امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

آلومینیوم ضد زنگ است؟

زنگ زدگی اصطلاحی رایج می باشد که معمولاً برای خوردگی آهن مورد استفاده قرار می گیرد. ایجاد اختلال در ویژگی های مکانیکی فلز شده خواص شیمیایی آن را تغییر داده و از نظر هنری و زیبایی شکل فلز را از بین خواهد برد. به همین خاطر بسیاری از افراد در زمینه طراحی و انتخاب مواد سعی می‌کنند تا از رویارویی با زنگ زدگی و اثرات منفی ناشی از آن دوری کنند. در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به سوال آلومینیوم ضد زنگ است؟ بپردازیم. با ما همراه باشید.

ضد زنگ

زمانی که آهن یا فولاد دچار خوردگی شده باشد نتیجه اکسید آهن یا زنگ زدگی می باشد. اعمال پوشش مناسب ضد زنگ را در برابر اثرات خراب کننده ناشی از حقایق را در معرض آب و رطوبت و … محافظت می کند. برای اینکه کاربرد فولاد و سایر فلزات در ساخت و سازها عملی شود باید از برخی روش‌های محافظت در برابر خوردگی استفاده شود. در غیر این صورت عمر فلزات و فولاد محدود خواهد شد و کارایی و آن نیز کاهش پیدا می‌کند که باعث افزایش هزینه های نگهداری خواهد شد.

یکی از این روش ها استفاده از ضد زنگ فلزات می باشد. توجه داشته باشید رنگدانه های ضد خوردگی که در ضد زنگ های با کیفیت وجود دارد خاصیت سطح فلز پایه را تغییر می دهد. این فلز در نتیجه مقاومت الکتریکی بالایی را ایجاد می‌کند مختلف این واکنش ها به روش های مختلفی انجام خواهند کرد تا با فولاد واکنش نشان ندهد.

 

آلومینیوم ضد زنگ است؟

 

عواملی که باعث زنگ زدن فلزات می شود:

  • آب، باران، رطوبت
  • مواد شیمیایی، اسیدها، گازها
  • سایش و فرسایش
  • جریان با سرعت بالا
  • فشار میکروارگانیسم ها
  • الکترولیز
  • عدم تعادل برق
  • خاک ها از جمله خاک رس نیز باعث خوردگی می شود
  • دوده های صنعتی حاوی اسید ها و قلیایی ها و مواد شیمیایی دیگر.

کاربرد ضد زنگ

توجه داشته باشید که ضد زنگ در کاربردهای بسیاری استفاده خواهد شد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  1. برای استفاده در سطوح فلزی، بتن یا سیمان بسیار مناسب می باشد.
  2. سطوح فلزی را از زنگ زدگی محافظت خواهد کرد.
  3. برای سازه های فلزی، قطب های فلزی، دیوارهای پارتیشن، نرده ها، درها، دروازه ها، تریلر ها و سایر سطوح فلزی چه در بیرون و چه در داخل مناسب است.
  4. یک پوشش نیمه براق و مقاوم در برابر سایش تشکیل می‌دهد و بعد از آن می توان از لایه های رنگ استفاده کرد.

 

کاربرد ضد زنگ

 

فلزاتی که دچار زنگ زدگی نمی شوند:

برخی از فلزات معمولاً دچار زنگ زدگی نمی شود .مثل آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، برنج، برنز، مس و …

آلومینیوم

بهتر است بدانید الومینیوم یکی از انواع فلزات می‌باشد که دچار زنگ زدگی نمی‌شود. چرا که زنگ زدگی در واقع همان اکسید آهن است. آلومینیوم هیچگونه ترکیب آهنی در خود ندارد. البته بهتر است بدانید که آلومینیوم نیز اکسید خواهد شد. اما در واقع اکسید شدن آن باعث محافظت از آلومینیوم اکسید نشده لایه زیرین می باشد. به خاطر آن است که اکسید آلومینیوم معمولاً نسبت به اکسید شدن آلومینیوم زیری در برابر خوردگی مقاوم تر می باشد.

 این فرآیند نیز با زنگ‌زدگی فرق کرده چرا که زنگ زدگی باعث پوسته پوسته شدن آلیاژ آهن خواهد شد. از این رو ادامه فنی زنگ زدگی را تا متلاشی کردن کامل فلز امکان‌پذیر می‌کند. البته بهتر است بدانید که سازندگان برای این که هزینه ساخت را کاهش دهند و سعی می کنند از مواد اولیه بی کیفیت استفاده کند. این باعث می‌شود تا فلزات سریعتر دچار زنگ زدگی شود.

 بهتر است بدانید که شما عزیزان اگر این محصول را را به خوبی بشناسید و محصول با کیفیتی را تهیه کنید می ‌توانید از کیفیت آن اطمینان داشته باشید اکسید. آلومینیوم به طور کلی به عنوان یک پوشش خاکستری سفید پودری یا ظاهر می شود که با رخ دادن اکسیداسیون آن را سخت کرده و یک لایه محافظ در مناطق تازه در معرض آلومینیوم  ایجاد خواهد کرد.

 فرآیند خوردگی آلومینیوم در واقع به اکسید است یا متوقف می‌شود. اگر فلز اکسید آلومینیوم برداشته شود، فرایند اکسید شدن فلز ادامه پیدا نمی کند. بر خلاف زنگ زدگی که ظاهری پوسته پوسته ای و مایل به قرمز دارد اکسیداسیون آلومینیوم را شما نمی توانید به راحتی از سطح فلز جدا نمایید.

 نکته بسیار مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که اکسیداسیون آلومینیوم با توجه به نوع آلومینیوم اتمام و محیط اطراف آلومینیوم با سرعت های مختلفی رخ خواهد داد. به عنوان مثال می‌توان گفت آلومینیوم ۵۰۵۲ بخاطر دوام و مقاومت در برابر خوردگی عالی در برخی مواقع آن را به نام Hulk آلیاژ های آلومینیوم گفته می شود. آلومینیوم ۳۰۰۳ پرکاربردترین آلیاژهای آلومینیوم می باشد که در برابر خوردگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

خواص آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فلزاتی می باشد که با توجه به ویژگی ها و خواصی که دارد بیشترین کاربرد را به همراه دارد. برخی از خواص این محصول این است که آلومینیوم فلزی کاملاً بسیار سبک می باشد. این  محصول به رنگ سفید نقره ای است و چگالی آن تنها یک سوم فولاد می باشد. یکی دیگر از خواص این محصول به رسانای خوب گرما و الکتریسیته از نور و گرمای تابشی را منعکس می کند.

 

خواص آلومینیوم

 

 همچنین آلومینیوم غیرمغناطیسی می باشد می توانید آن را با فلزات دیگر ترکیب کرده رنگ پلاستیک بپوشانید و اندام‌های زنده غیر رسمی و اصلی هستند. امروزه آلومینیوم با توجه به خاصیت های ویژه ای که دارد در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 یکی خاصیت بسیار عالی این محصول همان طور که ذکر شد ضد زنگ بودن آن است. در صورتی که شما عزیزان بتوانید محصول مناسب و با کیفیتی را تهیه کنید می ‌توانید از زنگ زدن آن جلوگیری کرده و در امان باشید. توجه داشته باشید که مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی و آلومینیومی می باشد.

 شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید این محصولات را تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. بهتر است بدانید شما بازدید کنندگان گرامی در هر جای ایران که باشید می توانید این محصولات را از طریق وب سایت  https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ضد زنگ بهتره یا رنگ؟

ضد زنگ در

https://ahanhyper.com//?p=23061

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *