امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون

میلگرد از جمله پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین مقاطع فولادی می باشد که در ستون مورد استفاده قرار می گیرد. میلگرد ها باید در فاصله های مشخصی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند که این فاصله آزاد بین میلگرد ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

رعایت میزان حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون شاید به ظاهر چندان اهمیتی ندارد اما بهتر است بدانید فاصله میلگرد ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده که در همه اعضای فشاری و خمشی باید به آن توجه داشته باشید. برخی از افرادی که در این زمینه اطلاعات خاصی ندارند به اشتباه فکر می‌کنند که تراکم بالای میلگرد در ستون به معنای ایمن بیشتر سازه خواهد بود. اما باید فاصله بین ضوابط و اصولی که در آیین نامه درج شده است؛ مورد استفاده قرار بگیرد.

در زلزله سال 96 کرمانشاه اکثر ستون هایی که خراب شده بودند از میلگرد پر شده بودند. در حقیقت می توان گفت تراکم بالای میلگردها از درگیری بتن مناسب جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا عدم پیوستگی مناسب بین میلگرد و بتن شده باشد که عدم پیوستگی در نهایت باعث مقاومت فشاری در سازه خواهد شد.

اصول کلی در تعیین حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون

توجه داشته باشید برای تعیین نقشه های سازه با توجه به مبحث حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون اولین قدم ستون گذاری در اتوکد می باشد. این کار باعث می‌شود تا توجه ویژه به پلان معماری ساختمان محل ستون ها و حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون بر اساس نوع سازه و بارهای وارده بر آن مشخص خواهد شد. برای فاصله ستون گذاری باید نکات خاصی را مد نظر قرار دهید تا بتوانید به درستی و اصولی انجام دهید. برخی از این نکات به صورت زیر می باشد.

 

تعیین حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون

 

  1. فاصله ستون ها از یکدیگر تا حد امکان کم باشد.
  2. فاصله بین میلگردهای طولی باید به صورت یکسان باشد.
  3. نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود که در ظاهر و زیبایی سازه خلل ایجاد نشود و فضای کم اشغال شود.
  4. در یک ستون باید میلگردها با چیدمان یکسانی اجرا شوند.

حداکثر فاصله میلگرد طولی در ستون

میلگردهای طولی همانطور که از نام آن پیداست به صورت طولی و افقی در دو ردیف بالا و پایین ستون اجرا خواهد شد. به همین خاطر به آن میلگرد طولی می گویند. به طور کلی می‌توان گفت طول یک میلگرد فولادی در محوطه‌ی مورد نظر و از طرفی هم را باید فاصله جهت پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی ذکر شده در مبحث ۹ آیین نامه ملی ساختمان در نظر گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر میلگرد در محاسبات جایگاه ویژه ای دارد که دو طرف میلگردهای طولی جهت اتصال بهتر و مطلوب‌تر فرم داده خواهد شد. در نتیجه این رفتار در معادلات مهندسی باید در نظر گرفته شود. حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در زمان ستون گذاری به آن توجه ویژه ای داشت. بهتر است بدانید فاصله از ستون ها و … نباید از موارد زیر کمتر یا بیشتر شود:

  • 40 میلی متر
  • 5 برابر قطر بزرگترین میلگرد
  • 33 برابر قطر اسمی بزرگ ترین سنگ دانه

حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون باید از این مقادیری که ذکر شد در ستون ها، ستون پایه و و مرزی دیوارها و … کمتر نشود. در غیر این صورت امکان دارد مشکلاتی را برای سازه به همراه داشته باشد.

 

حداکثر فاصله میلگرد طولی در ستون

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. تمامی مقاطع فولادی از سطح کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و توسط برترین تولیدکنندگان داخلی و خارجی تولید شده اند. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می شود می توان به انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. تمامی مقاطع در سایز ها و انواع مختلفی در این فروشگاه موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

 شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید تمامی مقاطع فولادی را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کامل رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداکثر میلگرد فوندانسیون

حداکثر میزان میلگرد در ستون

حداکثر فاصله میلگرد ها

حداکثر فاصله میلگرد حرارتی

https://ahanhyper.com//?p=29561

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *