امروز : سه‌شنبه 26 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

آموزش کامل خوردگی و انواع آن

همانطور که می دانید، خوردگی در واقع به معنای از بین رفتن یک قسمت از یک ماده است که دارای کلمه های مترادف بسیاری نیز هست. از جمله این کلمه ها می توان به ساییدگی، سایش و یا فرسودگی اشاره کرد. معمولا اینطور گفته می شود که زنگ زدگی را به عنوان یک نوع خوردگی به فلزات نسبت می دهند.

البته گاهی اوقات سیاه شدن در فلزاتی مانند طلا و نقره هم دیده می شود که به اصطلاح خوردگی نامیده می شود. این فرآیند حالتی است که در واقع یک متال دچار آن می شود. معمولا تحلیل و همچنین تخریب نیز از جمله عوامل خورندگی در نظر گرفته می شوند.

البته نمی توان گفت که هر نوع تحلیل و تخریبی را نیز می توان به عنوان عوام مکانیکی دانست. در این بخش شما را با خورندگی و انواع آن آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

خوردگی چیست؟

خوردگی چیست؟

فلزات، در طی یک فرایند که ممکن است ناشی از عوامل بسیار زیادی باشد به عدد اصلی اکسایش خود خواهند رسید. در این حال خورندگی پیش می آید. البته با کمی چشم پوشی در زمینه علمی می توان گفت که این فرایند با اکسایش همراه است و به همین دلیل است که همه فلزات تمایل دارند که لایه ظرفیت اتمی خود را کامل کنند و به یک حالت پایدار در این زمینه برسند.

همچنین از نظر ترمودینامیکی هم می توان گفت که موادی که اکسیداسیون می شوند نسبت به موادی که دارای حالت معمولی هستند در واقع از سطح انرژی پایین تری برخوردار هستند و به همین دلیل هم می توان گفت که اغلب فلزات تمایل به اکسیداسیون دارند.

اگر بخواهیم در این زمینه در مورد فلزات توضیحات لازم را بدهیم می توانیم بگوییم که در خوردگی آهن ما با فرآیندی رو به رو هستیم که به آن اکسایش گفته می شود که در دو قسمت مختلف تشکیل شده است. به این دو قیمت بخش آندی و کاتدی گفته می شود.

در مکانی که غلظت اکسیژن در آن کم است می توان گفت که بخش آندی فعال است و در بخشی که غلظت اکسیژن در آن زیاد است بخش کاتدی فعال است. الکترون ها در واقع از بین فلزات و همچنین از بخش آندی به کاتدی حرکت خواهند کرد.  در بخش کاتدی، الکترون ها با آب و همچنین اکسیژن یک نیم واکنش را تشکیل خواهند داد.

واحد های خوردگی

آنچه که شاهد آن هستیم این است که در خوردگی معمولا کاهش وزن ایجاد می شود. مگر اینکه خوردگی به دلیل اکسیداسیون باشد. در برخی از خوردگی ها ممکن است که برای اندازه گیری وزن از میلی گرم، گرم و یا کیلوگرم استفاده شود و همچنین ما قادر خواهیم بود که بر حسب درصد، وزن مورد نظر خود را بیان کنیم.

زمان این خوردگی ها نیز باید بر این اساس دسته بندی شود. به عنوان مثال می توان گفت که مدت زمان برای کاهش یک گرم چه مقدار است و این واحدها براساس چه میزانی دسته بندی می شوند.

انواع خوردگی

آنچه که باید بدانید این است که خوردگی به روش های مختلفی دسته بندی می شود. شکل رایج طبقه بندی در خوردگی معمولا بر اساس شکل ظاهر فلز مدنظر قرار خواهد گرفت. اما قبل از آن باید نوع این پدیده بررسی شود.

نوع اول این پدیده شیمیایی است که بین یک نوع فلز که شکل جامد دارد و یک مایع یا گاز اتفاق خواهد افتاد. خوردگی معمولا در یک مکان شروع خواهد شد که فلز در معرض تنش است و یا در یک گردش هوای ناپایدار قرار دارد.

در این نوع اگر تاثیرپذیری از گازهایی که خشک هستند انجام بگیر، به شکلی متفاوت از خوردگی ناشی از محیط آلی انجام می شود خواهد بود.

نوع دیگر، نوع الکتروشیمیایی است، این نوع معمولا به دلیل یکنواخت نبودن در فلز رخ خواهد داد که در اینجا برای اینکه شما بهتر با آن متوجه شوید، نگاهی به آنها خواهیم انداخت. در واقع می توان گفت که نوع شیمیایی و الکتروشیمیایی دارای تفاوت هایی هستند که شما باید با آن ها آشنا باشید.

می توان اینطور گفت که نوع شیمیایی در واقع تنها در حالت خشک ایجاد خواهد شد اما نوع الکتروشیمیایی آن در محیط نم دار نیز رخ می دهد. نوع شیمیایی در واقع در محیط به صورت مستقیم است اما نوع الکتروشیمیایی آن دارای یک سری پیل های گالوانیکی است که باید به آن ها دقت کنید.

در واقع این موضوع را می توان از جمله پدیده هایی دانست که در متال ها و فلزات رخ می دهند. آنچه که باید بدانید این است که به عنوان فردی که در این زمینه فعالیت می کند اگر می خواهید از این امر جلوگیری کنید بهتر است که محیط را برای عدم رخداد این پدیده فراهم کنید.

معمولا فلزات در حالتی که در مجاورت اکسیژن یا آب زیاد باشند دچار این پدیده می شوند که ممکن است برای شما به عنوان یک فردی که میخواهد فلزات را به فروش برساند مشکل ساز باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

ضد زنگ با چی پاک میشه

ضد زنگ زدن با پیستوله

پوشش ضد زنگ با روکش‌ پلاستیکی

https://ahanhyper.com//?p=8005

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *