امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند

همان طور که می دانید فلزات در انواع مختلف موجود هستند که برخی انعطاف پذیر بوده و برخی انعطاف پذیر نیستند. در این مبحث تصمیم داریم به بررسی مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ بپرداریم. از شما مخاطبان گرامی دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

شکل‌پذیری فلزات

در ابتدای مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ باید اول با مفهوم شکل پذیری فلزات آشنا شوید. شکل پذیری فلزات روشی است که در آن فلزات بتوانند بدون شکست تنش کششی را تحمل کنند. بیشتر فلزات در دماهای بالا انعطاف‌پذیر بوده و در دماهای سردتر شکننده هستند و فقط قادر به تحمل یک تغییر شکل کششی کوچک قبل از شکستگی هستند.

با تعیین درصد افزایش طولی فلز بعد از کشیده شدن و یا با اندازه‌گیری باریک‌ترین سطح مقطع فلز بعد از شکست آزمون کششی شکل پذیری اندازه‌گیری می‌شود. شکل‌پذیری در فلزکاری بسیار پراهمیت می‌باشد چون موادی که تحت فشار دچار ترک، شکستگی یا خردشدن می‌شوند را نمی‌توان با فرآیندهای شکل‌دهی به فلزات نظیر چکش‌کاری، نورد، کشیدن یا جداسازی دستکاری کرد. موادی که قابلیت چکش‌خواری دارند را می‌توان با روش سرد با استفاده از روش‌های مهرزنی یا پرس‌سازی شکل داد.

شکل‌پذیری فلزات

فلزات انعطاف پذیر

در زیر به انعطاف پذیرترین فلزات اشاره شده است:

نقره

با توجه به مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ باید ذکر شود که نقره یکی از فلزات انعطاف پذیر است. این فلز یکی از گران بها ترین فلزها است که در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت خوبی دارد. درخشندگی و انعکاس این فلز سبب شده تا در ساخت ظروف نقره‌ای و آینه ای از آن استفاده شود. همچنین انعطاف پذیری و شکل پذیری فوق العاده این فلز باعث شده برای ساخت جواهرات و ایجاد سیم های نازک و منعطف از آن استفاده شود. لازم به ذکر است که این فلز را می توان به پودر یا خمیر تبدیل کرد و با فلزات دیگر آلیاژ کرده سپس به شکل سیم از آن استفاده کرد.

مس

مس قابلیت رسانایی حرارتی و انعطاف پذیری بالایی دارد. رنگ این فلز نارنجی قرمز است و وقتی در معرض هوا قرار می گیرد لکه های قرمز در آن ایجاد می شود. این فلز در لحیم کاری طلا و نقره و صنعت جواهرات کاربردهای زیادی دارد.

فلزات انعطاف پذیر

پلاتین

با توجه به مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ باید ذکر شود یکی دیگر از فلزات انعطاف پذیر پلاتین است. شکل پذیری و انعطاف پذیری پلاتین از طلا، نقره و مس بالاتر است. این فلز برای ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. پلاتین یکی از کمیاب ترین فلزات در زمین است که براق و سفید بوده و در برابر شکستن مقاومت بالایی دارد. از کاربردهای این فلز می توان به ساخت تجهیزات پزشکی، پوشش موشکها و سوخت موتور جت اشاره کرد.

طلا

این فلز به رنگ زرد بوده و همانند پلاتین از انعطاف پذیرترین فلزات است. این فلز رسانای خوبی دارد به همین دلیل در صنعت الکترونیک از آن استفاده می شود. همچنین این فلز به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد در ساخت جواهرات کاربرد بالایی داشته و به راحتی می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد.

طلا فلزی انعطاف پذیر

کاربرد فلزات شکل‌پذیری

بهتر است بدانید رایج ترین کاربردهای فلزات شکل پذیر به شرح زیر است:

با توجه به مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ باید ذکر کنیم که فلزات شکل پذیر به دلیل قابلیت شکل پذیری بالایی که دارند به راحتی می توان آن ها را به شکل های مختلف حالت داد. یکی از کاربردهای این فلزات استفاده در ساخت طلا و نقره می باشد. همچنین در سیم های برق مس و آلومینیومی نیز از این فلز استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این فلز استفاده در ساخت کابل های فولادی است.

شکل پذیری فلزات به کدام ویژگی آن‌ها مربوط است؟

در ادامه مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ باید ذکر کنیم که شکل پذیری فلزات بستگی به ویژگی های آن ها دارد. درون فلزات اتم هایی هستند که پیوندهای فلزی را تشکیل می‌دهند. این اتم ها به طور آزادنه و منفرد درون فلز کنار هم می لغزند و به فلز اجازه کشیده شدن؛ ‌می دهند.

میزان شکل پذیری فلز را نحوه ساختار الکترون‌ها در داخل اتم همراه با تعداد الکترون‌ها تعیین می‌کند. الکترون‌ها به‌صورت حلقه‌ در اطراف هسته‌اتم قرارگرفته‌اند که به هر یک از این حلقه‌ها لایه‌های الکترونی می‌گویند. در بیرونی ترین لایه هر فلز الکترون‌هایی قرار دارند که الکترون‌های ظرفیتی نامیده می‌شوند. فلزاتی که دارای تعداد الکترون‌های پوسته بیرونی بیشتری هستند بیشترین لایه الکترونی را دارند و انعطاف‌پذیرترین فلزها هستند.

کاربرد فلزات شکل‌پذیری

دمای تبدیل شکل‌پذیری ـ شکنندگی

با توجه به مبحث منظور از شکل پذیری فلزات چیست و چه فلزاتی انعطاف پذیرند؟ باید ذکر کنیم دمای تبدیل شکل‌پذیری ـ شکنندگی یا دمای تبدیل شکل‌پذیری صفر یک فلز دمایی است که در آن انرژی شکست در زیر مقدار از پیش تعیین شده عبور می‌ کند.

این دما وقتی که یک فلز در زیر این دما بسیار خنک شود؛ اهمیت دارد. دقیق‌ترین روش اندازه‌گیری دمای شکل پذیری یک ماده به روش آزمون شکستگی می‌باشد. معمولا آزمون خمش چهار نقطه‌ای در یک محدوده دمایی بر روی میله‌های ازپیش ترک‌ خورده مواد جلا داده شده انجام می‌ شود. به طور مثال برای فولادها معمولا دمای 40 ژول در آزمون فشاری استاندارد است.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همان طور که ذکر شد فلزات پرکاربرد می باشند و در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این محصولات می توان به میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل، ورق استیل، ورق گالوانیزه، و …. اشاره کرد. پرکاربردترین سایز های تیرآهن می توان به تیرآهن 12، تیرآهن 14، تیرآهن 16، تیرآهن 18، تیرآهن 20، تیرآهن 22، تیرآهن 24، تیرآهن 27، تیرآهن 30 اشاره کرد.

شما مخاطبان گرامی جهت خرید این محصولات فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید؛ کافیست با کارشناسان مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

دمای تبدیل شکل‌پذیری

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

منظور از شکل پذیری چیست؟

شکل پذیری روشی است که در آن فلزات بتوانند بدون شکست تنش کششی را تحمل کنند‌.

فلزات انعطاف پذیر کدامند؟

نقره، طلا، مس، پلاتین

کاربرد فلزات شکل پذیر را ذکر کنید؟

موارد استفاده فلزات شکل پذیر

استفاده در ساخت جواهرات، استفاده در ساخت سیم های برق مس و آلومینیوم، استفاده در ساخت کابل فولادی

https://ahanhyper.com//?p=72517

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *