امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های ریخته گری فولاد

در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث روش های ریخته گری فولاد بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ریخته گری فولاد

 ریخته گری از روش های قدیمی تولید سازه های فولادی است. در ریخته گری فولاد از گرید های مختلف فولاد استفاده می‌شود. زمانی که آهن ریخته گری در برابر شوک استقامت کافی را نداشته باشد؛ از ریخته گری فولاد استفاده می شود. با این روش وسایلی همچون ماشین آلات استخراج معدن، تجهیزات دریایی، چرخ‌دنده‌ها، پرس های آهنگری، ریل راه آهن و بلوک های سیلندر موتور تولید می شود.

با توجه به نوع فولاد قطعات فولادی ریخته گری شده به دو دسته ی سازه ها با فولاد کربنی و سازه ها با فولاد آلیاژی تقسیم می شوند. نقطه ذوب فولاد بالا بوده و مستلزم دقت و توجه بالایی است. روش های ریخته گری فولاد  اهمیت زیادی دارد چون در کیفیت فولاد اثر می گذارد. با ریخته گری می توان قطعات در اندازه های مختلف ساده یا پیچیده که ساختار یکنواختی دارند؛ تولید کرد.

انواع روش های ریخته گری فولاد

روش های ریخته گری فولاد به دو صورت تقسیم بندی می شود که در زیر به صورت کامل در مورد آن توضیح داده شده است. روش اول ریخته گری شمش ریزی، روش دوم ریخته گری شکل ریزی، که اینها هر کدام به چند قسمت تقسیم می شوند.

 

انواع روش های ریخته گری فولاد

 

ریخته گری شمس ریزی

یکی از روش های ریخته گری فولاد؛ ریخته گری شمش ریزی است که در دو حالت زیر می باشد. اول ریخته گری تک بار: با ریختن مواد مذاب در یک قالب شمش شکل دهی انجام می شود. دوم ریخته گری مداوم: در این روش قطعات به صورت نیمه ساخته می باشند. این قطعات ماده اولیه صنایع دیگری می باشند.

در این روش ریخته گری فولاد تمام مراحل به طور پیوسته انجام می شود. قطعه آماده و خارج شده به مرحله بعد انتقال داده می شود. محصولات این ریخته گری از نظر کیفیت نسبت به بقیه روش های ریخته گری مطلوب بوده است. این روش بهترین روش برای تولید در تعداد بالا است.

 ریخته گری شکل ریزی

 این نوع ریخته گری از روش های ریخته گری فولاد به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • قالب دائمی
  • قالب موقت
  • مدل مصرف شونده

قالب دائمی: این روش خود به چند روش دیگر تقسیم می شود که در ادامه ذکر می کنیم.

ریخته گری ثقلی: از قالب فلزی استفاده شده و پخش مواد مذاب در قالب توسط نیروی جاذبه انجام می شود.

 ریخته گری با فشار کم: در ایران روش قالب توسط مکش یا گازخنثی تحت فشار قرار می گیرد. این روش پر هزینه و تخصصی است. یکی از روش های ریخته گری فولاد است که کیفیت قطعات بالاتر است.

 ریخته گری تحت فشار: قطعات با سرعت بالا تولید می شوند. در این روش امکان ساخت قطعات در تعداد بالا فراهم خواهد شد.

 ریخته گری گریز از مرکز: دو نوع افقی و عمودی می باشد که در اثر نیرو از مرکز ناشی از چرخه صورت می‌گیرد.

 ریخته گری نیمه جامد: ترکیب ریخته گری و شکل هایی را نیمه جامد می گویند. از مواد جامد و مایع یک محصول یکنواخت تهیه شده و با استفاده از شکل دهی محصول نهایی تولید می شود.

 ریخته گری پوسته ریزی: برای تولید قطعات توخالی از این روش ریخته گری استفاده می شود.

روش دوم از ریخته گری شکل ریزی‌که قالب موقت است: این قالب ها به چه روش تقسیم می شوند.

ریخته گری ماسه ای: یکی از قدیمی ترین روش های ریخته گری فولاد است. قطعات را در ابعاد بزرگ تولید می‌کند همچنین از نظر هزینه مقرون به صرفه است. محصول نهایی از جنس چوب یا پلاستیک می باشد.

 ریخته گری پوسته ای: برای تولید قطعات کوچک و پیچیده و مدل های فلزی به کار می رود.

ریخته گری گچی: در این روش با گچ ساخته می شود. برای تولیدات غیر فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت قطعات در ایران روش اهمیت چندانی ندارد.

سومین روش از ریخته گری شکل ریزی مدل های مصرف شونده به سه دسته تقسیم می شوند. که عبارتند از:

مدل توپر: جنس قالب و مدل یکسان است. جنس مدل پلی استایرن است. در این روش ریخته گری فولاد قطعات با ابعاد بزرگ و دقت بالا و به صورت نامتقارن تولید می شود.

 مدل دقیق: مدل از جنس موم یا پلات می باشد. با یک لایه سرامیکی مدل را پوشانده بعد با روش ذوب کردن و یا سوزاندن مدل ها از قالب خارج می شود.

 مدل سربالا: مواد مذاب برعکس جهت جاذبه زمین در محفظه ریخته می‌شوند. این روش برای جلوگیری از اکسید شدن مواد مذاب به کار می رود.

 

مراحل انجام روش های ریخته گری

 

مراحل انجام روش های ریخته گری

 بهتر است بدانید ریخته گری در چند مرحله انجام می شود. اول قالب ها را ساخته و سپس فولاد را در کوره ذوب می کنند. فولاد های ذوب شده را درون قالب می ریزند. بعد از خنک شدن فولاد به حالت جامد در می آید. سپس قطعات آماده را از کوره در می آورند. این قطعات از نظر کیفیت و استاندارد بررسی می‌شوند. پس از تایید قطعات آماده استفاده هستند.

در اجرای روش های ریخته گری فولاد به موارد زیر دقت کنید:

 تهیه قالب از الگوهای مناسب، ذوب و ریختن فلز مایع با روش صحیح، خنک سازی تا رسیدن به دمای محیط، جهت اطمینان از کیفیت محصول بازرسی انجام می شود.

مزایای ریخته گری فولاد

قطعاتی که با روش های ریخته گری تولید می شوند از استقامت و استحکام بالایی برخوردار هستند. استفاده از انواع روش های ریخته گری فولاد اهمیت و کاربرد بالایی دارد. تولید قطعات بسیار کوچک و بسیار بزرگ، مقرون به صرفه بودن، هدر رفت فلزات ندارد، تولید قطعات پیچیده و تولید قطعات با استقامت بالا از جمله مزایای روش های ریخته گری فولاد است.

 

مزایای ریخته گری فولاد

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه مقاطع فولادی بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز دارد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید تمامی مقاطع فولادی را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید. برخی از مقاطع که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ می توان به نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها همچون ورق های گرم و ورق سرد، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و … اشاره کرد. همچنین این مجموعه همواره در تلاش است تا قیمت میلگرد، قیمت روز تیرآهن، قیمت آهن آلات، قیمت پروفیل و … را به صورت به روز آنلاین درج کند که شما می توانید جهت بررسی آن اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ریخته گری فولاد طبرستان

https://ahanhyper.com//?p=34747

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *