امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد ضایعات چیست ؟

کاربرد ضایعات چیست ؟ به آن دسته از زباله های دور ریختنی که قابلیت استفاده ندارند ضایعات می‌ گویند. امروزه کاربرد ضایعات نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. بسیاری از کارگاه ها و کارخانه هایی که ضایعات متنوع را بازیافت می ‌کنند از بازیافت ضایعات محصولات جدیدی تولید می ‌نمایند.

تولید محصولات جدید با استفاده از ضایعات به وسیله دستگاه های متنوع انجام می‌ شود. شما باید به خوبی بدانید که هر یک از دستگاه های به کار برده شده جهت بازیافت ضایعات دارای ویژگی‌ ها و استانداردهای مشخص شده ‌ای هستند.

به طور کلی ضایعات انواع متنوعی دارند که هر یک از آنها دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی می باشند. برای بازیافت ضایعات باید آنها را ابتدا دسته بندی نمایند.

دسته بندی کردن ضایعات جهت بازیافت یکی از مهمترین مراحلی می‌ باشد که کارخانه‌ ها و کارگاه‌ های بازیافت باید به این مسئله توجه داشته باشند. هر یک از ضایعات باید به کارخانه‌ ها و کارگاه‌ های مشخص شده تحویل داده شوند تا ضایعات به اشکال متنوع بازیافت شده و به چرخه صنعت بازگردند.

شما برای اینکه با کاربرد ضایعات آشنایی بیشتری داشته باشید ابتدا باید انواع ضایعات را بشناسید. اگر انواع ضایعات را به خوبی تشخیص دهید می ‌توانید کاربرد آنها را هم بر اساس نوعی که دارند تعیین نمایید. برخی از مهمترین ضایعات که امروزه در چرخه طبیعت وجود دارد و باید بازیافت شده تا محصول جدیدی با استفاده از آن تولید گردد را در ادامه معرفی می کنیم.

 

کاربرد ضایعات چیست ؟

کاربرد ضایعات چیست ؟ و انواع آن

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که ضایعات انواع متنوعی دارند که هر یک از انواع آن دارای ویژگی ها و مشخصات خاصی می باشند. ضایعات فلزی با ضایعاتی که غیر فلزی هستند متفاوت می باشند و هر یک از آنها را باید به نحو خاصی بازیافت نمایند. برخی از مهم‌ ترین ضایعات که در طبیعت وجود دارد و کاربردشان با یکدیگر متفاوت است عبارت می ‌باشد از :

  1. ضایعاتی که فلزی هستند :

فلز یکی از مهم‌ ترین و اصلی ‌ترین ضایعات تولید شده به شمار می‌ رود که فضای زیادی را اشغال می نماید. فلزاتی که به عنوان ضایعات در طبیعت وجود دارند دارای ارزش اقتصادی هستند چرا که آنها را با استفاده از هزینه و انرژی تولید کرده اند یک بار دیگر قابلیت استفاده دارند. کاربرد ضایعات فلزی به نسبت دیگر ضایعات بیشتر می باشد.

فلزاتی مانند آلومینیوم، آهن، روی، چدن و غیره از جمله فلزات ارزشمند به شمار می ‌روند که بخش زیادی از ضایعات شهری را به خود اختصاص داده اند. با بازیافت کردن این دسته از ضایعات هزینه و انرژی که صرف تولید آنها شده است به طور مجدد باز می گردد.

قیمت هر یک کیلو از ضایعات فلزی بر اساس قیمت جهانی ضایعات می باشد. بازار خرید و فروش ضایعات فلزی امروزه نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.

  1. ضایعاتی که غیر فلزی هستند :

زباله های غیرفلزی یکی دیگر از انواع ضایعات به شمار می ‌رود که بازیافت آنها نیز امروزه توسط کارخانه ها و کارگاه های متنوعی انجام می شود. زباله های غیر فلزی شامل تمامی موادی مانند شیشه، پلاستیک، کاغذ و کارتون، ضایعات ساختمانی، مواد شیمیایی و غیره می باشد.

در بین تمامی ضایعات غیر فلزی می ‌توانیم انواع چوب و تخته، لوله های شکسته، مواد غذایی دور ریختنی و غیره را نام ببریم. هر یک از ضایعاتی که غیر فلزی هستند بر اساس ارزش اقتصادی شان قابل بازیافت هستند. قابلیت بازیافت هر یک از آنها به فاکتورها و استانداردهای مشخص شده بستگی دارد.

قیمت این نمونه از ضایعات به نسبت ضایعات فلزی کمتر می باشد. به همین دلیل آن دسته از افرادی که در زمینه خرید ضایعات و بازیافت ضایعات فعالیت می کنند با هزینه مناسب تری می توانند این ضایعات را خریداری کرده و به چرخه طبیعت بازگردانند.

 

کاربرد ضایعات

  1. ضایعاتی که الکترونیکی و الکتریکی هستند :

زباله های الکتریکی و الکترونیکی از دیگر ضایعات به شمار می ‌روند که امروزه تعداد آنها روز به روز افزایش پیدا می ‌کند. کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، لامپ، باتری قراضه و غیره که قابلیت استفاده ندارند از جمله ضایعات الکترونیک و الکترونیکی به شمار می‌ روند.

کاربرد ضایعات الکترونیک نسبت به سال ‌های گذشته افزایش پیدا کرده و به همین دلیل در کارگاه ها و کارخانه هایی که بازیافت ضایعات را برعهده دارند دستگاه‌ های خاصی را برای بازیافت ضایعات الکترونیکی خریداری می‌ کنند.

ضایعات و قراضه های الکترونیکی در صورتی که تعمیر شوند یک بار دیگر به چرخه تولید باز می گردند. شما باید به خوبی بدانید که ضایعات الکترونیکی و الکتریکی ساختار منحصر به فردی دارند و برای بازیافت کردن آنها باید مراحل متنوعی طی شود.

برخی از ضایعات الکترونیکی که قطعات طلا دارند سود زیادی به خود اختصاص داده اند. در واقع باید بدانید که بسیاری از لوازم الکترونیکی قدیمی با استفاده از قطعات طلا تولید و طراحی شده اند که از آنها نهایت بهره برداری انجام می شود.

انواع ضایعات چیست؟

1. ضایعات فلزی و غیرفلزی 2. ضایعات الکترونیکی والکتریکی و غیرالکترونیکی 3. ضایعات صنعتی 4. ضایعات خانگی

ضایعات خانگی چیست؟

ضایعات علاوه بر محیط‌های صنعتی، در نواحی مسکونی هم وجود و هر گونه ضایعاتی که در محیط خانگی یافت می‌شود را ضایعات خانگی می گویند. بنابراین بسیاری از ضایعات فلزی، غیرفلزی، الکترونیکی و غیرالکترونیکی در این دسته قرار می گیرند.

مزایای اقتصادی بازیافت ضایعات چیست؟

بازیافت ضایعات مختلف علاوه بر کمک به حفاظت از محیط زیست بطور میانگین باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف انرژی؛ صرفه جویی ۹۰ درصدی در استفاده از مواد خام؛ ۸۶ درصد آلودگی کمتر هوا؛ ۴۰ درصد صرفه‌ جویی در مصرف منابع آبی؛ ۷۶ درصد کاهش آلودگی منابع آب و ۹۷ درصد صرفه‌ جویی در استفاده از منابع خواهد شد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

ضایعات چیست و انواع آن

افزایش قیمت ضایعات، جذابیت نخاله های ساختمانی را بالا برده است

انواع ضایعات فولاد

https://ahanhyper.com//?p=11735

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *