امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد نبشی و ناودانی

کاربرد نبشی و ناودانی در ساختمان سازی و صنایع مختلف بسیار گسترده می باشد. نبشی پروفیلی می باشد که در نقشه های ساختمانی به شکل L نشان داده می شود. به طور کلی نبشی ها جزء مصالح ساختمانی بسیار پرکاربرد محسوب می شوند که در دو گروه نبشی فابریک و نبشی پرسی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که مورد استفاده قرار دادن نبشی به دو شکل منفرد و مرکب امکان پذیر می باشد.

ناودانی نیز یک نوع پروفیل باز می باشد که از طریق عمود شدن دو ضلع عمود بر یکدیگر به وجود آمده است. با وجود اینکه این دو کالا هم از نظر شکل و هم از نظر کاربرد دارای تفاوت هایی می باشند اما به عنوان قسمت های اصلی و مهم صنعت ساختمان سازی، به خصوص در مرحله اسکلت بندی به شمار می آیند. در این مقاله قرار است به بررسی کاربرد نبشی و ناودانی پرداخته شود.

 

کاربرد نبشی و ناودانی

 

کاربرد نبشی

نبشی از جمله پروفیل های فلزی می باشد که در صنعت ساختمان سازی دارای کاربردهای فراوانی می باشد. البته باید این نکته را ذکر کنیم که نبشی ها در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند اما کاربرد و موارد استفاده آنها در صنعت ساختمانی گسترده تر می باشد.

بد نیست بدانید که تولید نبشی با استفاده از مواد گوناگونی از جمله فولاد ساختمانی، آلومینیوم، آهن، استیل و همچنین پلاستیک امکان پذیر می باشد. باید گفته شود که ارتباط خاصی میان جنس این محصول و نام گذاری آن موجود نیست. این در حالی است که جایگاه صحیح کاربرد آن را مشخص می نماید.

در موضوع کاربرد نبشی و ناودانی برای مصارف نبشی می توان به استفاده از آن برای ساخت خرپا، ستون، سقف کرمیت برای بال های بالایی تیرچه، اتصال پل به ستون، اتصال تیرآهن به بیم باربر و اتصال ستون به صفحات فونداسیون اشاره کرد.

کاربرد ناودانی

در حال حاضر ناودانی به عنوان پرمصرف ترین پروفیل های ساختمانی شناخته است که از آن در ساخت پایه ها و قاب های سازه های گوناگون استفاده می شود. ناودانی صنعتی و ساختمانی یک نوع پروفیل فلزی و بیشتر فولادی می باشد که شکل و ظاهر آن به حرف انگلیسی U شباهت دارد.

تولید این پروفیل می تواند در جنس های گوناگون از جمله آهن گالوانیزه، استیل، گالوانیزه و فولاد انجام شود. در مبحث کاربرد نبشی و ناودانی خوب است که موارد استفاده ناودانی را به صورت جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. از آنجایی که ناودانی ها از ظاهر و شکل منحصر به فردی برخوردار می باشند به همین جهت این کالا دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع گوناگون است.

صنعت خودروسازی، اسکلت بندی، چهارچوب های گوناگون، صنایع دریایی و همچنین تجهیزات ساخت و ساز جزء اساسی ترین کاربردهای این نوع پروفیل محسوب می شوند.

 

کاربرد نبشی و ناودانی

 

سخن پایانی

نبشی و ناودانی دو محصول کاربردی در صنایع مختلف می باشند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در حال حاضر کاربرد نبشی و ناودانی چه در صنایع گوناگون و چه در صنعت ساختمان سازی شامل موارد بسیار زیادی می شود. این دو محصول جزء کالاهای پرکاربرد و اساسی محسوب می شوند که در واقع در گروه اتصالات ساختمانی قرار می گیرند.

این دو کالا با وجود اینکه از لحاظ شکل و کاربرد با یکدیگر دارای کاربردهای متفاوتی می باشند اما به عنوان پروفیل های باز ساختمانی حساب شده و همین طور یکی از اصلی ترین قسمت های صنعت ساخت و ساز به خصوص در بخش اسکلت بندی شناخته شده اند. امروزه برای اینکه سازه ها تقویت شوند نبشی ها مورد استفاده قرار می گیرند. ناودانی ها نیز به شکل قوطی در ستون ها به کار می روند و همچنین قابل استفاده در خرپا و تیرها هستند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد (ناودانی) UNP

کاربرد پروفیل نبشی

https://ahanhyper.com//?p=19773

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *