امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ریخته گری فلزات چیست ؟

یکی از بهترین روش هایی که برای شکل دادن به فلزات مورد استفاده قرار می گیرد ریخته گری فلزات می باشد. در این فرایند موادی که مذاب هستند به وسیله نیروی جاذبه و یا دیگر نیروهای وارد شده به درون محفظه ای شبیه قالب می روند و به شکل خاصی درمی آیند. بعد از خارج شدن باید مواد منجمد شوند تا کارایی لازم را داشته باشند.

بسیاری از قطعاتی که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند را با استفاده از این روش تولید می کنند. بیشتر رینگ های خودرو، غلطک های بزرگ و …. با ریخته گری تولید می شوند. در صورتی که مراحل مربوط به ریخته گری به درستی طی نشود باید بدانید که این فرایند به خوبی انجام نمی شود.

یکی از مهمترین مراحلی که مربوط ریخته گری فلزات می باشد این است که فلزات را مذاب نمایند. مذاب کردن فلزات در کوره های مخصوص و در درجه حرارت مشخص شده می باشد. مذاب فلزات باید به گونه ای باشد هیچ ناخالصی درون فلزات باقی نماند. بعد از اینکه مواد مذاب به دست آمد باید مواد را درون قالب های ویژه بریزند.

ریختن مواد مذاب درون قالب باید به صورت اصولی باشد تا مواد شکل درستی بگیرند. قالب ها شکل و طرح متنوعی دارند که هر یک از آنها اندازه شان با دیگری متفاوت است. در مرحله نهایی باید مواد مذاب ریخته شده درون قالب سرد شوند تا از قالب خارج گردند.

ریخته گری فلزات چیست ؟

مزیت های ریخته گری فلزات

اگر شما به خوبی مزیت هایی که مربوط به ریخته گری می باشد را بشناسید با این فرایند آشنایی بیشتری پیدا می کنید. برخی از اصلی ترین و مهمترین مزیت هایی که مربوط به ریخته گری می باشد عبارت است از :

  1. تولید کردن قطعات متنوع که شکل های خاص و پیچیده دارند با این روش به آسانی انجام می شود. در واقع شما باید به خوبی بدانید که با استفاده از روش های دیگر شما نمی توانید قالب های متنوع که شکل های پیچیده دارند را مورد استفاده قرار دهید.
  2. شما با استفاده از قالب های ریخته گری می توانید اشکال خارجی و داخلی متنوعی را تولید و طراحی کنید. هر یک از انواع اشکال خارجی و داخلی را در کمترین بازه زمانی با استفاده از این روش می توانید تولید نمایید.
  3. با استفاده از این روش شما می توانید برخی از قطعات را به شکل نهایی درآورید و برخی دیگر را به گونه ای شکل دهید که نزدیک به نهایی هستند. بر اساس نوع صنعت خود می توانید یکی از روش های شکل گیری فلزات را انتخاب کنید. در این صورت در کمترین بازه زمانی می توانید از فلزات شکل گرفته استفاده کنید.
  4. بسیاری از افراد که می خواهند قطعات بسیار بزرگ طراحی کنن از این روش استفاده می نمایند. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که این روش برای تولید قطعات بسیار بزرگ گزینه مناسبی می باشد. آن دسته از قطعاتی که بیشتر از 100 تن دارند را با این روش می توانید تولید کنید.
  5. هر یک از قطعاتی که قابلیت ذوب شدن داشته باشد را شما می توانید با استفاده از این روش ریخته گری نمایید. ریخته گری برای تمامی قطعات قابل ذوب گزینه بی نظیری به شمار می رود.
  6. برخی از انواع فرایندهای ریخته گری برای تولید انبوه گزینه مناسبی به شمار می روند. شما می توانید برای تولید انبوه بسیاری از قطعات این روش را به کار بگیرید.
  7. این روش برای بسیاری از سرامیک ها و پلیمرها گزینه مناسبی می باشد. تولید بیشتر پلیمرها و سرامیک ها را با استفاده از این روش انجام می دهند. تولیدکنندگانی که می خواهند از قالب های ویژه و زیبایی برای تولید سرامیک و پلیمر استفاده کنند باید به خوبی بدانند که این روش یکی از بهترین روش ها به شمار می رود.

ریخته گری فلزات چیست ؟

انواع قالب ها برای ریخته گری فلزات

شما باید به خوبی بدانید که برای ریخته گری قالب های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از قالب ها را شما می توانید انتخاب کنید و بر اساس صنعت خود یکی از آنها که مناسب تر است را برای ریخته گری سفارش دهید.

قالب هایی که برای ریخته گری مورد استفاده قرار می گیرند دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی می باشند. برخی از مهمترین این قالب ها همراه با ویژگی هایشان عبارت است از :

  1. قالب های ماسه ای تر یکی از مهمترین و بهترین قالب هایی می باشند که برای ریخته گری مور استفاده قرار خواهند گرفت. این قالب ها ترکیبی از ماسه و خاک رس هستند. آب هم درون آنها باید مورد استفاده قرار بگیرد.
  2. قالب های ماسه ای خشک از دیگر قالب های ریخته گری می باشد. در این قالب ها به طور معمول از چسب هایی که آلی می باشند استفاده می کنند.
  3. قالب هایی که با پوسته خشک هستند از دیگر قالب های مورد استفاده در صنعت ریخته گری می باشند.

ریخته گری چیست؟

ریخته‌گری فن شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب می‌باشد.

انواع روش ریخته گری را نام ببرید ؟

ریخته گری در ماسه تر ، ریخته گری در ماسه خشک ، ریخته گری در قالب رو خشک، ریخته گری روباز در ماسه.

مزایای ریخته گری چیست؟

امكان طراحي و ريخته گري قطعات پيچيده صنعتي كه در روش هاي ديگر شكل دادن فلزات، ميسر نمي باشد. امكان دستيابي به انوع آلياژ هاي فولادي و غير فولادي. دقت ابعادي بسيار بالا. به حداقل رسيدن سطوح تراش.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟

قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید

ریخته گری فولاد طبرستان

روش های ریخته گری فولاد

https://ahanhyper.com//?p=12947

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *