امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد کلاف یا کلاف عرضی چیست؟

شاید کاربرد میلگرد را تنها بتوان در یک مورد خلاصه نمود و آن هم بالا بردن مقاومت کششی بتن می باشد، اما همین یک مزیت برابر است با هزاران تأثیر مثبت دیگری که آن ها بر مقاومت اجزای سازه و حفظ جان و مال ساکنین آن خواهند گذاشت.

میلگردها را بیشتر افراد با میلگردهای صاف و طویل تحت عنوان میلگرد شاخه ای می شناسند، اما در این مقاله قصد داریم تا شما را با میلگرد کلاف یا کلاف عرضی که نوع دیگری از آرماتورهای فولادی محسوب می شود، آشنا کنیم.

میلگرد کلاف چیست؟

همانطور که اشاره نمودیم، میلگردها در دو نوع شاخه ای و کلافی موجود می باشند. حتماً یک بار هم که شده کلاف های سیمی در هم پیچیده را دیده اید! آن ها برخلاف تصور، ساختار و کاربرد متفاوتی نسبت به میلگردهای شاخه ای دارند.

به بیانی ساده، کلاف های میلگرد حاصل فرآیند نورد گرم و سپس کشش و نورد سرد شمش آهنی و بیلت هستند.

مشخصات فنی کلاف عرضی چیست؟

خصوصیات فنی میلگردهای کلاف نسبت به نوع آن ها که در ادامه به آن ها پرداخته ایم، متفاوت می باشند. بدین صورت که نوعی از میلگردهای کلاف ساده در سایز 5.5 تا 16 میلی متر و دسته ای دیگر که با عنوان مفتول یا وایر شناخته می شوند، در سایز 8 تا 12 میلی متر تولید می شوند.

این نکته نیز لازم به ذکر است که امکان سفارش سایزهای بالاتر یا پایین تر نیز بر حسب نیاز وجود خواهد داشت، هر چند به ندرت نیاز به ابعاد دیگر پیدا خواهد شد.

نوع دیگر که به دلیل وجود آج های روی آن تحت عنوان کلاف آج دار شناخته می شود، شامل دو دسته بندی A2 و A3 شده و در سایزهای متنوعی تولید می گردد.

 

انواع میلگرد کلاف

 

درست است که ابعاد و وزن حداکثر هر کلاف میلگرد را کارخانه تولید کننده اش تعیین می کند، اما به طور استاندارد آن ها دارای قطر داخلی 850 میلی متر و وزن 22000 کیلوگرم می باشند. این وزن همچنین با جوشکاری دو یا چند کلاف به یکدیگر، قابل افزایش است.

انواع میلگرد کلاف یا کلاف عرضی

به طور کلی میلگرد کلاف شامل انواع آج دار و بدون آج می شود، اما از آن جایی که نیاز مشتری با مشتری دیگر متفاوت است، قطعاً نمی توان با این دو دسته بندی آن را تأمین نمود، لذا ابعاد و استاندارد تولید نیز در آن دخیل خواهد شد.

بدین ترتیب می توان انواع میلگرد کلاف یا کلاف عرضی ساده را به صورت زیر عنوان نمود:

  • میلگرد کلاف ساده 5.5 RST34
  • میلگرد کلاف ساده 6.5 RST34
  • میلگرد کلاف ساده 8 RST34
  • میلگرد کلاف ساده 10 RST34

انواع میلگرد کلاف یا کلاف عرضی آج دار

دسته بندی میلگرد کلاف یا کلاف عرضی آج دار نیز شامل دو دسته A2 و A3 می شود که بر حسب کاربرد و طرج آج ها، تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

شاید باور نکرنی باشد، اما بتن ها در عین سختی بی نظیر خود، ضعیف ترین اجزای سازه ای به لحاظ مقاومت کششی هستند. حال با این حساب، انتظار می رود که آن ها کنار گذاشته شده و با مصالح مناسب تری جایگزین شوند.

اما به جای این کار، مهندسین و محققین کشف نمودند که می توان از میلگردهای شاخه ای و کلاف به عنوان تقویت کننده بتن با هدف جبران نقص فنی آن ها، استفاده نمود.

تصور نکنید که میلگردهای کلاف آج دار بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز دارند، چرا که میلگرد کلاف ساده به طور رایجی در ساختار اجزای ساختمانی به خصوص سقف ها استفاده می شود. آن ها قادرند نیروی وارده بر این اجزا را به طور یکسان توزیع نموده و از پیچش تیرها در نواحی دارای بار منفرد نیز جلوگیری نمایند.

با کاربردهای کلاف عرضی آشنا شوید

اما کاربردهای میلگرد کلاف یا کلاف عرضی تنها به مورد بالا ختم نمی شود. جالب است بدانید که این نوع از میلگردها از طیف بسیار وسیع کاربردی برخوردار بوده و بازار درخواست بالایی را نیز از آن خود نموده است.

برخی از مهم ترین این کاربردها عبارت اند از:

  • تولید توری حصاری، فنس و گابیون
  • تولید سیم بکسل
  • تولید انواع فولاد تبدیلی
  • تولید انواع میخ و پیچ
  • تولید انواع پرچ
  • فنرسازی
  • زنجیر سازی
  • تولید سیم خاردار
  • الکترودسازی
  • صنایع جوشکاری
  • ساختمان سازی
  • تولید فولاد زیردستی و تبدیلی

فرآیند تولید میلگرد کلاف

شمش های مخصوص از جنس کربن، سیلیسیوم، منگنز، گوگرد و فسفر، مهم ترین آلیاژهایی هستند که در ساخت میلگرد کلاف در کارخانه جات کشور ما استفاده می شوند.

به طور کلی، مراحل تولید کلاف عرضی را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • در نخستین مرحله از تولید میلگرد کلاف یا کلاف عرضی، ابتدا شمش های فولادی را در کوره های حرارتی تا دمای 1100 درجه سانتی گراد گرم می کنند.
  • سپس شمش های فولادی پیش گرم شده توسط رول های کوره به قسمت رافینک منتقل می گردند.
  • پس از آن که انتقال صورت گرفت، در نورد گرم که در آن تنش های پلاستیکی پایین می باشند، شمش ها با عبور از چندین غلتک طی سه مرحله دچار تغییر شکل و کاهش قطر خواهند شد.
  • در نهایت پس از اتمام فرآیند نورد، میلگردها را به دور یک حله به میزان مشخصی پیچانده و به بخش خنک کننده منتقل می کنند.

 

فرآیند تولید میلگرد کلاف

 

نگهداری پیش از فروش کلاف عرضی یا میلگرد کلاف

یکی از چالش های نسبت داده شده به کلاف های عرضی، نگهداری از آن ها در شرایطی است که مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی پایین است. کارخانه تولید کننده این میلگردها، وظیفه دارد تا پیش از ارسال محصول به مراکز فروش، برای انبار نمودن این میلگردها از خرک های چوبی استفاده کند تا با خاک و رطوبت سطح زمین تماس نداشته باشند و زنگ نزنند.

سپس بسته به میزان درخواست، این میلگردها از انبار به داخل کامیون ها حمل شده و به مراکز معتبر سراسر کشور توزیع می گردند.

خرید میلگرد کلاف از فروشگاه آهن هایپر

نقش منحصر به فرد و کاملاً الزامی میلگردها به خصوص میلگرد کلاف در مقاومت هر سازه امروزی را نمی توان انکار نمود. فرآیند تولید و کیفیت ساختار این میلگردها از بالاترین اهمیت برخوردار است.

همچنین میلگردها دارای قیمت استاندارد و در حال نوسان به صورت روزانه هستند. لذا بایستی آن ها را از معتبرترین فروشگاه های حال حاضر کشور که محصولات خود را به طور مستقیم از بهترین کارخانه جات تهیه می کنند، تهیه نمود.

یکی از قابل اعتمادترین فروشگاه های کشور، آهن هایپر با بیش از دو دهه سابقه درخشان در عرضه مستقیم آهن آلات ساختمانی است. به منظور خرید میلگرد کلاف از آهن هایپر، می توانید هم اکنون از موجودی و قیمت آن ها از طریق سایت آهن هایپر مطلع شده و سپس اقدام به سفارش محصول نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کارخانه فولاد غرب آسیا

https://ahanhyper.com//?p=19465

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *