امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کپ جوشی چیست؟ + مهمترین ویژگی های آن کدام است؟

کپ جوشی از مقاطع فولادی کاربردی و کارآمد برای مسدود کردن و بستن بخش انتهای لوله ها به شمار می رود. متناسب با ابعاد و ضخامت لوله ها، ابعاد و ضخامت این قطعه متفاوت می باشد. این مدل از اتصالات جوشی به علت کارایی و دامنه کاربرد وسیع و گسترده، در بسیاری از صنایع مورد استفاده واقع می شود.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کپ های جوشی در دو نوع استیل و فولادی طراحی و تولید می شوند. علاوه بر این، در حوزه آهن آلات، از این محصولات با عنوان کپ فولادی یا استیل نیز نام برده می شود.

لازم به ذکر است که کپ استیل از لحاظ نوع اتصال، در انواع کپ کوتاه و کپ بلند موجود می باشد. علاوه بر این، کپ های جوشی در دسته های مختلفی مانند لوله مانیسمان، لوله درز دار، فشار قوی، استیل و فولادی جای می‌گیرند.

همچنین، کپ های جوشی در سیستم های لوله کشی و پایپینگ، در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده واقع می شوند. فرآیند تولید و ساخت این نوع از اتصالات به صورت روش حرارتی و روش کشش صورت می گیرد.کپ جوشی چیست؟

مهم ترین ویژگی های کپ جوشی چیست؟

به طور کلی، کپ جوشی از آلیاژهای استیل کربن یا فولاد کربن ساخته و پرداخته می شود. در فولادهای کربنی عناصری مانند گوگرد، فسفر، منگنز و کربن وجود دارند. همچنین، در هنگام طراحی و ساخت مقاطع فولادی کربن دار متریال و عناصری مانند قلع، کروم، مس، نیکل، نیتروژن، اکسیژن و هیدروژن، به ترکیبات این محصول اضافه می گردد. کپ های جوشی به علت برخورداری از متریال و آلیاژ های باکیفیت و مرغوب، از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار می باشند.

بهره مندی این محصولات از ترکیبات شیمیایی در ساختار خود، موجب مقاومت و دوام بالای کپ های جوشی در برابر اکسید شدن و خوردگی شده است. مقاومت بالای این نوع از اتصالات جوشی در برابر فرآیندهای شیمیایی و عوامل خورنده به علت وجود عناصری با درصد بالا مانند نیکل و کروم در ساختار این محصولات می باشد. مضاف بر این، کپ های جوشی از دوام و استقامت بسیار بالایی در برابر دماهای پایین و بالا و نوسانات جوی و دمایی برخوردار هستند.

کپ های استیل در بافت خود مقادیر و درصد بسیار پایینی کربن دارند. این ویژگی موجب استفاده گسترده از این محصولات برای انجام عملیات ماشین کاری و جوشکاری شده است. برخورداری از خاصیت ضد آب را می توان از دیگر ویژگی های حائز اهمیت کپ های جوشی برشمرد.

ناگفته نماند که کپ های جوشی به عنوان یک وسیله و ابزار محافظتی برای بخش سرپوش لوله ها تلقی می گردند. همچنین، وجود آلیاژ استیل در ساختار و بافت اتصالات از نوع جوشی، خاصیت ضد زنگ به کپ های جوشی بخشیده است.

فرآیند تولید کپ جوشی

تولید و ساخت کپ جوشی به روش های متنوع و مختلفی صورت می گیرد. روش حرارتی و روش کشش، از شیوه‌های متداول و رایج برای ساخت این محصولات به شمار می روند. در روش کشش، با انجام کشش کپ، فرم دهی و شکل دهی آن صورت می گیرد. در این روش ابتدا ورق های فولادی در ابعاد و اندازه مشخص شده برش زده می شوند. پس از برش زنی، ورق ها در قالب قرار گرفته و با اعمال فشار هیدرولیک تعبیه شده در داخل قالب، به ابعاد، اندازه ها و شکل های استاندارد در می آیند.

در روش حرارتی تولید Cap، معمولا کپ ها در داخل کوره قرار گرفته و حرارت داده می شوند. پس از انجام عملیات حرارتی دهی، فرآیند تنش زدایی به منظور از بین بردن و حذف تنش های پسماند، بر روی کپ ها صورت می گیرد. در طی این فرآیند، خاصیت شکنندگی کپ های جوشی برطرف می گردد. همچنین، در صورت ایجاد ترک های سطحی در کپ ها، غالبا با استفاده از روش شات بلست، ترک های کپ رفع می شود.

کپ جوشی چیست؟

موارد کاربرد و استفاده

  • کپ جوشی بسته به نوع و مدل برای مصارف و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. کپ های از نوع استنلس استیل علاوه بر بستن بخش انتهایی لوله، برای ماشین کاری، جوشکاری و استفاده در مخازن بسیار کاربرد دارند.
  • کپ های جوشی از نوع درز دار به علت برخورداری از وزن سبک و مقاومت بالا، برای خطوط لوله کشی دارای فشار و دمای پایین به کار می روند.
  • مضاف بر این، کپ های جوشی درز دار برای انتقال جریان برق و لوله کشی و پایپینگ گاز و آب خانگی نیز بسیار کاربرد دارند.
  • همچنین، کپ فشار قوی به علت بهره مندی از ضخامت بالا، برای تحمل فشارهای زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده در پمپ بنزین و حوزه برق، از مهم ترین موارد کاربرد این محصول می باشد.

ناگفته نماند که قیمت کپ جوشی متناسب با ابعاد و اندازه و ضخامت آن، متفاوت و متغیر می باشد. جنس متریال و آلیاژهای استفاده شده در ساختار، از دیگر موارد تاثیرگذار در تعیین بازه قیمت کپ های جوشی محسوب می‌شود. متریال استفاده شده در بافت محصول غالبا استیل و فولاد است.

مجموعه آهن هایپر از مراکز شناخته شده عرضه و فروش مقاطع فولادی باکیفیت و استاندارد، در سطح کشور به شمار می رود. ارائه انواع مقاطع فولادی، آهن آلات صنعتی و ساختمانی اعم از تیر آهن 14 الی تیرآهن 30 ، انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل  بدون واسطه و به صورت مستقیم از کارخانه، از ویژگی های شاخص شرکتahanhyper.com  به شمار می رود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

فرایند تولید لوله

عایق کاری لوله های فولادی به چه صورت است؟

راهنمای خرید لوله

اتصالات جوشی چه نوع اتصالاتی هستند ؟

https://ahanhyper.com//?p=6163

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *