز نرم و ساختار از دارای استحکام و انعطاف پذیری و مقاومت بالایی در برابر خوردگی باشد.

 همچنین بهتر است بدانید که این فولاد در سطح سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به تشابه آن با فولاد ضد زنگ جایگزین مناسبی برای آن خواهد بود. چرا که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد. میلگرد MMFX2 در پیش ساخت تیر های پل به عنوان رکاب مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد Sanduk Nauoflex

این فولاد نیز نوعی فولاد ضد زنگ به شمار می‌رود که دارای شکل پذیری، مقاومت بالا و کیفیت عالی می باشد. به خاطر داشتن ذرات مس نانو، ذرات مس در ساختار از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. همچنین قابلیت جوش خوردگی آن در مرز دانه های فولاد بهتر است.

بهتر است بدانید که مقاومت بالای این فولاد در برابر سایش و فرسودگی باعث می شود تا هزینه های ساخت و نگهداری سازه کاهش پیدا کند.

 

انواع فلزات نانو ساختاری

 

نانو کابل ها

در ادامه محبث انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های ان باید ذکر کنیم که یکی از انواع فلزات نانو؛ کابل ها می باشد. کابل های فولادی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده که در ساخت پل‌های معلق مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باید در نظر داشته باشید که این کابل های قوی؛ زمان و هزینه ساخت را کاهش خواهد داد.

پیچ و مهره های نانو

بهتر است بدانید که سازه های مقاوم و بلند نیازمند اتصالات محکم و با دوام می باشد. بنابراین پیچ و مهره های نانو که مقاومت آن ها با سرد کردن و بازپخت محقق خواهد شد در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید نانو ذرات وانادیوم و مولیبدن باعث تاخیر در شکست پیچ و مهره ها خواهد شد. در اصل این ذرات در اثر تردی هیدروژنی را کاهش می دهد و با کاهش فاز سمنتیت دانه های ریز ساختار فولاد را بهبود بخشیده و باعث می شود تا مقاومت پیچ و مهره افزایش پیدا کند.

ویژگی های فلزات نانوساختاری

در ادامه مبحث انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن قصد داریم ویژگی های این محصول را بیان کنید. برخی از ویژگی های این فلزات عبارتند از:

  • فلزات نانوساختار از نقایص بسیار کمی برخوردار می باشند که باعث شد سطح مقاومت آن ها در برابر خوردگی بسیار بالا باشد.
  • از ویژگی‌های این فلزات این است که برخلاف دارا بودن سختی و مقاومت بالا،  ترد و شکننده می باشند و شکل پذیری آن ها بسیار محدود خواهد بود.
  • استحکام فلزات نانوساختار با توجه به سایر مواد بسیار بالا بوده که این به خاطر وجود دانه های بسیار ریز با مساحت سطح بالا در آن ها می باشد.

 

ویژگی های فلزات نانوساختاری

 

کاربرد فلزات نانو ذرات

فلزات نانو سخت تر در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است و در ساخت قطعاتی مثل سر مته های حفاری، تیغه های بلدوزرها، اسکلت های فلزی، ساختمان و پل و … مورد استفاده قرار می گیرد. از فلزات نانوساختار در تولید وسایل نقلیه، قطعات موتور هواپیما، تجهیزات پزشکی مثل اعضای مصنوعی، چوب های اسکیت و … نیز استفاده خواهد شد.

در این مطلب انواع فلزات نانو ساختار و ویژگی های آن را بیان کردیم تا با این محصولات آشنا شده و می توانید از آن بهره مند شوید. شما بازدید کنندگان گرامی زمانی که قصد دارید این فلزات نانو ساختار را تهیه کنید باید سعی کنید از فروشگاه های معتبر اقدام نمایید. تا دغدغه ای بابت کیفیت و همچنین مرغوب بودن محصول نداشته باشید. جهت خرید فروشگاه آهن هایپر یکی از فروشگاه های معتبر و شناخته شده در سطح ایران می باشد.

این مجموعه جهت عرضه و ارائه انواع محصولات فولادی از جمله انواع میلگرد و تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل های ساختمانی، انواع فلزات نانوساختار و … فعالیت دارد. این محصولات را می توانید با اطمینان خاطر از طریق فروشگاه آهن هایپر https://ahanhyper.com  تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید.

 

کاربرد فلزات نانو ذرات

 

تمامی محصولاتی که توسط مجموعه آهن هایپر توسط برترین و معتبرترین تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید شده است که با کیفیت بالا بوده و در ساخت آن از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت استفاده شده است. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس بوده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نقش نانو در صنعت فولاد

https://ahanhyper.com//?p=24086

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *