امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید

فلز ماده معدنی غیرشفاف و انعطاف پذیر است که در سطح زیر زمین به صورت طبیعی تشکیل می شود. شایان ذکر است که فلزات انواع مختلفی دارند. در این مبحث قصد داریم به بررسی قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

در ابتدای مبحث قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید باید ابتدا با فلز آشنا شوید. فلز ماده ای است که در دمای صفر قادر به هدایت الکتریسیته است.‌ این ماده گداخت پذیر، براق بوده و رسانایی گرمایی و الکتریکی خوبی دارند. فلزات در انواع مختلف و با کاربردهای متفاوتی موجود هستند. امروزه فلز در بخش های زیادی چون پزشکی، خودرو، ساختمان سازی، ماشین آلات و صنایع مختلفی استفاده می شود.

در انتخاب نوع فلز مناسب برای ساختن پایه ای محکم باید به مقاومت فشاری و شکستگی آن توجه کرد. همچنین سختی فلز از نکات مهم حائز اهمیت است. هر فلز از خواص متفاوتی برخوردار است. در زمان استفاده از فلزات یکی از پارامترهای مهم میزان استحکام و مقاومت آن‌ها است. انتخاب فلزهایی که از مقاومت بالایی برخوردار هستند؛ اهمیت زیادی دارد.

قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید

معرفی قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید

تعدادی فلز وجود دارد که با توجه به کاربرد آن می توان آن‌ها را به عنوان قوی‌ ترین فلزات در نظر گرفت. در زیر به فلزات قوی اشاره شده است:

فولاد

با توجه به مبحث قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید باید ذکر شود که فولاد از قوی ترین فلزاتی است که از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فولاد آلیاژی است از آهن و کربن که معمولا با عناصر دیگر ترکیب می‌شود. با حرارت‌ دادن سنگ آهن در کوره فولاد تولید شده و طی این فرآیند ناخالصی‌ها از بین می رود.

همچنین مقداری کربن به فولاد اضافه می‌شود. فولاد خام شکل‌پذیر و ضعیف است و با اضافه کردن عناصری چون منگنز، نیوبیوم یا وانادیوم می توان سبب استحکام و سختی فولاد شد. لازم به ذکر است که این عناصر بر مقاومت و شکل پذیری فولاد اثرگذار است. در صنایعی چون حمل و نقل، زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها به طور گسترده‌‍‌ای از فولاد استفاده می شود. در صنعت خودروسازی به عنوان ماده‌ی اصلی از فولاد استفاد می‌شود. آلیاژهای مختلف فولاد عبارتند از:

  • فولاد ضد زنگ آلیاژی مقاوم در برابر خوردگی و دارای حداقل 11٪ کروم است.
  • فولادهای ابزار که سختی قابل توجهی داشته و با تنگستن و کبالت آلیاژ می شوند.
  • با توجه به مبحث قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید باید ذکر شود که فولاد مارایجینگ که یک قولاد بسیار قوی است و کربن کمی دارد. این فلز با نیکل و عناصر دیگر آلیاژ شده است. در تیغه‌های شمشیر از این فولاد استفاده می‌شود.

فولاد

تیتانیوم

به عنوان یکی از قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید می توان تیتانیوم را نام برد. این فلز چگالی کم و مقاومت بالایی دارد. تیتانیوم با طیف وسیعی از فلزات از جمله آهن، آلومینیوم و وانادیوم، آلیاژ می‎‌شود. این آلیاژها سبک و قوی هستند. این فلز در صنایع هوافضا، نظامی و خودرو کاربرد دارد. همچنین تیتانیوم در برابر خوردگی آب دریا مقاومت زیادی دارد و برای مصارف دریایی یک فلز پر مصرف شناخته می شود‌.

 تنگستن

تنگستن فلزی است با سطح سخت که به رنگ خاکستری می باشد. در صورتی که به خالص ترین شکل تصفیه شود سختی آن از سایر فولادها بیشتر است. تنگستن بین قوی ترین فلزات کمترین ضریب انبساط حرارتی و کمتریت فشار بخار را دارد. همچنین نقطه ذوب و مقاومت کششی آن از سایر فلزات قوی بیشتر است. از این فلز در ساخت چاقو، ماشین تراش و اره استفاده می شود.

اینکونل

یکی از قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید فلز اینکونل است. این فاز بر پایه نیکل است و در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت بالا دارد. کاربرد این فلز در شافت موتور پمپ چاه و پرده های توربین گاز است؛ البته گاهی در کارخانه‌های فرآوری شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اینکونل

استیل

یکی دیگر از فلزهای قوی استیل است که از آلیاژ کربن و آهن می باشد. همچنین این فلز حاوی مقدار کمی گوگرد، اکسیژن، منگنز، فسفر و سیلیکون است. همچنین استیل یکی از بازیافت ترین فلزات است. از این فلز در ساخت لوازم خانگی، استادیوم ها، راه آهن ها و فرودگاه ها استفاده می شود.

لوتتیوم

لوتتیوم از گران ترین و کمیاب ترین فلزات خاکی است که به صورت خالص یافت نمی شود. این فلز در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارد. از این فلز برای تعیین سن شهاب سنگ ها استفاده می شود. همچنین برخی از این فلز برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

منیزیم

یکی از قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید منیزیم می باشد. منیزیم از سبک ترین و قوی ترین فلزات موجود می باشد. این فلز از آلومینیوم‌ سبکتر و از تیتانیوم‌ قوی تر است. در صورتی که از این فاز در خودروها استفاده شود نیاز به تعمیر موتور در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

منیزیم

انواع مختلف مقاومت فلز

با توجه به مبحث قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید باید ذکر شود برای انتخاب قوی ترین فلزات اندازه‌گیری‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

مقاومت عملکرد: کمترین تنش فلز را با عملکرد مقاومت اندازه‌گیری می‌کنند.

مقاومت فشاری: مقاومت فشاری ظرفیت تحمل یک جسم در برابر نیروهای فشار است.

مقاومت کششی: منظور از مقاومت کششی، تحمل یک ماده در مقابل نیروهای وارده بر بدون این که جسم دچار شکستگی یا تغییر شود را مقاومت کششی گویند. در این حالت این فلز در دسته قوی ترین فلزات قرار می گیرد.

مقاومت ضربه: این روش میزان انرژی ضربه‌ای را که‌ باعث شکستگی می‌شود؛ اندازه گیری می کند.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. برخی از پرکاربردترین این محصولات می توان به میلگرد، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل، ورق گالوانیزه، و … اشاره کرد. شما خریداران عزیز از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ می توانید جهت سفارش این محصولات اقدام نمائید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فلز چیست؟

فلز ماده ای است که در سطح زیر زمین تشکیل شده و گداخت پذیر و براق می باشد.

قوی ترین فلزات کدامند؟

فولاد، تیتانیوم، تنگستن، اینکونل، استیل، لوتتیوم، منیزیم

انواع مقاومت فلز کدامند؟

انواع مقاومت فلز

مقاومت عملکرد، مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت ضربه

https://ahanhyper.com//?p=72173

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *