امروز : شنبه 20 جولای 2024

[smartslider3 slider="2"]

نقش میلگرد در مقاوم سازی ساختمان

مقاوم سازی ساختمان یکی از مباحث مهم می‌باشد که در هنگام ساخت و ساز باید مورد توجه قرار گیرد. در این مطلب قصد داریم نقش میلگرد در مقاوم سازی ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید ساخت برنامه‌های ضد زلزله و مقاوم در برابر زلزله یکی از مباحث بسیار مهم در مقررات ملی ساختمان می باشد. باید نکات و جزئیات قابل اجرایی را مورد توجه قرار بگیرید که بیشترین نکات مربوط به نقش و اصول مربوط به آن می باشد.

خاموت چیست؟

خاموت زنی یکی از محصولات بسیار مهم در ساختمان سازی می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به فولادی که در تیر و ستون های بتنی به کار می‌روند معمولاً خاموت گفته می‌شود. این خاموت ها سازه‌های بتن آرمه را تشکیل خواهند داد. بهتر است بدانید در آیین نامه ملی ساختمان معمولا به نام فولاد جان یا فولاد برشی قائم و همچنین فولاد عرضی نیز شناخته می‌شود.

 

خاموت چیست؟

 

بهتر است بدانید کاربرد میلگرد در بتن و خاموت برای جلوگیری از ایجاد ترک مورخ و همچنین افزایش مقاومت برشی و خمشی سازه می باشد. چراکه خاموت همان میلگردهایی هستند که در تیر و ستون ها به کار می روند و تنش حاصل از مقطع را به طرفین انتقال خواهند داد که از ایجاد گسترش ترک جلوگیری می‌شود.

 به این ترتیب سازه بتنی دچار شکست و یا تخریب نخواهد شد. توجه داشته باشید میلگرد جزو اصول اولیه مقاوم سازی ساختمان ها می باشد که باید به آن توجه داشت. تعداد شاخه میلگرد هایی که در خاموت به کار می رود و همچنین جهت تغییراتی در نوع خاموت می شود.

خاموت ها معمولاً در نوع باز یا بسته می باشند. توجه داشته باشید میزان مقاومت برشی و خمشی یا مقاومت کششی در سازه بتنی بسیار تاثیرگذار می‌باشد. تمامی این موارد به شرایط و محل اجرای سازه بتنی نیز بستگی دارد که در خاموت به کار می‌رود.

میلگرد هایی که در بتن مورد استفاده قرار می گیرند در سایز های ۸ و ۱۲ و 18 می باشند. این میلگردها معمولاً دارای زاویه ۴۵ یا ۹۰ درجه می باشد و در بتن آرمه به کار می روند.

بهتر است بدانید مهندسان و معماران معتقدند که باید انتهای میلگرد ها را تقریباً ۱۳۵ درجه به طرف داخل خم کنند. در این صورت میلگردها بهترین عملکرد را در برابر تنش های ناگهانی زلزله و …دارند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این کار باعث می‌شود تا سازه بتنی در مقابل ترک و تخریب ایمن شوند.

در غیر اینصورت یعنی اگر میلگرد ها به اندازه کافی خم نشوند بار مرده ساختمان افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شود تا هزینه میلگرد و مصالح به کار رفته در خاموت و بتن آرمه و … افزایش پیدا کند. همانطور که ذکر شد میلگرد نقش بسیار زیادی در مقاوم سازی ساختمان ها دارد. به همین خاطر اگر قیمت میلگرد ها بالا برود تاثیر زیادی در قیمت ساختمان و همچنین صنایع مرتبط دارد.

روش های استفاده از میلگرد در بتن

میلگرد سیتکا یا میلگرد راستا: به کارگیری میلگرد راستا در بتن باعث می‌شود تا مقاومت فشاری همچنین مقاومت کششی آن افزایش پیدا کند که در مقاوم سازی ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خاموت:  زمانی که از میلگرد به عنوان خاموت در بتن استفاده شود باعث افزایش مقاومت برشی و همچنین ممانعت از ایجاد و گسترش ترک و بیرون زدگی میلگردهای طولی بر اثر تنش و کمانش و … می باشد.

خرک: از میلگرد به عنوان خرک در فوندانسیون استفاده می‌شود که نقش آن ایجاد دو شبکه متوالی افقی در کف سازه بتنی می باشد که دارای فاصله مشخص می باشد و برای تقویت مقاومت سازه های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنجاقی: این نوع میلگرد باعث می‌شود تا مقاومت برشی و پیوستگی بیشتر خاموت ها میلگردهای تولید افزایش پیدا کند.

رکابی: از میلگردهای رکابی در دیوارها و دال ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث می‌شود تا آرماتورهای طولی و عمودی در بتن ریزی محافظت شوند.

اتکا: میلگرد اتکا برای ایجاد مقاومت برشی و لنگر های منفی ایجاد شده در این بخش را خنثی کنند.

 

روش های استفاده از میلگرد در بتن

 

نقش میلگرد در افزایش عمر یک سازه بتنی

زمانی که برای خرید میلگرد جهت اجرا در ساختمان اقدام می‌کنید باید به کیفیت آن توجه داشته باشید . از میلگرد با مقاومت و کیفیت پایین استفاده نکنید چرا که میلگرد بسیار مهم می باشد. در ظاهر ساده به چشم می‌آید اما این میلگردها به عنوان اسکلت و استخوان بندی سازه عمل خواهد کرد.

اگر میلگرد ها ضعیف باشند باعث می شود تا مقاومت ساختمان کاهش پیدا کرده و همچنین تخریب آن و ایجاد خسارت مالی و جانی فراوانی را به همراه خواهد داشت. در صورتی که هر ساختار متناسب با شرایط سازه و شرایط منطقه‌ای احداث شود و میلگرد مناسبی انتخاب کنید باعث می‌شود تا عمر مفید ساختمان افزایش پیدا کرده و خسارت وارده به حداقل برسد.

 توجه داشته باشید مهمترین ویژگی میلگرد مقاومت کششی میلگرد می باشد. در مناطقی که زلزله خیز هستند مقاومت کششی تأثیر بیشتری در عملکرد سازه در هنگام وقوع زلزله دارد.

میلگرد های با مقاومت بالا

شایان ذکر است میلگرد با مقاومت بالا و همچنین تغییر شکل مناسب توسط کارخانه های تولید و وارد صنعت و ساخت و ساز خواهد شد. میلگرد ها با روش های شیمیایی، حرارتی و … تغییراتی در ویژگی های مکانیکی آن ها شده است که عملکرد بهتری را به همراه دارد.

 یکی از مشکلات اجرای مقاطع بتن آرمه این است که انبوهی از حجم میلگرد در سطح مقطع بتن قرار می‌گیرد که باعث می‌شود تا مقاطع بتنی بزرگ شود. همچنین آرماتورها به نحوه نامطلوبی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. با استفاده از آرماتورهای با مقاومت بالا به جای استفاده از ارماتورهای معمولی مشکل آن برطرف خواهد شد.

 

میلگرد های با مقاومت بالا

 

 تراکم آرماتور مصرفی و همچنین سطح مقاطع بتنی کاهش پیدا خواهد کرد. هزینه ساخت و ساز کاهش پیدا کرده و همچنین سرعت آن افزایش پیدا می کند. امروزه از آرماتورها با مقاومت بالا به طور گسترده ای در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگردهای با کیفیت و با مقاومت بالا می باشد.می توانید جهت ساختمان سازی و همچنین صنایع دیگر این میلگردها را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. همچنین در نظر داشته باشید امروزه با توجه به گسترش صنعت ساخت و ساز کارخانه های بسیاری جهت تولید میلگرد اقدام کرده‌اند.

 شما باید سعی کنید نوع میلگرد مناسبی را تهیه کرده تا در ساختمان سازی به مشکل بر نخورید. جهت تهیه و خرید انواع میلگرد همچون میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶ و میلگرد ۲۰ به وب سایت https://ahanhyper.com/  مراجعه نمایید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع مقاومت میلگرد

کاربرد میلگرد در ساختمان سازی چیست؟

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف سازه ها

https://ahanhyper.com//?p=16300

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *