امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

تیرچه یا تیرآهن

در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم به بررسی تیرچه یا تیرآهن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تیرآهن

در ابتدای مبحث تیرچه یا تیرآهن ابتدا شما را با تعریف تیرآهن آشنا می کنیم. بهتر است بدانید که تیرآهن از جمله مهمترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی می باشد که معمولاً در ساختمان سازی از آن استفاده خواهد شد. این مقطع فولادی از دو بال عمود بر جان تولید شده است که دارای سطح مقطع به صورت I یا H انگلیسی می باشد. وظیفه این مقطع این است که نیروهای وارده از نیروی برشی و نیروی خمشی را تحمل کند. با توجه به سرعت نصب و اجرای بال این سازه‌های امکان توسعه و قابلیت اتصال قطعات بسیاری به آن وجود دارد.

 برای تولید انواع تیرآهن از روش نورد گرم استفاده خواهد شد که ابتدا شمش فولادی به کوره وارد شده و دمای آن معمولاً تا دمای نرم شوندگی ادامه پیدا می‌کند. سپس این مقطع از غلتک های با فاصله مشخص عبور می کند که نتیجه این کار باعث خواهد شد تا سطح مقطع آن کاهش پیدا کرده و طول قطعه افزایش پیدا کند. در مرحله پایانی نیز از قفسه‌های نورد میانی و پایانی عبور کرده و تیرآهن تولید و ساخته خواهد شد. انواع تیرآهن عبارتند از:

  1. تیرآهن IPE
  2. تیرآهن INP
  3. تیرآهن IPB یا هاش
  4. تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن

تیرچه

با توجه به مبحث تیرچه یا تیرآهن لازم است که با تیرچه نیز آشنا شوید. این مقطع یک المان سازه ای می باشد که معمولاً برای ساخت سقف در ساختمان های بتنی از آن استفاده خواهد شد. وظیفه تیرچه معمولا انتقال بار به تیرهای اصلی ساختمان می باشد. نیروی وارد شده به تیرهای اصلی و سپس به ستون ها و در نهایت به فونداسیون ساختمان انتقال داده خواهد شد. در گذشته معمولا از تیرهای چوبی در ساختمان سازی به عنوان تیرچه استفاده می کردند. اما امروزه با توجه به تغییر و تحول و پیشرفت تکنولوژی از تیرچه بتنی و فلزی استفاده می کنند که مستحکم تر و مقاوم تر می باشد.

 استفاده از این تیرچه های پیش ساخته باعث می شود تا سرعت اجرا بالا برود و همچنین هزینه ساختار کاهش خواهد داد. در نظر داشته باشید که تیرچه ها معمولاً در برابر نیروهای افقی همچون باد و زلزله از مقاومت بیشتری برخوردار است. تیرچه ها عضوی پیش ساخته می باشند که معمولاً در انواع مختلف وجود دارد که شما می توانید از هر یک از انواع آن بهره مند شوید. برخی از انواع تیرچه ها عبارتند از:

  • تیرچه بتنی
  • تیرچه پیش ساخته خرپایی
  • تیرچه پیش ساخته پیش تنیده
  • تیرچه با قالب سفالی
  • تیرچه کرومیت و …

تیرچه

تفاوت تیرچه و تیرآهن

با توجه به بحث تیرچه یا تیرآهن لازم است که تفاوت این دو را بدانید تا بتوانید نوع مناسبی برای سازه انتخاب کنید. تفاوت های این دو اسکلت را در ادامه بیان خواهیم کرد.

مقاومت در برابر زلزله

توجه داشته باشید که از جمله موارد تفاوت تیرچه یا تیرآهن در وزن آن می باشد. در سازه هایی که از تیرچه استفاده می شود؛ معمولاً از وزن بیشتری نسبت به سازه های تیرآهن برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از افراد و عموم فکر می‌کنند که سازه تیرچه از مقاومت بیشتری نسبت به سازه فولادی یا تیرآهن برخوردار است. جالب است بدانید که مقاومت به نوع طراحی سازه بستگی دارد و هر یک از این نوع مصالح اگر به خوبی اجرا نشوند؛ احتمال دارد تا در برابر زلزله مقاومت خوبی نداشته باشد. اما به طور کلی می توان ذکر کرد که مقاومت تیرچه یا تیرآهن در برابر زلزله بسیار خوب می باشد.

مقاومت در برابر آتش

توجه در ادامه مبحث تیرچه یا تیرآهن باید ذکر کنیم که فولاد یا همان تیرآهن اگر در معرض آتش و حرارت قرار بگیرد؛ باعث می شود تا مقاومت مکانیکی آن کاهش پیدا کند. به همین خاطر تیرچه یعنی سازه های بتنی نسبت به اسکلت تیرآهن یا فولادی در برابر سوانح آتش سوزی و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار است.

طول عمر تیرچه یا تیرآهن

بهتر است بدانید که تمامی سازه های مهندسی پس از گذشت مدت زمانی به خاطر عوامل محیطی و جوی دچار تغییر در خواص خواهند شد. اما در اسکلت های تیرچه این موضوع بیشتر احساس خواهد شد یعنی پس از گذشت ۵۰ تا ۶۰ سال به خاطر وقوع خزش در سازه مقاومت و استحکام آن کاهش پیدا خواهد کرد که افت مقاومت در تیرآهن بسیار کمتر می باشد. همچنین بهتر است بدانید که در صورت مراقبت و نگهداری درست از فولاد یا تیرآهن نسبت به بتن از دوام بیشتری برخوردار است و شکستگی، ترک خوردگی و خیزش برای آن اتفاق نخواهد افتاد.

 

طول عمر تیرچه یا تیرآهن

 

مدت زمان اجرای پروژه

با توجه به مبحث تیرچه یا تیرآهن بهتر است بدانید در پروژه های بزرگ عمرانی سازه اسکلت تیرآهن از اسکلت بتنی سریعتر انجام خواهد شد؛ چرا که در اجرای پروژه فولادی پس از اجرا دیوارها بنا تکمیل خواهد شد به همین خاطر جوشکاری در فضای خارج از فضای پروژه انجام می‌شود که اجرای همزمان عملیات جوشکاری فلزات و پی‌ریزی وجود دارد. اما در پروژه تیرچه و بتنی پس از اینکه ستون های هر طبقه ساخته شود؛ باید صفحات طبقه ساخته شود به همین خاطر سرعت کار کمتر می باشد.

هزینه اجرای پروژه

جالب است بدانید که هزینه و زمان ساخت پروژه از جمله دو فاکتور بسیار مهم و اصلی برای مجریان آن می باشد. به خاطر استفاده از مصالح فولادی تفاوت قیمت تیرچه یا تیرآهن بیشتر بر دوش تامین مقاطع فولادی می باشد. به همین خاطر هزینه هر پروژه عمرانی تحت تاثیر تیرآهن پیش ساخته، قیمت ورق میلگرد و … می باشد. به طور کلی می توان ذکر کرد که هزینه پروژه های تیرآهنی نسبت به پروژه اسکلتی بتنی یا تیرچه بسیار بیشتر می باشد.

 

قیمت تیرچه یا تیرآهن

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

حال که با سازه تیرچه یا تیرآهن آشنا شدید؛ لازم است بدانید که شما بازدید کنندگان عزیز باید سعی کنید مقاطع فولادی را با کیفیت بالا تهیه نمایید. فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله تیرچه، انواع میلگرد،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … می باشد. شما عزیزان می توانید تمامی این مقاطع فولادی را از طریق وب سایت آهنگ های تهیه نمایید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی نیز کافیست با کارشناسان فروش مجموعه آهن هایپر در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

تیرآهن یا بتن

نحوه اتصال تیرچه به تیرآهن

https://ahanhyper.com//?p=26476

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *