امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

در این مطلب قصد داریم به سوال تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟ بپردازیم. جهت آشنایی با تفاوت نبشی و ناودانی پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید.

نبشی و ناودانی از جمله پروفیل های پر کاربرد می باشد که در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. البته این دو پروفیل را به صورت جداگانه استفاده می‌کنند.

اکثر افراد پروفیل نبشی و ناودانی را با یکدیگر اشتباه می‌کنند فکر می کنند این دو پروفیل تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما در صورتی که پروفیل ناودانی و نبشی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

نبشی

نبشی ها از جمله مقاطع فولادی می‌باشند که به شکل L یا V می باشند که دارای دو ضلع بوده و این ضلع ها با زاویه ۹۰ یا ۴۵ درجه در کنار یکدیگر قرار می گیرند. معمولاً طول اضلاع نبشی امکان دارد برابر یا نابرابر باشد. اگر زاویه نبشی بیشتر باشد، وزن بیشتری را می تواند تحمل نماید.

به همین خاطر نبشی هایی که دارای زاویه ۹۰ درجه می باشند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نبشی های فولادی معمولاً توسط کربن یا فولاد کم آلیاژ با مقاومت بالا طبق روش نورد گرم تولید و ساخته می شوند. نبشی ها معمولاً به دو صورت پرسی و فابریک در بازار وجود دارند.

 

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

ناودانی

ناودانی‌ها معمولاً نوارهای فولادی می ‌باشند که به شکل C یا U هستند. این مقاطع فولادی از دو بال و یک جان تشکیل خواهند شد که دو بال یا لبه با زاویه ۹۰ درجه نسبت به جان اتصال داده می‌شود و باعث می‌شود تا یک کانال تشکیل شود. به خاطر شکل ظاهری این قطعات به آن ناودانی گفته می شود.

ناودانی ها نیز مانند نبشی ها به دو صورت پرسی و فابریک تولید و روانه بازار می‌شوند. ناودانی هایی که به شکل C آن را معمولاً ناودانی با استاندارد UPE گویند و اما ناودانی هایی که به شکل U می‌شوند را ناودانی با استاندارد UPN می گویند.

بهتر است بدانید این مقاطع از نظر ورق های فولادی استفاده شده به دو دسته مشبک و ساده در بازار وجود دارند. در ساخت ناودانی های ساده از ورق گرم معمولی و در ساخت ناودانی های مشبک که از ورق گرم گالوانیزه استفاده می شود.

ناودانی شکل C معمولاً از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار می باشد. بهتر است بدانید ناودانی ها محصولات فولادی دیگر با توجه به اینکه مقاومت پیچشی کمتری دارند اما سبک تر و انعطاف پذیرتر می باشند.

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

نبشی و ناودانی از لحاظ شکل ظاهری، کاربرد و همچنین متریال تولیدی، استاندارد ساخت و … تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه شرح می دهیم.

تفاوت نبشی و ناودانی در شکل ظاهری

بهتر است بدانید معمولاً هیچ استاندارد خاصی برای نامگذاری پروفیل در صنایع و ساخت و ساز استفاده می شوند وجود ندارد. اما با توجه به سطح مقطع شکل ظاهری یا کاربرد پروفیل برای آن اسمی انتخاب خواهد شد که برای نبشی و ناودانی ها نیز به این صورت می باشد.

ناودانی و نبشی‌ها اولین تفاوتی با یکدیگر دارند از لحاظ شکل ظاهری می باشد که ناودانی ها به شکل یک کانال U انگلیسی است اما یک زاویه ۹۰ درجه دارند که باعث شد تا اولین تفاوت نبشی و ناودانی در ظاهر ان ایجاد شود.

تفاوت نبشی و ناودانی در کاربرد

یکی دیگر از تفاوت‌های نبشی و ناودانی ها در کاربرد آن ها می باشد که عبارتند از:

کاربرد نبشی

نبشی ها یکی از مقاطع می باشند که دارای دو ضلع و یک زاویه می باشند که این زاویه معمولاً ۹۰ درجه بوده و از آن برای تحمل بار سازه استفاده می شود.

به طور کلی از نبشی ها برای کاربردهایی مانند تقویت سازه، تقویت و درست کردن چهارچوب ها، درست کردن تکیه گاه، ساخت قفسه های تزئینی و همچنین در بخش های مختلف صنعتی مثل ساخت ماشین آلات و در کل های انتقال نیرو، ساخت ستون، ساخت سقف های کاذب نبشی کشی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ناودانی

ناودانی ها معمولاً در بخش‌های مختلف ساختمان و صنعت استفاده می‌شود. در تمامی بخش های سازه و ابزارهای صنعتی کاربرد دارد.

اما به طور کلی می‌توان گفت در مواردی مانند ساخت ماشین های صنعتی، ساخت پل، ساخت قفسه های فولادی، ساخت بادبند، تیر و ستون، خرپا، چهارچوب، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون، ماشین‌آلات و .. از ناودانی ها استفاده می کنند.

در نظر داشته باشید ناودانی و نبشی‌ها کاربردهای مشترکی نیز با یکدیگر دارند. به عنوان مثال می‌توان گفت از هر دو این پروفیل ها برای ساخت ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما با توجه به شکل ظاهری این دو پروفیل کاربرد و نوع استفاده آن ها متفاوت خواهد بود.

 

نبشی و ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی در متریال تولیدی

یکی دیگر از تفاوت های نبشی و ناودانی ها در متریال تولیدی می باشد که در هر یک از پروژه ها از متریال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی ناودانی های موجود در بازار از جنس آهن می باشند. ولی از گالوانیزه، پلاستیک و … نیز در ساخت نبشی ها استفاده می شود.

ناودانی ها از جنس آهن می باشند. همچنین از گالوانیزه فولاد و ..در تولید و ساخت ناودانی ها استفاده می کند. تفاوت عمده ناودانی ها و نبشی ها در این است که نبشی را از مواد دیگر غیر از فلز نیز می‌توان ساخت اما ناودانی ها تماما از جنس فلز ساخته می‌شوند.

تفاوت نبشی و ناودانی در استاندارد ساخت

یکی دیگر از تفاوت های نبشی و ناودانی ها در استاندارد ساخت می باشد. معمولاً نبشی ها در پارت از اول طبق استاندارد BS EN 10056 و در پارت دوم طبق استاندارد DIN 1022 تولید و ساخته می شوند. اما ناودانی ها طبق استاندارد BS EN 10279  و DIN 1026 تولید و روانه بازار می شوند.

هر دو پروفیل های ناودانی و نبشی به دو روش پرسی و فابریک تولید و عرضه می‌شوند. در روش پرسی ابتدا فولاد یا هر ماده دیگر که قرار است برای تولید از آن استفاده شود در اندازه بزرگ تولید شده و سپس در اندازه های دقیق برش داده می‌شود که به نبشی و ناودانی تبدیل خواهد شد.

شکل ناودانی ها با شکل نبشی ها بسیار متفاوت می باشد. در روش پرسی که یکی از روش های قدیمی باشد که امروز از آن چندان استفاده نمی‌شود. اما در روش فابریک خود کارخانه با توجه به شکل بال و جان نبشی و ناودانی ها را در اندازه‌های مختلف و با استاندارد مشخص که سنگین تولید و روانه بازار می‌کند.

فروشگاه آهن هایپر یکی از فروشگاه های معتبر می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی ها، نبشی ها و … اقدام کرده است. با اطمینان خاطر می توانید از این مصالح فولادی بهره مند شوید و در کاربردهای مختلف از جمله ساختمان سازی از آن بهره مند شوید.

جهت سفارش و خرید این مقاطع کافیست به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید و در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره با کارشناسانه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

فرایند تولید نبشی

فرایند تولید ناودانی

کاربرد نبشی و ناودانی

https://ahanhyper.com//?p=17933

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *