امروز : پنج‌شنبه 25 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آشنایی با نورد کاری فولاد

به هر یک از فرایندهایی که برای شکل دهی فلزات انجام می ‌شود نورد کاری می گویند. در واقع شما باید به خوبی بدانید که فولاد یکی از مهم ترین فلزات مورد استفاده در صنعت می باشد که برای نورد کاری فولاد باید مراحل مشخص شده‌ ای طی شود.

هر یک از مقاطع و محصولات فلزی مانند ورق های آهنی، تیرآهن ها، پروفیل ها و غیره با استفاده از فرایند نورد تولید و طراحی می ‌شوند. فرایند نورد کاری به دو دسته نورد گرم و نورد سرد تقسیم بندی می گردند. در روش هایی که مربوط به شکل دهی فلزات با استفاده از روش نورد گرم می باشد از غلتک ها استفاده می کنند.

با استفاده از غلتک به شکل دورانی غلتک را روی فلزات حرکت می ‌دهند و فلزاتی که ذوب شده اند با استفاده از آنها به صورت قطعات فولادی و با ضخامت کم به ورق های سیاه و یا مانیسمان تبدیل می‌ شوند. شما باید به خوبی بدانید که نورد کاری فولاد دارای مراحل مشخص شده ای است و باید بر اساس استانداردهای تعیین شده انجام شود.

نوردهای متنوعی روی فولاد انجام می گردد که هر یک از این نورد کاری ها دارای ویژگی ‌ها و مشخصات خاصی هستند. برخی از انواع نورد کاری های انجام شده روی فولاد را در ادامه معرفی می کنیم و مراحل نورد کاری را هم بیان می نماییم.

انواع نورد کاری فولاد

انواع نورد کاری فولاد

شما باید به خوبی بدانید که  نورد کاری فولاد دارای انواع متنوعی است که هر یک از آنها دارای ویژگی های مشخص و خاصی هستند. برخی از انواع نورد کاری ها عبارت هستند از :

  1. نورد اولیه :

برای تبدیل کردن هر یک از انواع شمش های فلزی مانند بلوم، اسلب و غیره از این روش استفاده بسیار زیادی می شود. شما باید به خوبی بدانید که با استفاده از این روش قادر خواهید بود که اصول شمش های ریخته گری را به طور کلی تغییر دهید و همچنین خواص مکانیکی آنها را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

  1. نورد گرم :

در این روش باید دال های شکل گرفته از نورد اولیه را با استفاده از فرآیند مجزا به نام نورد گرم به محصولات ثانویه تبدیل کنید. محصولات ثانویه شامل میلگرد ها، ورق ‌های سیاه و غیره خواهند بود که هر یک از آنها بر اساس استانداردهای مشخص شده تولید و طراحی می ‌شوند.

  1. نور سرد :

به طور معمول به آن دسته از روش‌ هایی که بعد از فرایند نورد گرم روی فلزات انجام می گردد نورد سرد و یا پرداخت می گویند. به طور کلی آن دسته از محصولاتی که بعد از فرایند نورد گرم تولید و طراحی می ‌شوند سطح کار مناسب و خوبی از خود نشان نمی ‌دهند.

شما با استفاده از نورد سرد و یا همان پرداخت هایی می توانید محصولات مورد نظر خود را از نظر خواص مکانیکی بهبود ببخشید و استحکام و خواص آنها را افزایش دهید. از این نمونه محصولات می‌ توانیم ورق های سرد مانند ورق های روغنی را نام ببریم.

مراحل نورد کاری فولاد

مراحل نورد کاری فولاد

برخی از مهمترین مراحل نورد کاری فولاد که باید به خوبی آنها را بشناسید عبارت است از :

  1. ریخته گری پیوسته شمش :

در مرحله ریخته گری پیوسته از تختال هایی که طولشان چهار و نیم الی ۱۰ متر است استفاده می کنند. فولاد مذاب به وسیله ظرف های مسی در این مرحله تقسیم می گردد و به ظرف هایی که در ابتدای خطوط تولید قرار گرفته است ریخته می‌ شود. در این مرحله شمش مذاب درون ناحیه خنک کننده قرار می ‌گیرد و نوسان آن به ۱۵ تا ۳۰ میلی متر می رسد.

  1. نورد گرم :

به دلیل تولید کردن ورق هایی با ابعاد متفاوت از مرحله نورد گرم استفاده می کنند. در واقع شما باید بدانید در این مرحله هر یک از ورق ها شکل خاص و صافی را به دست می ‌آورند.

  1. کوره پیش گرمکن :

تختال ها را که در مرحله اول به عنوان ورق های ظریف نام برده می شود باید در این مرحله حرارت دهند و به حالت مذاب در بیاورند تا ضخامت مورد نظرشان را به دست بیاورد. کوره های پیش گرمکن تختال ها را در اندازه مشخص شده حرارت می دهند تا به دمای نورد گرم برسند.

  1. نورد مقدماتی خشن :

هر یک از تختال ها ضخامت بسیار بالایی دارند که برای رسیدن به ضخامت مورد نظر ورق ها، باید تختال ها را در طی چند مرحله مذاب نمایید. در مرحله نورد مقدماتی خشن باید به خوبی بدانید که ضخامت تختال ها از ۲۵۰ الی ۳۵۰ میلیمتر به اندازه ۳۵ میلیمتر کاهش پیدا می ‌کند.

  1. میز انتقال :

میز انتقال برای جلوگیری کردن از برخورد تختال های عبوری مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این میز موجب هماهنگ شدن سرعت بسیار بالای تخت ها زمان نورد مقدماتی خواهد شد که در برخی از مواقع سرعت را هم کاهش می دهد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع گریدهای فولاد نورد گرم

آشنایی با نورد کاری فولاد

https://ahanhyper.com//?p=8236

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *