امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

جان تیرآهن چیست؟

بهتر است بدانید تیرآهن از دو قسمت جان و بال تشکیل شده است. بسیاری از مهندسین و سازندگان که جهت ساخت و ساز از مقاطع فولادی استفاده می کنند؛ با قسمت های مختلف تیرآهن آشنا هستند. اما افراد تازه کار اطلاعاتی در این باره ندارند. به همین خاطر قصد داریم در این مطلب از وبسایت آهن هایپر به بررسی سوال جان تیرآهن چیست؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی تیرآهن

تیر آهن پروفیلی می باشد که بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد که جهت تحمل نیروی وارده از نیروی برشی و لنگر خمشی مورد استفاده قرار می گیرد. این مقطع فولادی از آلیاژ های مختلفی تولید و عرضه می شود که بر اساس نسبت اندازه بال و ورق و عرض آن در گروه‌های مختلف دسته بندی خواهد شد و کاربرد گسترده ای در ساختمان و ساخت و ساز دارد.

 همانطور که می‌دانید در گذشته از تیرهای چوبی استفاده می کردند. امروزه تیرهای چوبی منسوخ شده و تنها از تیر های آهنی استفاده خواهد شد. جنس تیر فولادی بوده و در انواع مختلفی وجود دارد. در پاسخ به سوال جان تیرآهن چیست؟ باید ذکر کنیم که هر تیرآهن دارای دو بخش اصلی می باشد که به بخش میانی آن یعنی تنه تیر جان گفته و به لبه ها و قسمت های کناری آن بال می گویند. برخی از مزایای استفاده از تیرآهن در ساخت و ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استحکام و دوام بالای ساخت و ساز بارهای وارد شده به ساختمان را توسط مصالح تحمل کرده و بر روی تمامی تیر تقسیم خواهد شد.
  2. توسط جوش دادن چند تیرآهن می توانید آن را بزرگ تر کرده و ساخت و ساز گسترش دهید.
  3. در ساخت و ساز هایی که در ارتفاعات بالا می باشند مورد استفاده قرار گرفته و محکم‌ترین گزینه می باشد.

 

جان تیرآهن چیست؟

 

جان تیرآهن چیست؟

در ادامه مبحث جان تیرآهن چیست؟ حال که با تیرآهن آشنا شدید لازم است که جان آن را بشناسید. به تیرآهن نگاه کنید دو بال و یک ورق ضخیم را مشاهده خواهید کرد که این دو بال همواره به صورت عمود بر ورق قرار گرفته و ورق ضخیم که ارتفاع پشت تا پشت تیرآهن را تعیین خواهند کرد؛ را جان می گویند. بهتر است بدانید در جان تیرآهن ساختار تیرآهن های داخله دارای تفاوت بوده و در کاربرد آن بسیار موثر می باشد. انواع تیرآهن ها معمولا با توجه به شکل ظاهری، سطح مقطع و … نام گذاری خواهد شد. برخی از انواع تیرآهن عبارتند از:

تیرآهن :IPE یکی از انواع تیرآهن هایی که مهندسین ایرانی ابداع کرده اند؛ این مورد می باشد. بال در ابتدا و انتهای آن ضخامت ثابتی دارد و طبق استانداردهای اروپایی ساخت و تولید شده است.

تیرآهن :INP دو نوع تیرآهن INP و IPE در ضخامت بال ها با یکدیگر متفاوت می باشند. به گونه‌ای که در تیرآهن INP هرچه از قسمت بال به جان تیر آهن فاصله بگیرد؛ ضخامت آن کاهش پیدا خواهد کرد. معمولاً این نوع تیرآهن ها طبق استاندارد چین و روسیه ساخته و تولید خواهد شد.

تیرآهن بال پهن یا هاش: بهتر است بدانید تیرآهن بال پهن یا هاش توسط شرکت بثهلم برای اولین بار تولید شد و صنعت را متحول کرد. دارای بال و جان برابر بوده و به همین خاطر به آن تیرآهن بال پهن می گویند. بهتر است بدانید این نوع تیرآهن را در سایز 100 الی 1000 در بازار می توانید پیدا کنید. معمولا در انواع تیرآهن بال پهن سبک و تیرآهن بال پهن سنگین؛ تیرآهن فوق سنگین تولید و عرضه می شود.

 

جان تیرآهن

 

تیرآهن I:  در نظر داشته باشید که قبل از تیرآهن هاش، تیرآهن I تولید و عرضه شده بود که به نام تیرآهن معمولی می‌شناسند. با توجه به شکل ظاهری آن که دارای بال های کوچک تر از جان است؛ به همین خاطر به این اسم نامگذاری کردند.

تیرآهن لانه زنبوری: بهتر است بدانید که وظیفه اصلی یک تیرآهن تحمل نیروی لنگر خمشی می باشد. برای اینکه بتواند نیروی بیشتری را تحمل کند؛ آن را به شکل لانه زنبوری تولید می کنند. یعنی در جان تیرآهن شکل های ذوزنقه برش می دهند و آن ها را جوش خواهند داد که به صورت مشابه لانه زنبور خواهد شد. توجه داشته باشید که از مزایای تیرآهن لانه زنبوری می توان به مواردی همچون وزن سبک، تحمل نیروی لنگر خمشی، وجود حفره های توخالی برای جاگیری تاسیسات و … اشاره کرد.

مزایای استفاده از تیرآهن

در ادامه مبحث جان تیرآهن چیست؟ باید ذکر کنیم که استفاده از تیرآهن مزایای بسیاری را به همراه دارد. از جمله می‌توان به موارد همچون نصب و اجرا با سرعت بالا، امکان توسعه سازه، اتصال قطعات متعدد و همچنین کاربرد گسترده در ارتفاعات زیاد و … اشاره کرد. اما در نظر داشته باشید که شما باید بتوانید با توجه به کاربرد مدنظر خود از نوع تیرآهن مناسب بهره مند شوید که انتخاب آن مناسب کاری پیچیده و سخت می باشد.

 

مزایای استفاده از تیرآهن

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

در این مقاله برای شما بازدید کنندگان عزیز سوال جان تیرآهن چیست؟ را شرح دادیم. زمانی که قصد دارید تا جهت ساخت و ساز از این مقطع فولادی استفاده کنید؛ به راحتی بتوانید قسمت های مختلف آن را بشناسید و با توجه به کاربرد مد نظر خود از نوع مناسب آن بهره مند شوید. اما توجه داشته باشید زمانی که قصد دارید جهت تهیه تیرآهن کنید باید حتما از فروشگاه های معتبر و شناخته شده این مقاطع فولادی را تهیه کنید تا نگرانی بابت کیفیت و مرغوب بودن آن نداشته باشید.

 پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ می باشد که این مجموعه با توجه به سابقه درخشانی که دارد محصولات با کیفیتی را روانه بازار کرده است. بهتر است بدانید که شما عزیزان در صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش خبره این مجموعه در تماس باشید و به صورت کاملا رایگان مشاوره های لازم را دریافت کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تیرچه یا تیرآهن

تیرآهن یا بتن

https://ahanhyper.com//?p=26519

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *