امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

حداکثر میزان میلگرد در ستون

میلگرد از جمله پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین مقاطع فولادی می باشد که در ساخت و ساز از جمله در ستون مورد استفاده قرار می گیرد. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که میزان استفاده از این مقاطع فولادی در هر قسمت ساخت و ساز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که شما باید آن را مورد بررسی قرار دهید. در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی مبحث حداکثر میزان میلگرد در ستون بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ستون های هر سازه مسئولیت تاب آوری در برابر بارهای تحمیل شده به سازه را دارد. توجه داشته باشید این بار ها یا از طریق تیر های مورد استفاده در این سازه به سطوح منتقل می‌شود و یا بدون واسطه و مستقیم ستون را تحت تاثیر قرار خواهند داد. توجه داشته باشید که بارها و فشارهای تحمیل شده به ستون ها به نام نیروی محوری می گویند. با توجه به مبحث حداکثر میزان میلگرد در ستون باید بدانید که هدف از طراحی و ساخت ستون ها محافظت از سازه در برابر فشارها و فرو ریختن آن خواهد بود.

 بهتر است بدانید علاوه بر فشار ها و بارهای وارد شده ستون ها متاثر از نیروهای حاصل از موارد دیگری می باشد که این فشارها باعث ایجاد خمش در ستون و سازه خواهد شد. به همین خاطر مهندسان جهت انجام محاسبات دقیق برای طراحی ستون ها سعی می‌کنند تا از خطرات پیشگیری کرده و مانع جمع شدن سازه شود. از جمله موارد بسیار مهمی که در این برهه تعیین و مشخص می‌شود و تعداد میلگرد های مورد استفاده در هر ستون برای ایجاد سازه پایدار می باشد.

 

بیشترین تعداد میلگرد در ستون

 

محاسبه تعداد حداکثر میزان میلگرد در ستون

با توجه به مبحث حداکثر میزان میلگرد در ستون باید بدانید که از اصلی‌ترین المان‌های هر سازه که نقش ویژه‌ای در انتقال بارهای فشاری به فوندانسیون دارد؛ ستون های بتنی می باشد. توجه داشته باشید که آرماتور بندی در ستون ها معمولاً به دو شکل طولی و عرضی انجام می شود که به نام خاموت شناخته خواهد شد. مقررات ملی ساختمان به شکل ساختار ستون ها اشاره دارد و کمترین تعداد مجاز میلگرد طولی را در طراحی ستون ذکر کرده است.

با توجه به این آیین نامه تعداد میلگرد های اصلی یا طولی باید در محدوده بین ۱ تا ۸ درصد سطح مقطع ستون تعیین شود.

علاوه بر این لازم است که محدودیت بیشتر تعداد میلگرد در محل ستون نیز مورد نظر قرار بگیرد و بررسی شود. با توجه به مبحث حداکثر میزان میلگرد در ستون باید ذکر کنیم که تعداد میلگرد های مورد استفاده در طراحی هر ستون با توجه به شکل سطح مقطع آن مشخص خواهد شد. چراکه ستون ها در هر سازه با توجه به شرایط موجود دارای اشکال و اندازه های مختلف می باشد.

 در صورتی که ستون از سطح مقطعی مربعی شکل برخوردار باشد؛ معمولاً از چهار عدد میلگرد برای آن استفاده خواهد شد. برای ستون هایی که دارای سطح مقطع 6 ضلعی و مستطیلی می باشند و بین 6 تا ۸ عدد میلگرد لازم است.

توجه داشته باشید که طراحی ستون های با سطح مقطع دایره بیشتر از ۶ میلگرد صورت خواهد گرفت. همچنین در اشکال منتظم دیگر تعداد میلگرد در هر ستون با توجه به اندازه تعداد اضلاع آن مشخص خواهد شد. با توجه به سطح مقطع ستون می توانید تعداد مناسب میلگرد مورد نیاز را انتخاب نمایید.

 

محاسبه تعداد حداکثر میزان میلگرد در ستون

 

ضوابط حداقل و حداکثر میزان میلگرد در ستون

در ادامه مبحث حداکثر میزان میلگرد در ستون باید بدانید که ستون ها در رفتار کلی ساختمان بسیار موثر می باشد. بهتر است بدانید از میلگردهای طولی و میلگرد های عرضی در ستون ها استفاده خواهد شد. هدف استفاده از میلگردهای طولی تحمل فشار و کشش های احتمالی می باشد.

در صورتی که میلگرد های عرضی برای مهار کردن میلگردهای طولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است بدانید میلگرد هایی که در ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ باید به صورت مشخص و استاندارد مورد استفاده قرار گیرد. چرا که این کار باعث خواهد شد تا به راحتی در آن نفوذ کرده و سازه دوام محکمی داشته باشد.

نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که میلگردهای عرضی، نیروهای برشی و … در افزایش مقاومت و استحکام ستون بسیار موثر می باشد. در نظر گرفتن حداکثر میزان میلگرد در ستون در هر سازه ضوابط مشخصی وجود دارد که شما با در نظر گرفتن این ضوابط با استاندارد سازی سازه و کاهش بسیاری از مشکلات احتمالی خواهید شد.

به طور کلی برای هر پروژه ساختمانی در مرحله اول باید برآورد هزینه ها را انجام دهید. برای ستون سازه فوندانسیون و بسیاری از قسمت‌های دیگر نیاز به میلگرد دارید. محاسبه قیمت میلگرد از جمله موارد بسیار مهمی است که قبل از هر چیزی باید به آن توجه داشته باشید. هر سازه با توجه به نوع اسکلت یا بتنی بودن و همچنین آرماتوربندی نیاز به تعداد مشخصی میلگرد دارد.

 

بیشترین میزان میلگرد در ستون

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

مجموعه آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که جهت عرضه و ارائه انواع مقاطع فولادی از انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، ناودانی، سپری و انواع ورق ها از جمله ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و … می باشد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید این مقاطع فولادی را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه و خریداری نمایید. تمامی مقاطعی که توسط این مجموعه عرضه می شود؛ توسط برترین تولید کنندگان تولید شده اند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

با اطمینان خاطر از مرغوب بودن و کیفیت این محصولات را می توانید تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در صورتی که با این محصولات آشنایی نداشته باشید کافیست با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را به صورت کاملاً رایگان دریافت نمایید تا بتوانید محصول مناسب و با کیفیتی را تهیه و خریداری کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

حداقل میلگرد در فونداسیون

حداکثر میزان میلگرد در ستون

حداکثر فاصله میلگرد ها

https://ahanhyper.com//?p=29512

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *