امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع مقاومت میلگرد

میلگرد از جمله پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین انواع مقاطع فولادی می باشد که امروزه توسط تولید کنندگان بسیاری تولید و عرضه می شود. این محصول در انواع مختلف و سایز های مختلفی در بازار موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم انواع مقاومت میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید میلگرد از جمله محصولات فولادی می باشد که در ساخت سازه های با اسکلت بتنی بیشترین کاربرد را دارد. بتن در برابر فشارهای وارد شده بسیار محکم و مقاوم می باشد اما توانایی تحمل کشش را ندارد؛ به همین خاطر از میلگرد با مقاومت کششی بالا درون آن استفاده خواهد شد تا مقاومت کششی بتن افزایش پیدا کند. در اصطلاح برای تحمل نیروهای کششی وارد شده بتن را مسلح خواهد کرد. با توجه به کاربردهای بسیار میلگرد مقاومت کششی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 در یک سازه مهندسین طراح کشش نهایی همه مصالح را به خوبی محاسبه کرده و استاندارد و معیار بهتری را در نظر خواهد گرفت. برای محاسبه مقاومت کششی میلگرد مهندسان این مقطع فولادی را مورد آزمایشگاه مقاومت تحت نیرو های مختلفی قرار خواهند داد تا به یک حد مطلوب برساند. قصد داریم به بررسی مقاومت کششی میلگرد که یکی از انواع مقاومت میلگرد می باشد؛ بپردازیم.

 

 مقاومت کششی میلگرد

 

 در نظر داشته باشید که تست کششی و مقاومت کششی تنها راه آزمایش میلگرد نمی باشد؛ بلکه از روش های دیگری نیز می توان استفاده کرد. باید میلگرد در آزمایشگاه تحت کشش های مختلف قرار دهید. طبق استاندارد ملی ایران 1-8103 قطعاتی که برای تست انتخاب می شوند؛ باید دارای طول ۵ و یا ۱۰ برابری قطر میلگرد باشد. به عنوان مثال اگر شما میلگردی را انتخاب می کنید که قطر آن ۲۰ میلیمتر است؛ باید دارای طول ۱۰۰ میلیمتر باشد که بتوان جهت تست و آزمایش از آن استفاده کرد. زمانی که قصد دارید یک قطعه را آزمایش کنید؛ برای آزمایش دورن دستگاه های مخصوص تحت نیرو قرار خواهد گرفت.

 مقاومت کششی میلگرد

همانطور که می دانید در جهان هر ماده ای تحت تاثیر نیروهای طبیعت قرار می گیرد که این نیروها امکان دارد اصطکاک در حالت سکون باشد یا نیروی جاذبه. تمامی اینها بر جسم نیرو وارد خواهد کرد که باعث می‌شود آن را به حرکت درآورده و یا باعث شکسته و متلاشی شدن آن خواهد شد. میزان تحمل هر جسمی در برابر نیروهای وارد شده بر خود بدون شکستگی؛ به آن نیروی مقاومت کششی می گویند.

 در نظر داشته باشید زمانی که یک نیرو به یک ماده وارد می شود؛ باعث می شود تا نیرو های القایی در آن جسم شکل بگیرد. معمولاً به اندازه‌ این نیروها نیروهای تنش می گویند و تنشی که بر جسم وارد می شود باعث شکست خواهد شد از جمله تنش هایی که وارد شده و در برابر آن از خود مقاومت نشان می‌دهد تنش کششی می‌گویند. تنش کششی همان مقاومت کششی است. زمانی که نیروی کششی به جسم وارد شود باعث تغییر شکل الاستیک یا برگشت پذیر خواهد شد. پس از تنش تسلیم نقطه تنش کششی نهایی جسم دچار تغییر شکل پلاستیک یا برگشت ناپذیر خواهد شد.

اهمیت مقاومت کششی

در ادامه مبحث انواع مقاومت میلگرد باید ذکر کنیم که میلگرد در انواع مختلف و سایزهای گوناگونی تولید و روانه بازار می شود که در صنعت ساختمان سازی و تقویت سازه بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر دانستن مقدار مقاومت کششی یک میلگرد برای مهندسی از اهمیت ویژه برخوردار است و از جمله مقاومت های حیاتی و مهم به شمار می‌رود.

بهتر است بدانید که در بررسی ابتدایی مقاومت کششی میلگرد که از جمله انواع مقاومت میلگرد می باشد؛ باید بدانید که سه نوع مقاومت کششی وجود دارد مقاومت کششی تسلیم، مقاومت کششی نهایی و تنش گسیختگی.

 

اهمیت مقاومت کششی

 

 تنش نهایی یا مقاومت کششی نهایی معمولاً از تقسیم حداکثر نیرو بر سطح مقطع اولیه به دست خواهد آمد.بسیاری از مواقع میلگرد در برابر نیروهای کششی که به آن وارد می شود؛ دچار تغییر شکل خواهد شد که این تغییر شکل زمانی که میلگرد در سقف و دیوارهای بتنی استفاده می‌شود امکان دارد با خرابی و خطرات زیادی همراه باشد.

نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که نیروهای گرانشی همچون زلزله در تنش کششی میلگرد از بسیار موثر می باشد. بررسی و ساخت میلگرد و همچنین انجام آزمایشات لازم برای مقاومت کششی میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از جمله مواردی است که سازندگان با مهندسان هنگام استفاده در مناطق پرخطر و زلزله خیز از آن حتماً استفاده می کنند.

انواع میلگرد بر اساس مقاومت کششی

در ادامه انواع مقاومت میلگرد باید ذکر کنیم که از جمله مهمترین استانداردها در سطح میلگردها؛ مقاومت کششی می باشد. سازندگان سعی می‌کنند تا میلگردهای طولی خود را طبق نقطه تسلیم طبقه بندی و عرضه کند.

در آیین نامه بتن ایران میلگرد با توجه به مقاومت کششی که دارد؛ به چهار دسته مختلف طبقه بندی خواهد شد. اول میلگرد فولادی ۲۲۰ s حداقل مقاومت تسلیم بر مبنای مگاپاسکال را بیان می کند یعنی مقاومت تسلیمی این میلگرد حدود ۲۲۰ مگاپاسکال می باشد.

  • میلگرد ۳۰۰ s
  • میلگرد ۳۵۰ s
  • میلگرد ۴۰۰ s
  • میلگرد ۵۵۰ s

بهتر است بدانید عددی که در جلوی اسم میلگرد نوشته می شود؛ بیانگر حداقل نیرویی می باشد که به میلگرد وارد خواهد شد و میلگرد در این نقطه مقاومت خود را از دست داده و دچار تغییر شکل می شود. شایان ذکر است که در آیین نامه بتن کانادا میلگرد ها در دو دسته تنش تسلیم ۴۰۰ و ۵۰۰ مگاپاسکال تقسیم بندی می شوند و در بازار موجود است. همچنین در آیین نامه بتن استرالیا میلگرد در سه دسته تنش تسلیم ۵۰۰ مگاپاسکال تقسیم بندی شده و موجود می باشد.

 

انواع میلگرد بر اساس مقاومت کششی

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه مصالح فولادی همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … در ساخت و ساز بسیار استفاده می شود. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید جهت تهیه تمامی این محصولات از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد؛ علاوه بر کیفیت بالا از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه می باشد و در کاربردهای بسیاری می‌توانید استفاده نمایید.

درصورتی که برای خرید بهتر نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره های لازم را دریافت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نقش میلگرد در مقاوم سازی ساختمان

علت شکستن میلگرد در حین خم کاری چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=26425

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *