امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های تولید ورق های فولادی

جالب است بدانید که ورق های فولادی معمولاً در انواع های مختلفی در بازار موجود است. هر یک از آن ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده و طبیعتا برای کاربردهای مختلفی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از جمله انواع ورق ها می توانورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق آلیاژی و … را ذکر کرد. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم درباره روش های تولید ورق های فولادی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

روش های تولید ورق های فولادی با توجه به نوع ورق و کاربرد آن متفاوت می باشد. به طور کلی می‌توان گفت جهت تولید انواع ورق های فولادی معمولاً از شمش آهن یا فولاد استفاده خواهد شد. این شمش ها را می توان به انواع محصولات فولادی تبدیل کرد. در نظر داشته باشید که مراحل تولید هر یک از ورق ها متفاوت می باشد.

به طور کلی می توان گفت روش های تولید ورق فولادی به سه روش نورد گرم، نورد سرد و ریخته گری تقسیم بندی می شود. اگر با توجه به ساخت انواع مقاطع آهن یا مقاطع فولادی به شکل کاملاً ساده و در سایزهای کوچک باشد؛ معمولا از نورد استفاده می شود.

در ادامه هر یک از این روش ها را شرح خواهیم داد.

نورد گرم

در این روش از روش های تولید ورق های فولادی معمولاً از دو غلتک استفاده خواهد شد. این دو غلتک نسبت به یکدیگر از یک فاصله معمول به اندازه ضخامت ورق فلزی ورودی قرار خواهند گرفت. این غلتک ها باید بر خلاف جهت یکدیگر چرخانده شوند و با توجه به اصطکاک بین غلطک و فلز ایجاد خواهد شد؛ باعث می‌شود تا فلز به سمت جلو رفته و به این صورت طول آن افزایش و ضخامت آن کاهش پیدا می کند. به عبارت دیگر می توان گفت شمش های فولادی را در این روش به کوره وارد می کنند که این شمش ها باید به دمای تقریبی 1000 درجه سانتیگراد برسد.

 

تولید ورق به روش نورد گرم

 

 در نظر داشته باشید که در این دما معمولاً فولاد به حالت کریستالی و خمیری می باشد که می توانید به آن فرم و شکل دهید. پس از آن فولاد حرارت داده باید خنک و سرد شود و به مرحله اولیه غتطک نورد وارد می شود که به آن نورد می گویند. به تدریج از ضخامت ورق کم شده و برش زده خواهد شد. سپس ورق به مرحله غلطک نهایی وارد می‌شود که در آنجا ضخامت و فرم مورد نظر به آن داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که در پایان ورق به دستگاه کلاف پیچ متصل شده و شکل مد نظر را به خود خواهد گرفت. ورق هایی که توسط این فرایند تولید می شوند؛ ورق نورد گرم می گویند. در این روش از روش های تولید ورق های فولادی با توجه به اینکه فولاد حرارت بالا می بیند و سپس بلافاصله سرد خواهد شد؛ باعث می شود تا حالت ورقه ورقه ایجاد شود که ظاهری خشنی به ورق می دهد.

عملیات اسید شویی و پرداخت روی آن انجام خواهد شد. این نوع ورق ها از ظاهر مناسبی برخوردار نخواهد شد و دارای رنگ کدر و تیره می باشد. به همین خاطر به آن ورق سیاه می گویند. افرادی که از این نوع ورق استفاده می‌کنند؛ بیشتر استحکام و خواص مکانیکی ورق ها مدنظر است.

نورد سرد

یکی دیگر از روش های تولید ورق های فولادی؛ نورد سرد می باشد. در این نورد معمولاً به فرم دهی ورق های فلزی اقدام می‌کنند و در نهایت محصولات مختلفی همچون پروفیل یا ناودانی تولید و ساخته می شود. بهتر است بدانید که در این روش باید ورق های پشت سرهم را در طول نوار فلزی جذب کند که این کار معمولا توسط قطعه‌ای دوار امکان پذیر می باشد. این روش از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است که می توان به ثابت ماندن ضخامت ورق اشاره کرد.

 در این روش از ورق گرم که دارای ضخامت نهایتا ۵ میلیمتر باشد؛ استفاده خواهد شد. ورق های گرم معمولاً دارای یک لایه اکسید شده می باشند که باید این لایه توسط عملیات اسید شویی از بین برود. برای از بین بردن لایه ورق را درون استخر اسید قرار داده و پس از آن به مرحله غلتک وارد می کنند. با توجه به اینکه در مرحله نوردکاری فشار بسیار زیادی توسط غلتک انتقال داده می شود؛ باعث می شود تا ذرات فولاد تشکیل دهنده فولاد تبدیل به اندازه کوچکتر شده و متراکم خواهد شد.

این نوع ورق جهت عملیات ماشینکاری بسیار مناسب می باشد. همانطور که ذکر شد فشار زیاد باعث تغییر ضخامت ورق در این روش از روش های تولید ورق های فولادی به شمار می‌رود. اصطکاک وارد شده باعث می شود تا دما در ورق بالا رفته و توسط روغن دما را پایین خواهند داد. به همین منظور به این محصول که در اثر روش نورد سرد تولید می شود؛ ورق روغنی نیز می گویند.

 

تولید ورق به روش نورد سرد

 

روش ریخته گری برای تولید ورق

از جمله بهترین روش های تولید ورق های فولادی به شمار می رود که در آن از ریخته گری استفاده می شود. البته ریخته گری دارای زیر مجموعه هایی می باشد که می توان به روش نواری، روش تک غلتکی و روش دو غلتکی اشاره کرد. با توجه به پیشرفت و تکنولوژی هایی که در زمینه ساخت تجهیزات و ماشین آلات شده است؛ در ریخته گری استفاده های کاربرد مناسبی دارند. برخی از روش های ریخته گری برای تولید ورق فولادی عبارتند از:

روش دو غلتکی

در این روش جهت تولید ورق فولادی معمولاً از یک نازل طولی بین دو غلطک می ریزند که این دو غلتک به صورت مداوم در حال چرخش خواهند بود. با ادامه چرخه باعث می شود تا لایه بر روی ورق ایجاد شود و ضخیم تر خواهد شد. در پایان نیز دو لایه ضخیم شده در گلوگاه دستگاه به دیگر برخورد کرده و پس از یک فشار به یکدیگر اتصال داده می شود و در نهایت باعث می‌شود تا محصول مورد نظر تولید شود. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که این روش با توجه به قدرت و جایگاه محصولات متنوعی را ارائه خواهد داد.

روش تک غلتکی

روش تک غلتکی یکی از روش های تولید ورق های فولادی می باشد و مشابه روش دو غلتکی است. تفاوتی که دارند این است که بخشی از ورق های فولادی درون حوضچه مذاب قرار می گیرد و به این صورت یک لایه بسیار نازک از فلز روی آن تشکیل می شود. سپس این لایه از ورق جدا شده و به شکل محصول ورق فولادی تبدیل خواهد شد.

روش نواری

از دیگر روش های تولید ورق های فولادی می توان به روش نواری اشاره کرد. معمولاً جهت ساخت ورق های آلیاژی غیرآهنی همچون مس یا آلومینیوم از این روش استفاده می کنند. یک لایه نازک بر روی غلتک شکل می گیرد و سپس بر روی نوار مسی یا فولادی حرکت می کند.

 

روش ریخته گری برای تولید ورق

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

مجموعه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد که می توان به انواع ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه و همچنین انواع میلگرد، انواع تیرآهن در سایزهای ۱۲ الی ۳۰  انواع نبشی و … اشاره کرد. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید قیمت روز کلیه این مقاطع را در وبسایت https://ahanhyper.com/ مشاهده کنید. سپس به بررسی آن بپردازید تا بتوانید جهت خرید میلگرد و دیگر مقاطع فولادی اقدام نمائید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر نیز کافیست با کارشناسان فروش آهن هایپر در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

روش های برش ورق فولادی

انواع ورق های فولادی

ورق کرکره گالوانیزه

ورق کامپوزیت

ورق کارتن پلاست

ورق ضد سایش (هاردوکس)

https://ahanhyper.com//?p=34739

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *