امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش ساخت فولاد دمشقی

ممکن است با نام فولاد دمشقی آشنایی نداشته باشید، اما از روی الگوی موج دار تیره و روشنی که دارد، آن را بشناسید و از کاربردهای آن بهره برده باشید. خصوصیات جالب این فولاد که در واقع ترکیبی از چند فولاد می باشد، باعث شده تا در صنعت تزئینات بسیار رواج داشته باشد.

حال ممکن است نسبت به پروسه ساخت فولاد دمشقی کنجکاو باشید. در ادامه نیز قرار است تا پس از بررسی اجمالی این فولاد زیبا و انواع آن، به نحوه تولید آن بپردازیم.

فولاد دمشقی و انواع آن

تاریخچه فولاد دمشقی به زمان جنگ های صلیبی برمی گردد. زمانی که مسلمانان با یادگیری طریقه ساخت آن، از آن در سلاح های جنگی و تزئیناتی خود استفاده می کردند.

 

فولاد دمشقی و انواع آن

 

امروزه نیز فولاد دمشقی با قیمت بالا و زیبایی خارق العاده خود، در ساخت وسایل تزئینی بسیار کاربرد دارد. فولاد دمشقی در انواع زیر ساخته می شوند:

  • فولاد دمشقی ریخته گری

جالب است بدانید که این روش از تولید فولاد دمشق، کاملاً ناشناخته مانده است و امروزه دیگر شاهد لوازم تولید شده از فولادهای دمشقی ریخته گری شده نخواهیم بود.

  • فولاد دمشقی با الگوی جوش داده شده

امروزه فولادهای دمشقی به این صورت تولید می شوند که البته خیلی ها معتقدند این فولاد به اشتباه دمشقی نامیده شده است و تنها خواص آن را دارا می باشد.

روش ساخت آن نیز بدین صورت است که ابتدا آهن و فولاد را در کنار هم قرار داده، سپس با استفاده از چکش در دمای بسیار بالا آن ها را می کوبند تا به یکدیگر متصل شوند. در آخر محل اتصال به وسیله فلاکس آب بندی خواهد شد.

طریقه ساخت فولاد دمشقی

به طور کلی می توان گفت که فولاد دمشقی از فرآیند ذوب شدن ماده ای به نام ووتز به همراه آهن و فولاد و ذغال سنگ با حداقل اکسیژن به وجود می آید. بهتر است بدانید که کربن را از ذغال سنگ پیش از به کارگیری در آلیاژ این فولاد، از آن جدا خواهند نمود.

 

طریقه ساخت فولاد دمشقی

 

روش های مختلفی برای ساخت فولاد دمشقی وجود دارند، اما امروزه معمول ترین آن همانطور که اشاره نمودیم، روش الگوی جوش است که در آن چند ورق فولادی بر روی یکدیگر جوش داده می شوند.

مراحل ساخت فولاد دمشقی به روش جوشکاری

  • فراهم آوری تعداد ورق فولادی مورد نیاز

در آغاز کار، تعدادی ورق بر حسب ضخامت مورد نیاز بایستی بر روی یکدیگر قرار داده شوند. ورق هایی که میزان کربن آن ها بالاست و سخت تر می باشند، بایستی به صورت یکی در میان بین ورق های نرم تر و دارای نیکل بالا قرار داده شوند.

  • جوشکاری ورق های فولادی

حال بایستی ورق های یکی در میان قرار داده شده را در داخل کوره ای با دمای معین قرار داد تا تحت دمای بالا به یکدگیر متصل شده و بلوکی لایه لایه را تشکیل دهند. سپس به منظور نازک تر شدن بلوک و جوش خوردن کامل لایه ها، آن را با چکش می کوبند.

پوشانده شدن بلوکه های فولادی پس از بیرون آمدن از کوره و پیش از سرد شدن، از اهمیت بسیار بالایی در ساخت فولاد دمشقی برخوردار است، چرا که از زنگ زدگی فولاد تا حد زیادی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

  • نورد بلوک یکپارچه

حال نوبت آن است که بلوک را مجدداً داخل کوره قرار دهند تا ساختار آن یکپارچه تر گردد. سپس در صورت دو برابر شدن طول بلوک، آن را از وسط دو نیم کرده و بر روی یکدیگر قرار می دهند. حال مرحله دوم بار دیگر تکرار خواهد شد.

تعداد مراحل ساخت فولاد دمشقی آن قدر تکرار خواهند شد تا نتیجه نهایی حاصل گردد و فولاد به تعداد لایه های مورد نظر برسد.

ساخت چاقوی از جنس فولاد دمشقی

اگر یک بلوک فولاد دمشقی پنج لایه شش بار برش خورده و نورد شود، فولادی دمشقی با 320 لایه حاصل خواهد شد که برای ساخت چاقو کاربرد دارد.

می توان گفت هم اکنون بیشترین استفاده از فولاد دمشقی در تولید انواع چاقوی آشپزخانه و یا تزئینی می باشد. تولید کنندگان چاقوهای از جنس فولاد دمشقی، پس از فراهم آوری ابزار مورد نیاز، ابتدا برای به دست آوردن شکل چاقو، فلز را در کوره قرار داده تا کاملاً نرم و قابل برش دادن شود.

سپس با استفاده از مهارت های آهنگری، شکل چاقو را بر روی فولاد در آورده و آن را چکش کاری خواهند نمود. سوهان کاری لبه فولاد، مرحله بعدی است که در آن از یک سنباده 400 به منظور تیز نمودن فولاد استفاده می گردد.

در نهایت به تعداد پنج الی شش بار تیغه را درون کوره قرار داده و مجدداً آن را در آب سرد خواهند نمود تا از مقاومت ساختاری مورد نظر برخوردار گردد. مراحل پایانی شامل برگشت دمای تیغه، آشکار کردن طرح تیغه و طراحی دسته برای چاقوی دمشقی خواهد بود.

 

ساخت چاقوی از جنس فولاد دمشقی

 

آهن هایپر، مرجع معتبر انواع فولاد

اگر از جمله افرادی هستید که در تولید ابزار تزئینی مهارت و فعالیت دارید، می توانید فولاد دمشقی را به میزان مورد نیاز خود از آهن هایپر تهیه نمایید. فروشگاه فولاد و آهن آلات آهن هایپر، بدون واسطه گری و با تضمین کیفیت و کارایی محصولات خود، یکی از بهترین مراجع تهیه انواع فلز آلات صنعتی، ساختمانی و… به حساب می آید.

شرکت آهن هایپر، بیش از دو دهه است که توزیع محصولات فولادی و آهن آلات همچون نظیر نبشی، پروفیل های ساختمانی، ورق ها در کشور را به بزرگ ترین پروژه های ساخت و ساز صنعتی و ساختمانی بر عهده داشته است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

روش های تولید فولاد در ایران

آشنایی با نورد کاری فولاد

بررسی مهمترین عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی

https://ahanhyper.com//?p=17566

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *