امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

ضد زنگ بهتره یا رنگ؟

حتماً بارها راجع به ضد زنگ ها شنیده اید، اما ممکن است هنوز هم به اهمیت والای آن ها پی نبرده باشید! متأسفانه در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز داخلی به دلیل کاهش هزینه ها از خیلی عملیات های حیاتی همچون استفاده از ضد زنگ جلوگیری می شود. اما خوشبختانه این اشتباه روز به روز کم تر تکرار خواهد شد. حال ضد زنگ بهتره یا رنگ؟!

می دانید که پدیده اکسایش یا همان زنگ زدگی، برای آهن آلات یک امر کاملاً طبیعی است، چرا که این خاصیت اصلی آهن می باشد. زنگ زدگی می تواند از طریق قرار گرفتن در معرض رطوبت یا تماس مستقیم با اکسیژن صورت گیرد. زنگ زدگی تیراهن های به کار رفته در یک پروژه ساخت و ساز، قطعاً اتفاق خوشایندی نبوده و در آینده ای نه چندان دور این پروژه را دچار خسارات مالی و حتی جانی جبران ناپذیری خواهد نمود.

بنابراین ضد زنگ ها در انواع مختلفی تولید می شوند تا با استفاده از آن ها، به آسانی از وقوع این اتفاق جلوگیری به عمل آورد و یا حداقل مدت زمان آن را به تأخیر انداخت. بدون شک استفاده از این ماده یکی از آسان ترین و مقرون به صرفه ترین راه ها در جلوگیری از زنگ زدن آهن آلات می باشد.

بله؛ ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب، ابتدا به بررسی جداگانه رنگ و ماده ضد زنگ و تفاوت ها و شباهت های میان آن ها بپردازیم تا در نهایت به یک نتیجه منطقی برسیم، و آن هم این است که ضد زنگ بهتره یا رنگ ؟! بهتر است حتماً در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

رنگ چیست؟

تعاریف متعددی می توان برای رنگ در نظر گرفت، چرا که نقش آن می تواند در هر جا از جمله فلزات متفاوت باشد. در یک تعریف درست، می توان رنگ را یک محلول مایع از رنگدانه و حلال دانست که به دلایل تزئینی یا محافظتی بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ در واقع ماده ای سیال است که در صورت قرار گرفتن بر روی یک سطح به صورت یکنواخت، حالت منسجم، مسطح و جامدی را به خود خواهد گرفت. رنگ ها از دو بخش اصلی وسیله نقلیه یا روغن خشک کن و زمینه تشکیل شده اند. وسیله نقلیه وظیفخ خشک کردن سریع رنگ پس از قرار گرفتن بر روی سطوح و زمینه وظیفه متحکم تر نمودن رنگ در برابر رطوبت و ترک خوردگی را دارد.

رنگ ها ممکن است به صورت مستقیم به صورت رقیق و یا به صورت پودر عرضه شوند. رنگ های پودری با افزودن ماده رقیق کننده مناسب، به مایع غلیظ مورد نظر تبدیل می شوند.

رنگ به عنوان ضد زنگ

رنگی که به عنوان ضد زنگ مورد استفاده قرار می گیرد، بایستی از خصوصیات زیر برخوردار باشد:

  • بر روی سطوح به طور کامل و یکنواخت پخش گردد.
  • از نظر شیمیایی نسبت به جو خنثی و بی اثر باشد.
  • استفاده از آن آسان باشد.
  • پس از قرار گرفتن بر روی سطح فلز، در برابر شرایطی همچون بارندگی، رطوبت، اتمسفر و تشعشات ناشی از نور خورشید به خوبی از خود مقاومت نشان دهد.

 

ضد زنگ بهتره یا رنگ؟

 

ضد زنگ چیست؟

ضد زنگ که نام اصلی آن Rustproof می باشد و با نام دیگر پرایمر آلکیدی نیز شناخته می شود، یکی دیگر از راه های جلوگیری از اکسیداسیون سطوح فلزی است؛ البته می توان به جرئت گفت بهترین، بی دردسرترین و مقرون به صرفه ترین راه!

پیگمنت های ضد خوردگی مورد استفاده توسط ضد زنگ، باعث می شود خاصیت سطح فلزی دچار تغییرات قابل انتظاری گردد و به طرز شگفت انگیزی در برابر رطوبت، الکتریسیته و دیگر عوامل خورنده مقاوم شود.

به همین دلیل است که از این ماده که امروزه به رنگ های قرمز، آبی، سبز، خاکستری و جگری تولید می شود، در ساخت و سازهای وابسته به تیرآهن، صنایع تولید انواع قطعات فلزی، لوازم خانگی و… استفاده می شود.

کاربرد و مزایای استفاده از ضد زنگ

استفاده از ضد زنگ آسان است، بدین ترتیب می توان از آن برای مقاوم سازی هر نوع سازه فلزی از جمله اسکلت های ساختمانی، نرده ها، درب ها و… استفاده نمود.

برخورداری از خواصی همچون پوشش یکنواخت، چسبندگی فوق العاده قوی، سرعت خشک شدگی بالا و مقاومت در برابر عواملی همچون تشعشعات نور خورشید، باعث شده است تا این ماده به یکی از الزامات پیش از استفاده از تیراهن های ساختمانی مبدل گردد.

 

ضد زنگ چیست؟

 

ضد زنگ بهتره یا رنگ؟

خیلی ها به دلایلی همچون سلیقه، اهداف پروژه و یا بودجه خود ترجیح می دهند از یکی از انواع پوشش های مقاوم کننده فلزات در برابر زنگ زدگی استفاده نمایند. همانطور که اشاره نمودیم، رنگ ها می توانند هم نقش تزئینی و هم محافظتی را بر روی سطوح فلزی ایفا کنند.

چه بسا بهتر است پس از اعمال ماده ضد زنگ و خشک شدن آن، از رنگ نیز استفاده و یک لایه محافظتی دیگر ایجاد نمود. حال این که ضد زنگ بهتره یا رنگ، در واقع اگر هدف شما تنها ایجاد حفاظت باشد، بهتر است از ضد زنگ استفاده نمایید؛ در غیر این صورت استفاده از رنگ و یا هر دوی این مواد توصیه می گردد.

مرجع آهن آلات ضد زنگ در تهران

بیش از دو دهه از فعالیت موفق فروشگاه معتبر آهن هایپر در قلب پایتخت می گذرد و در این مدت توانسته تا تأمین کننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی بسیاری از پروژه های سراسر کشور باشد. دلیل کسب این افتخار بدون شک هدف ما در جلب رضایت شما از طریق عرضه مستقیم بهترین تولیدات کارخانه جات داخلی بوده است.

همچنین بیش از یک دهه از راه اندازی وب سایت رسمی ما می گذرد که در آن می توانید موجودی و مشخصات فنی محصولات فروشگاه شامل انواع میلگرد، تیرآهن و هاش، ورق، انواع لوله و اتصالات و نبشی و ناودانی را بررسی نموده و در نهایت سفارش خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

فولاد ضد زنگ است؟

تفاوت رنگ و ضد زنگ

ضد زنگ بارک

ضد زنگ در ساختمان

ضد زنگ باک

ضد زنگ چگونه ساخته می شود؟

https://ahanhyper.com//?p=24431

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *