امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

انواع ورق های فولادی

امروزه در ایران کارخانه های بسیاری وجود دارند که جهت تولید مقاطع فولادی از جمله ورق ها فعالیت دارند. این محصولات را با کیفیت بالا تولید و روانه بازار می‌کند که هر یک دارای ویژگی ها و کاربرد های خاص خود می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی انواع ورق های فولادی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع ورق های فولادی از جمله پرکاربرد ترین مقاطع فولادی می باشند که در صنایع مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داشته باشید برای اینکه از فولاد در بخش‌های مختلف صنایع مختلف بتوان استفاده کرد؛ باید ابتدا آن را به صورت ورق تولید کرده و سپس جهت تولید و ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز از ورق ها استفاده می شود.

 توجه داشته باشید که ورق های فولادی دارای انواع بسیار متنوع می باشند که هر یک در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاطع از نظر نوع و روش تولید، مواد اولیه استفاده شده در تولید، خاصیت ها و قابلیت هایی که دارند و استانداردهای ساخته شدن آن و … به انواع مختلفی تقسیم بندی خواهد شد. برای استفاده صحیح از ورق مناسب برای یک مصرف خاص باید با انواع ورق های فولادی آشنایی لازم را داشته باشید. در ادامه به معرفی برخی از انواع پرکاربرد آن می پردازیم.

ورق سیاه

از جمله پرکاربردترین انواع ورق های فولادی می توان به ورق سیاه اشاره کرد که به صورت تبدیل در تجهیزات دیگر و همچنین به صورت مستقیم استفاده خواهد شد. این نوع ورق توسط فرآیند نورد گرم تولید و ساخته می شود. با توجه به اینکه ورقهای سیاه در طول فرآیند نورد گرم حرارت زیادی را تحمل خواهند کرد؛ دارای سطحی به صورت مات می باشد. به همین خاطر به ورق های تولیدی در نورد گرم، ورق سیاه می گویند.

 

ورق سیاه

 

 توجه داشته باشید که این مقاطع دارای ظاهر مناسبی نمی باشند و همچنین صاف و صیقلی نیست به همین خاطر در مواردی که شکل ظاهری اهمیت نداشته باشد؛ مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربردهای این ورق می توان به استفاده در صنایع کشتی سازی، استفاده در ساخت بدنه و استحکامات داخل خودرو ها، ساخت و تولید تانکر های گوناگون و … اشاره کرد.

ورق روغنی

از دیگر انواع ورق های فولادی می توان به ورق روغنی اشاره کرد. این نوع ورق توسط فرآیند نورد سرد تولید و عرضه می‌شود. با توجه به اینکه این ورق به خاطر این که در طول فرآیند تولید با حررت هیچ سروکاری ندارد؛ دارای سطحی براق و صیقلی می باشد. به همین خاطر در مواردی شکل ظاهری از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ معمولاً این ورق ‌های روغنی مورد استفاده قرار می گیرد.

بهتر است بدانید با توجه به اینکه تولید این نوع ورق ها بدون حرارت می باشد؛ ماده اولیه آن فولادی شکل پذیر و مقاوم در برابر شکنندگی می باشد که می توان در ضخامت های گوناگونی در بازار پیدا کرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این مقطع می‌توان به استفاده در ساخت لوازم خانگی، تولید لوله ها و اتصالات، ساخت بخش‌هایی از بدنه خودرو و تولید ورق های گالوانیزه و … اشاره کرد.

 

ورق روغنی

 

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی که از جمله انواع ورق های فولادی به شمار می‌رود؛ در واقع همان ورق های سیاه می باشند که در یک فرآیند مجزا توسط اسیدشویی شستشو داده خواهد شد. با توجه به وجود حرارت بالا در زمان تولید دارای سطح صاف و نامناسب بوده همچنین بر روی سطح آن را ناهمواری های وجود دارد. علاوه بر این در انتهای فرآیند برای سرد کردن بر روی آن ها آب می ریزند که باعث می شود اکسید آهن تشکیل شد.

 تمامی ناخالصی ها توسط فرآیند اسیدشویی از بین می‌رود. همچنین برشکاری های توسط اسید انجام می شود که باعث می شود ناهمواری ها را به صورت کامل از بین برود. از جمله کاربردهای بسیار مهم این ورق ها می توان به استفاده در تولید شاسی و رینگ خودروها، استفاده در صنایع کشتی سازی، استفاده در ساخت لوله انتقال نفت و گاز و … اشاره کرد.

ورق گالوانیزه

از جمله انواع ورق های فولادی می توان به ورق گالوانیزه اشاره کرد که در صنایع مختلف بیشترین کاربرد را به همراه دارد. جهت ساخت این ورق معمولا از ورق های روغنی به عنوان پایه استفاده خواهد شد. از جمله مزایای بسیار محبوب ورق های گالوانیزه می توان به ضد زنگ بودن و قیمت مناسب آن اشاره کرد. به همین خاطر برای بسیاری از محصولات که نیاز به این خاصیت داشته باشند و همچنین قیمت مورد نظر باشد؛ از ورق های گالوانیزه استفاده خواهد شد.

 از دیگر مزایای این نوع ورق ها می توان به قابلیت ترمیم آن ها در صورت خراب شدن و آسیب دیدن لایه رویه آن اشاره کرد. در صورتی که ورق های فولادی ضدزنگ دچار آسیب شود؛ این آسیب‌ها به خود ورق وارد می‌شود. از جمله کاربردهای ورق گالوانیزه می توان به استفاده برای تولید تانکرهای آب، استفاده در ساخت کابینت آشپزخانه، استفاده در ساخت سقف سوله های گوناگون، صنعت خودروسازی، تولید لوله انتقال آب و … اشاره کرد.

ورق رنگی

ورق رنگی همان ورق های گالوانیزه می باشند که فرآیندهای بر روی آن اعمال شده است. از جمله انواع ورق های فولادی می باشد که پایه اصلی آن ها ورق روغنی یا تولید شده در نورد سرد است. توجه داشته باشید که رنگ زدن آن ها به صورت الکترواستاتیک انجام می شود. برای این کار باید ابتدا سطح ورق گالوانیزه به صورت کامل پاکسازی شده تا ذرات و چربی هایی که در سطح آن قرار دارد؛ از بین برود.

سپس از میان غلتک ها عبور می دهند تا سطح آن کاملا صیقلی شود. همچنین این ورق دارای خاصیت ضد رطوبت زدن می باشد و برای استفاده در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان به استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان ها؛ استفاده برای تولید بخشی از اتومبیل ها؛ استفاده در ساخت لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه و … اشاره کرد.

 

خرید انواع ورق های فولادی

 

ورق قلع اندود

ور قلع اندود از جمله پرکاربرد ترین و پرطرفدارترین انواع ورق های فولادی می باشد که جهت تولید ظروف و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق ها نیز بر پایه روغنی قرار می‌گیرد که به آن ها معمولاً حلب نیز می گویند. جهت تولید این ورق ها یک لایه قلع بر روی ورق روغنی قرار داده شده تا دارای خاصیت ضد زنگ زدگی و ضد خوردگی شود.

 در واقع روش ساخت ورق های قلع اندود مشابه تولید ورق های گالوانیزه می باشند. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که قلع خاصیت ضد خوردگی بیشتری نسبت به روی دارد. به همین خاطر در محیط های اسیدی از آن استفاده می شود. از جملع کاربردهای این ورق می توان به ظروف مواد غذایی مثل روغن کنسول و برخی نوشیدنی ها مثل نوشابه، انرژی زا، تولید برخی قطعات خودرو، حافظه الکترونیکی و … اشاره کرد.

خرید انواع ورق های فولادی

همانطور که ذکر شد انواع ورق های فولادی وجود دارد که هر یک دارای کاربردهای متفاوتی می باشد. هرچه از مواد اولیه بهتر و قوی ترین ساخته شود؛ کیفیت بالاتری خواهد داشت. شما بازدید کنندگان عزیز از سراسر ایران می توانید جهت سفارش و خرید این محصولات و تمامی مقاطع فولادی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید و این محصولات را با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن بهره مند شوید.

توجه داشته باشید برای اینکه انتخاب بهتری را تجربه کنید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟ و انواع آن

ورق روغنی چیست; انواع، ویژگی، کاربرد ها و نحوه تولید

ورق کرکره‌ای گالوانیزه رنگی نوعی خاص از ورق گالوانیزه

ورق سیاه برش خورده

https://ahanhyper.com//?p=31625

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *