امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرآهن یا بتن

همانطور که می دانید امروزه سازه ها به صورت فولادی یا بتنی ساخته می شود. بسیاری از افراد بین انتخاب این دو سازه تردید می کنند و نمی دانند که کدام سازه از امنیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر ما در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی موضوع تیرآهن یا بتن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

سازه های بتنی و فولادی امروزه از متداول‌ترین سازه هایی هستند که در ایران اجرا می شوند. در سازه های بتن یا فولاد یا همان تیرآهن یا بتن مزایا و ویژگی های مثبت و منفی بسیاری وجود دارد که این شرایط مختلف حاکم بر پروژه ها از شرایط مالی، محیطی و آب و هوایی، شرایط کاری و اجرایی و مدیریتی و … می باشد که نوع اسکلت ساختمان را تعیین می کند.

سازه بتنی

در ابتدای مطلب تیرآهن یا بتن ابتدا شما را با سازه بتنی آشنا می کنیم. مصالحی همچون سیمان، شن و ماسه و میلگرد در سازه بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که ابتدا ستون های این سازه توسط میلگردهای ساده و میلگرد آجدار بافته شده و طراحی و نما به صورت کامل مشخص خواهد شد. سپس توسط بتن ریزی اسکلت ساختمان را ایجاد خواهند کرد. این سازه در کشور ما بسیار رایج می باشد و فرادا بسیاری هستند که برای ساخت ساختمان خود از این نوع سازه استفاده می کنند.

 

سازه فلزی یا تیرآهن

 

سازه فلزی یا تیرآهن

برای انتخاب بین تیرآهن یا بتن بهتر است بدانید که سازه های فولادی از جمله قدیمی ترین و پرکاربردترین انواع سازه ها در کشور می باشد که در این سازه های فلزی از انواع تیرآهن استفاده می شود. به گونه ای که شاکله ساختمان و ستون ها را انواع تیرآهن ها تشکیل خواهند داد. مقاطع فولادی توسط جوشکاری به یکدیگر اتصال داده می‌شود و به این صورت ستون های مقاومی ساخته شده که توسط جرثقیل این مقاطع فولادی با توجه به نقشه ها به صورت عمودی و افقی به یکدیگر جوش داده می‌شود.

به این صورت اسکلت کلی ساختمان ایجاد می شود. سازه های فولادی یا همان تیرآهن یکپارچگی خود را تا مدت طولانی حفظ خواهند کرد و نیازی به تعمیر و نگهداری سالانه بسیاری ندارد. این نوع سازه معمولا در برابر طوفان و باد شدید، سیل و … بسیار مقاوم می باشد.

مقایسه تیرآهن یا بتن

برای اینکه بتوانید تیرآهن یا بتن را برای نوع سازه خود انتخاب کنید؛ باید سعی کنید این دو محصول را از جهات مختلفی با یکدیگر مقایسه کنید. به همین خاطر برای اینکه شما بازدید کنندگان عزیز به راحتی بتوانید نوع سازه مناسبی را انتخاب کنید در ادامه این دو را از جهت مختلف با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مقاومت تیرآهن یا بتن

سازه هایی که در کشور ما در حال ساخته شدن می باشد اگر سازهای مطمئن و مقاوم نباشد؛ به هیچ عنوان مجوز ساخت داده نخواهد شد. اگر شما بخواهید چند طبقه ساختمان بسازید از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از همان ابتدا مسیر صحیح ساخت و ساز توسط مهندسین و ناظرین برای شما مشخص خواهد شد. از نظر مقاومت در برابر زلزله سازه فلزی یا بتنی از کارایی بالایی برخوردار بوده و عملکرد بسیار خوبی را در سال های اخیر داشته اند.

سازه های تیرآهن و بتنی از این نظر مورد تایید سازمان نظام مهندسی می باشد. باید سعی کنید در ساخت پروژه نظر شخصی خود را وارد نکنید و طبق استانداردهای ذکر شده پیش بروید از جمله حوادث غیر مترقبه ای که در بحث سازه ها بسیار مهم می باشد؛ آتش سوزی است. با توجه به اینکه فولاد در برابر حرارت از مقاومت پایینی برخوردار است؛ بهتر است بدانید که مقاومت سازه بتنی در برابر آتش بسیار بیشتر از سازه فولادی می باشد.

 سرعت اجرای تیرآهن یا بتن

در بسیاری از مواقع افراد به سرعت اجرا بسیار اهمیت خواهند داد. در سازه بتنی با توجه به اینکه طبقات پشت سره یکدیگر ساخته می شوند و پس از اینکه طبقه زیرین تمام شد می توانید عملیات طبقه بعدی را شروع کنید و تا حدودی زمان بر می باشد. در سازه فولادی پس از این ستون ها آماده شوند؛ می توانید چندین طبقه را در مدت زمان کمی بسازید. با توجه به اینکه زمان بهره برداری از ساختمان سازه فلزی زودتر است؛ در بازگشت سریع سرمایه نیز بسیار تاثیرگذار است. از این نظر می‌توان ذکر کرد که در بحث تیرآهن یا بتن سازه فلزی نسبت به سازه بتنی برتری دارد و از مزایای آن به شمار می رود.

هزینه تیرآهن یا بتن

بدون شک می دانید که عوامل مختلفی در هزینه نهایی و همچنین هزینه ثابت ساختمان ها موثر است که لازم است در شروع پروژه در نظر بگیرید. با توجه به اینکه در سازه بتنی طبقات پشت سر هم ساخته می شوند؛ به این صورت هزینه شروع پروژه بسیار پایین است. همچنین توسط این کار می توان فرصت مناسبی برای بدست آوردن هزینه های بعدی مهیا کرد. اما در سازه فلزی باید تمام تیرآهن های لازم را برای ساخت سازه در همان ابتدای کار تهیه کنید و پروژه به صورت یکجا انجام خواهد شد. با این حال هزینه بیشتری را برای شروع لازم دارد.

 

هزینه تیرآهن یا بتن

 

موقعیت جغرافیایی

در ادامه مبحث تیرآهن یا بتن باید ذکر کنیم که در شهرهای ساحلی با توجه به اینکه رطوبت بالا است؛ امکان خوردگی فولاد وجود دارد. به همین خاطر در این شهرها از بتن جهت ساخت و ساز استفاده می شود.

معماری

اسکلت بتنی از نظر معماری تا حدودی حجیم تر از اسکلت فزی است. به همین خاطر افراد احساس می‌کنند که به معماری ضربه بسیاری وارد خواهد شد. اما توجه داشته باشید که در بتن می توان دهانه های بلندترین را با هزینه کمتری ایجاد کرد و از ستون ها کمتر استفاده کرد تا به این صورت به معماری آسیبی وارد نشود.

طول عمر سازه

باتوجه به مبحث تیرآهن یا بتن قیمت نهایی سازه به عنوان نشان دهنده برتری آن سازه نخواهد بود و مسائل دیگری را باید در این باره بررسی کرد. نکته ای که باید به آن اهمیت دهید؛ طول عمر سازه می باشد. تمامی افراد به این عقیده باورند که با گذشت زمان بتن دچار فرسایش خواهد شد و با افت کیفیت روبرو می شود که این یک ضعف مهم برای سازه بتنی است. در سازه فلزی این مشکل وجود نداشته و تیرآهن بدون فرسایش خواهد بود که از مزایای مهم تیرآهن این مسئله به شمار می رود که باعث شده است تا همچنان از قدیم تا به الان از این نوع سازه در ایران استفاده شود.

سهولت در اجرا

در ادامه مبحث تیرآهن یا بتن باید بدانید که حساسیت و ساخت سازه تیر آهنی بسیار بالا می باشد که شما باید این کار را حتماً به افراد مجرب و ماهر بسپارید اما سازه بتنی توسط افراد مبتدی نیز می تواند اجرا شود.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

حال که با تفاوت تیرآهن یا بتن آشنا شدید؛ لازم است بدانید که شما عزیزان هر یک از روش هایی را که جهت انتخاب سازه خود به کار ببرید باید سعی کنید از مقاطع با کیفیتی استفاده کنید. به همین خاطر به شما بازدید کنندگان عزیز پیشنهاد می کنیم مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. برخی از محصولاتی که توسط این فروشگاه ارائه می گردد؛ می توان به مقاطعی همچون انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و …  اشاره کرد که در سایز ها و انواع مختلفی موجود هستند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

جان تیرآهن چیست؟

تیرچه یا تیرآهن

https://ahanhyper.com//?p=26475

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *