امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد انواع ورق فلزی

در این مطلب از وبسایت اهن هایپر قصد داریم این کاربرد انواع ورق فلزی را مورد بررسی قرار دهیم. ابتدا لازم انواع ورق فلزی را بشناسید تا با کاربرد آن در صنایع مختلف نیز آشنا شوید. محصولات فلزی معمولاً به صورت ورقه فولادی تولید می‌شوند که هر کدام از آن برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع ورق فلزی وکاربرد آن ها

ورق های فلزی دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

  1. ورق سیاه
  2. ورق روغنی
  3. ورق آجدار
  4. ورق گالوانیزه
  5. ورق استیل
  6. ورق مسی
  7. ورق رنگی
  8. ورق کرکره ای
  9. ورق اسید شویی

 

انواع ورق فلزی وکاربرد آن ها

 

ورق سیاه

در ادامه کاربرد انواع ورق فلزی باید ذکر کنیم یکی از انواع ورق فلزی، ورق سیاه می باشد. ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می شود و در برابر خوردگی مقاوم تر می باشند. از نظر کیفیت نیز از ST33 شروع و به St52 ختم می‌شوند. سختی و نرمی این محصول به نوع آلیاژ استفاده شده در آن بستگی دارد هرچه درصد کربن بیشتر باشد ورق سخت‌تر می‌شود.

کاربرد ورق سیاه

کاربرد انواع ورق فلزی از جمله ورق سیاه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید ورق ‌های سیاه طی فرایندهای مختلفی به ورق گالوانیزه، اسید شویی و ورق قلع اندود تبدیل می‌شوند. ورق ‌های سیاه با ضخامت۱/۵ و۱/۸ در تولید لوله و پروفیل و همچنین تولید انواع بیل ، فرقان و … به کار برده می‌شوند. برخی از کاربردهای این ورق عبارتند از:

  • استفاده در قطعات خودرو
  • استفاده در ساخت آبگرمکن
  • استفاده در مصالح فلزی ساختمان
  • استفاده در تولید تجهیزات کشاورزی
  • استفاده در ساخت رینگ چرخ
  • استفاده در صنایع تانکر سازی
  • استفاده در صنایع فلزی سنگین
  • استفاده در ساخت مخازن و کشتی سازی

ورق استیل

در ادامه مبحث کاربرد انواع ورق فلزی باید ذکر کنیم که ورق استیل از انواع ورق های ضد زنگ محسوب می‌شود و جهت تولید قطعات و محصولات متنوع در صنایع مختلف استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که ورق های استیل از ویژگی های مختلفی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی، استحکام بالا ،مقاوم در مقابل ضربه، مقاومت در برابر حرارت و تمیزی و استری شدن راحت برخوردار می‌باشند. بهتر است بدانید ورق استیل در تمامی صنایع به ویژه مواد خورنده و گرمای زیاد مانند مواد شیمیایی، پترو شیمی، مواد غذایی و موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد ورق سیاه

 

کاربرد ورق استیل

با توجه به کاربرد انواع ورق فلزی؛ ورق استیل در صنایع تولید سیمان، کاغذ، مواد شیمیایی روغن، شکر و … به کار برده می شود. از کاربردهای این محصول می‌توان به ساخت لوازم خانگی، ساخت قطعات بزرگ در کشتی سازی و همچنین ساخت پمپ، ساخت بدنه خودرو، کامیون و هواپیما، ساخت تانکر حمل مواد شیمیایی ،ساخت لوازم الکتریکی مانند ترانسفورماتور، سقف ساختمان ،تجهیزات پزشکی و … اشاره کرد.

ورق رنگی

ورق های رنگی نیز یکی از ورق های فلزی به شمار می‌روند که از نظر رنگ به شکل تنوع گسترده‌ای دارند همچون کاربرد انواع ورق فلزی؛ کاربردهای مختلفی نیز دارند. رنگ کردن این ورق ها به صورت پاشش و توسط کوره های مخصوص انجام می‌گیرد. پاشش رنگ الکترواستاتیک باعث می‌شود که ورق در مقابل خوردگی بیشتر از قبل مقاوم شود و برای استفاده در محیط های اسیدی، قلیایی و دارای رطوبت بالا مناسب تر می شوند.

کاربرد ورق رنگی

ورق های رنگی در صنایع تولید لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر به کار برده می‌شود. همچون کاربرد انواع ورق فلزی در ساخت درب اینگونه وسایل می باشد و همچنین در ساخته تجهیزاتی مانند آب گرم کن و اجاق گاز استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این ورق صنایع برق الکترونیک و کامپیوتر می باشد. در صنعت ساختمان سازی نیز در سقف های کاذب و بدنه پیش ساخته های ساختمانی انبار، کارگاه، کابینت و …مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق های رنگی در صنعت حمل و نقل نیز بکار برده می‌شوند.

ورق مسی

در ادامه مبحث کاربرد انواع ورق فلزی باید ذکر کنیم ورق مسی از پرکاربردترین ورق فلزی در صنعت محسوب می‌شود و رنگی نسبتاً قرمز دارد. این محصول از هدایت حرارتی و الکتریکی بالایی برخوردار می باشد. بهتر است بدانید از مهمترین ویژگی‌های ورق مسی انعطاف پذیر بودن آن می باشد. توجه داشته باشید که مس به صورت سنگ های اکسیده، سنگ سولفوره و همچنین مثل طبیعی در طبیعت موجود می باشد از عناصر اصلی و اساسی شیمیایی در صنایع مختلف به شمار می‌رود.

کاربرد ورق مسی

باتوجه به کاربرد انواع ورق فلزی؛ ورق های مسی در صنایع مختلف کاربرد دارند. به طور مثال این محصول به دلیل انعطاف پذیری در لوله کشی به کار برده می شود. مقاومت در برابر حرارت شکل پذیری باعث می‌شود در ساخت ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد. خاصیت الکتریکی این محصول نیز در صنعت خودروسازی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. ورق مسی در صنعت پزشکی، صنعت برق، لوله کشی، آنتن رادیو، خودروسازی، تولید ظروف آشپزخانه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه نیز یکی از ورق‌های فلزی می باشد که از ورق روغنی و تحت تکنولوژی خاصی به نام گالوانیزاسیون تولید می شوند. به این معنی که ورقه روغنی را در مواد مذاب روی غوطه ور می کنند تا لایه‌ای از روی بر سطح ورق بچسبد. بهتر است بدانید این کار باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی ورق می شود.

کاربرد ورق گالوانیزه

در ادامه کاربرد انواع ورق فلزی؛ ورق های گالوانیزه به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ویژگی های خاصی که دارند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این کاربردها عبارتند از: تولید لوازم خانگی مانند کولر، لباسشویی، یخچال و … از دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت خودروسازی می باشد که از این محصول برای تولید درب قطعات استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای ورق را نیز می‌توان به ساخت سیلو های گالوانیزه اشاره کرد. این محصول در صنعت ساختمان سازی نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق اسید شویی

اسید شویی یکی از انواع ورق فلزی می باشد که از اسیدکلریدریک کردن ورق سیاه تولید می شوند. طی فرایندی زغال ها و ناخالصی های موجود در سطح آن توسط اسید گرفته می‌شوند و ورق حالتی براق به خود می گیرد.

کاربرد ورق اسیدشویی

با توجه به کاربرد انواع ورق فلزی باید ذکر کنیم که ورق های اسید شویی جهت لوله های نفت و گاز به کار برده می‌شوند. در کشتی سازی نیز از ورق‌های با کیفیتNVA وGRA استفاده می کنند برخی از ورق های اسید شویی به دلیل ضد سایش و سخت بودن برای ساخت رینگ و شاسی اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین از این محصول در مصارف ساختمانی، تولید مخازن گاز، اتومبیل سازی و… استفاده می‌کنند.

فروشگاه آنلاین آهن هایپر ارائه دهنده انواع ورق فلزی و همچنین دیگر محصولات فولادی مانند میلگرد، تیر آهن، انواع ناودانی و نبشی، پروفیل و … می باشد. بازدید کنندگان عزیز می توانند با مراجعه به وب‌سایت https://ahanhyper.com تمامی محصولات مورد نیاز از جمله ورق فلزی مورد نظر خود را به راحتی و اطمینان خاطر تهیه نمایند. در صورت نیاز می توانند از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع ورق های فولادی

کاربرد ورق تین پلیت

https://ahanhyper.com//?p=24785

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *