امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

بررسی مهمترین عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی

قیمت محصولات فولادی همواره تغییرات و نوسانات مختلفی را تجربه می کند. در تعیین بازه قیمت این محصولات عوامل و مولفه های گوناگونی به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار و موثر هستند. مقاطع فولادی از محصولات پرکاربرد و پرمصرف در بازار آهن آلات محسوب می شوند.

مقاطع فولادی و آهنی بسته به نوع کاربرد و استفاده، در حوزه های ساخت و ساز و ساختمان سازی، در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. میلگرد را می توان از مهم ترین و در عین حال پرکاربردترین نمونه از محصولات فولادی قلمداد نمود. ردپای میلگرد یا آرماتور در صنعت ساختمان، به صورت محسوس و مشهود به چشم می خورد. با این حال، بازه قیمت تمام شده این محصول، همواره مورد توجه فعالان حوزه صنعت و تجارت قرار داشته است.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که بازه قیمت محصولات فولادی برای صنایع مختلف، از مولفه های مهم و بعضا حیاتی تلقی می گردد. هرگونه تغییر و نوسان در نرخ این محصولات، با تولیدات کارخانجات و واحدهای صنعتی ارتباط مستقیم دارد.

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی

1- بازه قیمت مواد اولیه

قیمت متریال و مواد اولیه، یکی از فاکتورهای موثر و تاثیرگذار بر بازه قیمت محصولات فولادی تلقی می گردد. در واقع، قیمت تمام شده مواد اولیه مورد استفاده برای تولید و ساخت، به صورت مستقیم بر روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر دارد. سنگ آهن و قراضه از محصولات پایه برای ساخت محصولات فولادی نظیر میلگرد و تیرآهن به شمار می روند. هرگونه تغییر و نوسان در قیمت ضایعات آهنی، قیمت تمام شده فرآورده های فولادی را تحت شعاع قرار می دهد.

2- نرخ ارز

نرخ ارز، از دیگر پارامترهای حائز اهمیت و در عین حال تاثیرگذار بر روی قیمت محصولات فولادی و مقاطع آهنی قلمداد می گردد. به طور معمول، واردات محصولات پایه برای تولید و ساخت فولادی نظیر قراضه آهن و آهن اسفنجی مبتنی بر نرخ دلار انجام می شود. افزایش هزینه های مربوط به واردات موجب بالا رفتن هزینه های تمام شده تولید فولاد و متعاقب آن، افزایش قیمت های محصولات و مقاطع فولادی می شود.

3- هزینه های جانبی و تبعی

هزینه های جانبی مانند هزینه مربوط به حمل و نقل و قیمت سوخت را می توان از دیگر عامل های موثر بر قیمت مقاطع فولادی و آهنی برشمرد. با توجه به اینکه غالبا محصولات فولادی در حجم های بالا توسط خریداران و مصرف کنندگان تهیه می شوند، این محصولات می بایست توسط کامیون و در مقیاس وسیع تر با کشتی حمل شوند. این وسایل برای جابجایی و حرکت نیاز مبرم به سوخت دارند. بر همین اساس، افزایش قیمت سوخت، گران شدن قیمت محصولات فولادی را در پی دارد.

4- افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا

کاهش یا افزایش عرضه و تقاضا از دیگر پارامترهای موثر بر قیمت محصولات و مقاطع فولادی محسوب می شود. به عبارت دیگر، عرضه و تقاضا از اصول پایه ای و مهم برای قیمت گذاری مقاطع فولادی به شمار می روند. بر این اساس، با افزایش عرضه، قیمت تمام شده محصول کاهش می یابد. این در حالی است که با کاهش عرضه، افزایش قیمت محصولات آهنی و فولادی رقم می خورد.افزایش قیمت محصولات در بعد جهانی

5- افزایش قیمت محصولات در بعد جهانی

افزایش قیمت تمام شده محصولات فولادی در سطح دنیا یا به تعبیری تورم جهانی، از دیگر عوامل موثر بر نرخ محصولات فولادی به حساب می آید. این امر باعث بروز نوسان به صورت لحظه ای و روزانه در قیمت این محصولات می شود. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که در صورت عدم آشنایی افراد با این عامل، احتمال تجربه ضررهای مالی بعضا جبران ناپذیر وجود دارد.

6- سیاست های کلان اقتصادی کشورها

سیاست اقتصادی کشورها نیز می تواند قیمت تیرآهن را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که سیاست های اتخاذ شده موجب کاهش ارزش پول ملی یک کشور شود، خریداران محصولات فولادی برای تهیه تقاضای خود، می بایست مبالغ بیشتری را اختصاص دهند.

7- شیوع بیماری کرونا

بدون تردید، بیماری کرونا، یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی به شمار می آید. کشور چین حدود 30 درصد از کل فولاد جهان را تولید می کند. بر همین اساس، این کشور نقش کاربردی و کلیدی در قیمت گذاری این محصولات در بعد جهانی و بین المللی بر عهده دارد. از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا را دستخوش تغییر و تحولات بسیاری قرار داد.

یکی از دستاوردهای این بیماری، بسته شدن مرزهای کشورها و کاهش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری است. متاثر از کاهش چشمگیر تولید محصولات از جمله محصولات فولادی، شاهد افزایش قیمت مقاطع فولادی و آهنی هستیم.

لازم به ذکر است که کشور چین در ردیف بزرگ ترین تولیدکننده های فولاد و محصولات فولادی در سطح جهانی شناخته می شود. ویروس کرونا از شهر ووهان این کشور انتشار پیدا کرد. بر همین اساس، شیوع گسترده این بیماری مشکلاتی را برای اقتصاد کشورهای دنیا به وجود آورد. بر هم خوردن توازن و قاعده معادلات جهانی، نوسان شدید قیمت مقاطع فولادی را در پی دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

فولاد چیست ؟ + انواع، ویژگی ها و کاربرد آن

تاثیر افزایش قیمت آهن و فولاد بر قیمت مسکن

نقش صنعت فولاد در اقتصاد کشور

https://ahanhyper.com//?p=6938

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *