امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع گریدهای فولاد نورد گرم

انواع گریدهای فولاد نورد گرم به این دلیل با اهمیت بالایی رو به رو هستند که شما این چنین می توانید با روش تولید بسیاری از محصولات فولادی آشنا شوید و همان گونه که از نام نورد گرم بر می آید در دمایی بالا فرایند خود را تکمیل می کند. دمای بالا قطعا باعث این امر می گردد که عملیات فرم دهی و شکل دهی به فولاد به نحو آسان تری انجام پذیرد.

برای انجام نورد گرم باید بیلتی مستطیل شکل را در ابتدای کار حرارت می دهند. بعد از حرارت از غلطک بیلت را عبور می دهند تا ضخامت مورد نظر خود را به دست آورد. بدین ترتیب است که فولاد مورد نظر شما توانسته از یک قطعا با ضخامت بالا به یک ورق کاملا نازک تبدیل گردد.در پایان کار ورق مورد نظر را رها می کنند تا بعد از خنک شدن بتوان از آن استفاده نمود.

 

فولاد ASTM A36

 

فولاد ASTM A36

فولاد نورد گرم را با 2 استاندارد می توانید در نظر بگیرید. AISI (انجمن آهن و فولاد آمریکا) و ASTM ( انجمن آزمایش و مواد آمریکا)، در بین انواع گریدهای فولاد نورد گرم، گرید A36 را انجمن آزمایش و مواد آمریکا نام گذاری کرده است. گرید مورد نظر یک فولاد با کربن بسیار کم است. به گونه ای که کربن این نوع فولاد را می توان بین 25/0 درصد 29/0 در نظر گرفت.

خاطر نشان می کنم که عدد 36 که در استاندارد A36 آمده است، به حداقل مقاومت کششی در این گرید اشاره می کند. اگر به دنبال فولادی هستید که بتواند قابلیتی مانند ماشینکاری را داشته باشد، قطعا این گرید گزینه مناسبی به حساب می آید. البته ناگفته نماند که علاوه بر قابلیت ماشینکاری از خواص مکانیکی بی نظیری نیز بهره می برد. با توجه به همین 2 مورد گفته شده در حوزه ساخت و ساز و در بین انواع گریدهای فولاد با نورد گرم این نوع فولاد کاربرد بسیار بیشتری دارد.

 

فولاد های AISIC1010  و AISI C1018

 

فولاد های AISIC1010 و AISI C1018

اما حال که در مورد انواع گریدهای فولاد نورد گرم صحبت می کنیم نمی توان از 2 فولاد کاربردی به نام های AISIC1010 و AISI C1018 حرفی به میان نیاورد. این دو نوع فولاد بسیار محبوب که توسط نورد گرم تولید می شوند تقریبا 2 استاندارد شبیه به یکدیگر هستند. به این جهت که کربن بسیار کمی را درون خواص هر 2 می توان در نظر گرفت.

تنها نکته برای عدم شباهت این 2 استاندارد ترکیبان شیمیایی و مقدار کربن آن ها است. به گونه ای که استاندارد فولاد C1010 80/0 تا 13/0 درصد کربن دارد ولی C1018 حدودا 14/0 تا 20/0 را به خود اختصاص داده است.

همین تفاوتی که بیان شد می تواند تغییرات جزئی خاصی را در میزان شکل دهی فولاد و البته استقامت کششی هرکدام از این 2 استاندارد در انواع گریدهای فولاد نورد گرم را به وجود آورد. چنان چه به شباهت های این 2 گرید اشاره کنیم، هر 2 می تواند قابلیت جوشکاری و ماشینکاری بالایی را به وجود آورد.

 

گریدهای فولاد نورد گرم

 

فولاد A101 و شباهت C1026 با A36

اما انجمن آزمایش و مواد آمریکا یک گرید دیگر را در میان انواع گریدهای فولاد نورد گرم به نام A101 را شناسایی کرده است. این فولاد به خاطر نوع عناصر به کار رفته در ترکیبات خود جزء فولاد های بسیار متنوع است. چنان چه بخواهیم به کاربرد این گرید خاص اشاره کنیم شما در ساخت بدنه خودر، ساختن فلزات غیر خصوصی و… از این گرید استفاده کنید. شکل ظاهری این نوع فولاد اکسپندد متال است که می تواند مورد استفاده وکاربرد شما قرار گیرد.

C1026 یکی دیگر از گرید هایی است که انجمن آهن و فولاد آمریکا آن را نامگذاری کرده است. تقریبا شما شباهت هایی را با گرید A36 می توانید در نظر بگیرید. از لحاظ خواص شیمیایی در میان، انواع گریدهای فولاد با نورد گرم این 2 فولاد تقریبا ساختاری شبیه به یکدیگر دارند. هنگامی که شما به فولاد نورد گرم احتیاج دارید، قطعا می توانید C1026 و البته A36 را دو گزینه عالی در نظر بگیرید.

 فولاد C1045 و فولاد A500

یکی دیگر از فولاد های نورد گرم که شناخت آن ضرورت بالایی دارد فولاد A500 است. این نوع فولاد در بین انواع گریدهای فولاد نورد گرم جزء فولاد هایی با کربن بسیار پایین است. میزان کربن این فولاد چیزی حدود 26/0 درصد است. به همین دلیل، تقریبا شباهت هایی با فولاد ASTM A36 دارد. اما فولاد  A36 شکل آن میلگرد، پروفیل در شکل مکعب، مستطیل و… است. اما A500 تنها به شکل پروفیل‌های مربع و پروفیل مستطیل است.

اما فولاد C1045 یکی دیگر از فولاد هایی است که انجمن آهن و فولاد آمریکا آن را شناسایی کرده است. این نوع فولاد حقیقتا وجه تمایز بالایی با فولاد های گفته شده دارد. دلیل تمایز این فولاد قطعا میزان کربن متوسطی است که C1045 به خود اختصاص داده است و در بین انواع گریدهای فولاد نورد گرم خود یک موضوع بسیار مهم شناخته می شود.

 

فولاد C1141

 

فولاد C1141

اما حال که در مورد انواع گریدهای فولاد نورد گرم صحبت می کنیم، خالی از لطف نیست که بدانید فولاد C1141 همانند C1045 میزان کربن متوسطی دارد. اما افزودنی هایی هم چون منگنز و گوگرد را می توان جزء خواص اصلی این نوع فولاد عنوان کرد.

شما اگر به دنبال عملیات حرارتی هستید که بتواند موثر تر واقع شود قطعا انتخاب فولاد درC1141 در بین  انواع گریدهای فولاد نورد گرم گزینه ایده آل تری است.

هم چنین فولاد  C1141 قابلیتی هم چون ماشینکاری آزاد دارد که این مورد را به هیچ عنوان نباید نادیده گرفت. بدین ترتیب شما برای استفاده و کاربرد در ابزارهای ماشینکاری به سادگی این اختیار را دارید که از این نوع فولاد کاربردی به نحو احسن استفاده کنید.

سخن پایانی

هدف اصلی ما در این مقاله آشنایی شما با انواع گریدهای فولاد نورد گرم بود. به هر حال شناخت هرکدام باعث می شود تا با قابلیت های آن ها آشنا شده و نسبت به کاربرد خود بتوانید به راحتی وارد عمل شوید البته میزان کربن در هرکدام خود جزء موضوعات مهمی است که به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت. بدین ترتیب توصیه ما این است که به اهمیت بالای شناخت انواع گرید پی ببرید.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع استانداردهای فولاد و نحوه نامگذاری آنها

کارخانه های تولید کننده فولاد جهان

انواع گرید فولاد

https://ahanhyper.com//?p=14041

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *