امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

طبقه بندی فولاد میلگرد

میلگردها که با نام آرماتور نیز در کشور ما شناخته می شوند، به طور معمول در ساختار بتن های به کار رفته در سقف ها و ستون های ساختمانی قرار می گیرند تا مقاومت آن ها را در برابر نیروهای کششی افزایش دهند.

میلگردهای فولادی را به وفور در محل پروژهای ساخت و ساز دیده اید، اما چقدر نسبت به اهمیت آن ها در این صنعت مطلع هستید؟! آیا تصور می کنید که تمامی میلگردها به یک شکل و ساختار و با یک معیار و استاندارد در سراسر جهان تولید می شوند؟!

وقت آن رسیده است که با انواع و طبقه بندی میلگرد فولادی به طور کامل آشنا شوید. اهمیت این موضوع در بین سازندگان بسیار زیاد است، چرا که اگر نتوانند با توجه به نوع ساخت و ساز و موقعیت و آب و هوای منطقه پروژه بهترین آرماتورها را تهیه کنند، خسارات زیادی در انتظار آنان خواهد بود.

قابل توجه تمامی علاقه مندان به حوزه آهن آلات ساختمانی، در وب سایت آهن هایپر، مقالاتی تهیه گردیده اند که می توانید از آن ها نیز بازدید به عمل آورید.

 

طبقه بندی فولاد میلگرد

 

دسته بندی انواع میلگرد فولادی بر حسب کاربرد

جالب است بدانید که می توان در معمول ترین حالت، میلگردهای فولادی را بر اساس کاربرد منحصر به فردشان دسته بندی نمود. طبق این فاکتور، آرماتورها در شش دسته زیر جای می گیرند:

  • میلگرد راستا: هدف اصلی از ساخت این میلگردها، افزایش مقاومت بتن است.
  • میلگرد خاموت: از انواع آرماتورهای عرضی هستند که کاربرد خاص خود را در ساخت و ساز دارند.
  • میلگرد سنجاقی: این آرماتورها در کنار خاموت ها با نقش مکملی قرار می گیرند.
  • میلگرد خرک: این میلگردها نیز در شبکه های افقی در قالب تعبیه می گردند.
  • میلگرد رکابی: نام دیگر میلگردهای U شکل می باشد که بسیار پرکاربرد اند.
  • میلگرد ادکا: هدف از ساخت آن ها، تحمل بارهای منفی و مرده سازه می باشد.

فاکتورهای طبقه بندی فولاد میلگرد

آرماتورهای فولادی براساس فاکتورهای متعددی طبقه بندی می شوند، اما همانطور که اشاره نمودیم، اصلی ترین طبقه بندی بر حسب شرایط آب و هوایی هر منطقه است.

کشورهای مختلف با توجه به وضعیت جوی که در آن قرار دارند، استانداردهای مخصوص خود را در طبقه بندی میلگردها طراحی و اجرا نموده اند تا از حداکثر کارایی آن ها برخوردار باشند.

کشور ما نیز از استاندارد GOST کشور روسیه تبعیت نموده و میلگردهای فولادی را طبق آن تولید و عرضه می نماید. کارخانه ذوب آهن اصفهان، یکی از برترین کارخانه جات تولید کننده فولاد میلگرد حال حاضر در کشور است و محصولات آن به لحاظ کیفیتی با جهان رقابت می کنند.

اما به طور، دیگر فاکتورهای طبقه بندی فولاد میلگرد را می توان در موارد زیر عنوان نمود:

  • استاندارد تولید کننده میلگردها
  • قطر میلگردها
  • شکل و ابعاد آج های میلگرد
  • کاربرد میلگرد

انواع فولاد میلگرد به لحاظ مقاومت ساختاری

دانستن این که میلگردهای خریداری شده از چه میزان مقاومتی برخوردارند، در جهت گیری نحوه برخورد با آن ها از جمله نوع جوشکاری آن ها، به سازندگان کمک شایانی می نماید. آرماتوربند ها را به لحاظ میزان مقاومت، می توان در سه طبقه زیر جای داد:

  • دسته اول با دارا بودن میزان کشش و تسلیم 2400 تا 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • دسته دوم با برخورداری از مقاومت کششی و تسلیم 3400 تا 4500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • دسته سوم که مقاوم ترین آرماتورها به حساب می آیند و دارای مقاومت کششی و تسلیم 4000 تا 6000 کیلوگرم بر متر مربع می باشند.

طبقه بندی فولاد میلگرد

طبقه بندی اشکال فولاد میلگرد

همانطور که می دانید میلگردهای فولادی در طرح ها و اشکال متفاوتی تولید می شوند، اما تمامی این اشکال و طرح ها تحت شرایط آزمایشگاهی طراحی شده اند و هدف بزرگی پشت هر یک بوده است.

در اصلی ترین طبقه بندی میلگردها براساس ظاهر آن ها، دو نوع آج دار و بدون آج به چشم می خورند.

میلگردهای بدون عاج عموماً نقش محصول حرارتی یا مصرف صنعتی را دارند، حال آن که میلگردهای آج دار به طور عمده در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و همگی آن ها را حداقل یک بار از نزدیک مشاهده نموده ایم.

طبقه بندی فولاد میلگرد در استاندارد GOST روسیه

استاندارد تولید میلگرد در روسیه که کشور ما نیز طبق آن تولیدات خود را به جلو می برد، به شیوه های زیر محصولات خود را دسته بندی می کند:

  • دسته A که میلگردهای آن کاملاً صاف و بدون آج می باشند

انعطاف پذیرترین میلگردهای این دسته بندی به سبب به کار رفتن مقادیر کمی از کربن در ترکیبات شیمیایی آن، متعلق به دسته A می باشد.

این میلگردها به طور معمول در آهنگری، مصارف صنعتی و مواردی که به انعطاف پذیری و خم شدگی قابل توجهی نیاز دارند، استفاده می شوند. جالب است بدانید که میزان تغییر شکل در میلگردهای بدون آج، تا 25 درصد تخمین زده شده است.

  • دسته B دارای آج های مارپیچ

در دومین دسته بندی از میلگردهای آهنی طبق استاندارد روسیه، به علت برخورداری از تنها 19 درصد خاصیت انعطاف پذیری و نیمه ترد بودن، نمی توان در مواردی که به خم شدگی تند و تیز یا جوشکاری زیاد نیاز است، استفاده نمود.

  • دسته C که از آج های جناغی برخوردار است

اما در دسته سوم که میزان خم شدگی آن تنها 14 درصد تخمین زده شده است، هرگونه عملیات جوشکاری یا خم نمودن میلگردها قدغن است.

 

طبقه بندی فولاد میلگرد

 

طبقه بندی فولاد میلگرد از نظر قطر

اشکال میلگردهای فولادی تنها شامل ظاهر و برخورداری یا عدم برخورداری آن ها از آج نمی شود، بلکه از نظر قطر نیز طبقه بندی می گردند. در حال حاضر در ایران، میلگردها تا حداکثر قطر 40 میلی متری نیز تولید می شوند که بسته به نوع کاربردشان، متغیر اند.

آهن هایپر، عرضه کننده انواع میگلگردهای فولادی

اهمیت مقاومت میلگردهای فولادی در ساخت و ساز و ایمن سازی ساختمان ها و سازه های دیگر به قدری است که نمی توان برای خرید آن ها به هر فروشگاه بی نام و نشانی مراجعه نمود.

وب سایتی که هم اکنون در آن حضوری دارید، متعلق به فروشگاه آهن هایپر با بیش از دو دهه سابقه پرافتخار در عرضه آهن آلات ساختمانی و تأمین پروژه های بزرگ و کوچک کشور می باشد.

همین الان می توانید موجودی، مشخصات و قیمت های به روز محصولات آهن هایپر را از طریق این سایت بررسی نموده و در صورت نیاز، به سادگی سفارش خود را ثبت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد میلگرد

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف سازه ها

کاربرد میلگرد بستر

کاربرد میلگرد آجدار

کاربرد میلگرد ادکا

میلگرد کلاف یا کلاف عرضی چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=18815

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *