امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ضایعات چیست و انواع آن

ضایعات یا همان قراضه آهن در حال حاضر به عنوان مهمترین منابع برای تامین ماده اولیه بسیاری از محصولات آهنی و فولادی شناخته می‌شود. بازیافتی محصولات در بسیاری از کشورهای پیشرفته نه تنها رایج است بلکه برای بسیاری از صنایع امری حیاتی محسوب می‌شود. ضایعات با توجه به نحوه تولید آلیاژ سازنده و کاربرد آن ها انواع مختلفی دارد که باعث شده است تا تفاوت قیمت ضایعات برای انواع مختلف این محصول وجود داشته باشد.

 در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم به پاسخ سوال ضایعات چیست و انواع آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ضایعات چیست ؟

در پاسخ به سوال ضایعات چیست و انواع آن ابتدا باید شما را با ضایعات آشنا کنیم. همانطور که می دانید امروزه با ساخت و سازهای بی رویه روبه‌رو هستیم که باعث شده است تا پسماندهای ساختمانی به مقدار زیادی افزایش پیدا کند. یکی از معضلات و مشکلاتی که در اینجا وجود دارد می توان به آلودگی محیط زیست، افزایش مرگ و میر، در اثر برخورد اتومبیل ها با نخاله های موجود در مسیر جاده ها به خصوص در شب رانندگی مشکل است. ضد فضای شهر و … اشاره کرد.

بهتر است بدانید برخی از نخاله‌های ساختمانی مثل آجرها و بلوک های شکسته یا باید انتقال پیدا کرده یا دفع شود. اما انواع ضایعات ساختمانی دیگر نیز وجود دارند که قابل بازیافت می باشند. از جمله می‌توان به پسماند آهنی، مس، آلومینیوم و … اشاره کرد. این پسماندها قابلیت استفاده مجدد در تولید فلزات جدید را نیز دارند. پس از عملیات ساخت و ساز، تخریب و بازسازی ساختمان ها به صورت ناخواسته و تصادفی برجای مانده و معمولاً پسماند ساختمانی می گویند.

 ضایعات غیرفلزی مثل آجر، بتن و چوب  درصدی از کل مصالحی که در ساختمان ها وجود دارند را تشکیل خواهند داد. برخی از پسماند مثل قراضه آهن و چدن در صورتی که تکنولوژی وجود داشته باشد قابل بازیابی است که باعث شده است تا عده ای از افراد و شرکت ها جهت خرید این ضایعات تمایل بیشتری داشته باشند. در ادامه مبحث ضایعات چیست و انواع آن باید بدانید که مهمترین پسماندی که از ساختمان سازی باقی مانده است را ضایعات های آهنی دربر می گیرد.

 

ضایعات چیست ؟

 

با فروش پسماندهای آهنی می توان بخشی از هزینه‌های ساختمان را جبران کرد. توجه داشته باشید که ساختار آهن معمولا به صورتی است که اگر بعد از سال‌ها تخریب کنیم می‌توان از پسماندهای مانده از آن در پروژه ها به صورت مجدد استفاده نمایید. چرا آهن در طی سالیان درازی فیزیکی و شیمیایی خود را حفظ خواهد کرد.

 بهتر است بدانید پسماند آهنی تنها از طریق تخریب یک مجموعه حاصل نخواهد شد. برخی امکان دارد با گذشت زمان در اثرقدیمی شدن تجهیزات خانه لازم باشد تا تجهیزات جدیدترین را جایگزین آن کرد که این امر به نوبه خود باعث می‌شود با بازیافت این موارد مختلف از هزینه های حاصل از نوسازی را به خوبی جبران نماید.

انواع قراضه آهن از لحاظ زمان تولید

در ادامه مبحث ضایعات آهن چیست و انواع آن حال که با ضایعات آشنا شدید انواع آن را برای شما ذکر می کنیم. بهتر است بدانید قراضه حاصل از مواد اولیه آهن و فولاد به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شود که در ادامه شرح می دهیم.

قراضه داخلی

در کل پروسه فولاد سازی مثل ساخت شمش و محصولات فولادی و این نوع گاز حاصل خواهد شد که در واقع هنگامی که محصولی استانداردهای کیفی نهایی را نداشته باشد قراضه داخلی تولید می‌شود.

قراضه خارجی

در ادامه مبحث ضایعات چیست و انواع ان بهتر است بدانید قراضه خارجی یکی از انواع ان می باشد. قراضه های خارجی همانطور که از نامش پیداست خارج از مرحله تولید در جایی می ماند که در دو گروه قدیمی و جدید قرار دارند. توجه داشته باشید که قراضه صنعتی جدید توسط تولید کنندگان نهایی فولاد ساخته و تولید می‌شود.

 

انواع قراضه آهن از لحاظ زمان تولید

 

 این قراضه ها کیفیت مشخصی داشته و بسیاری از آن ها محصول مرحله نورد بوده که شامل محصول ها و مواد زائد و برش های تولید شده توسط واحدهای صنعتی می باشد. توجه داشته باشید که کیفیت اولیه محصولات در این قراضه ها حفظ خواهد شد. صنعتی قدیمی محصولات فولادی را شامل خواهد شد که عمر مفید کارکردی آن ها تمام شده است که می‌توان به پروژه خودرو اجزای ساختمانی پل ها و لوازم خانگی و … اشاره کرد.

درجه بندی ضایعات در بازار

در ادامه مبحث ضایعات چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که هر شرکتی برای درجه بندی پسماندها دسته بندی های مختلفی دارند. به طور کلی می توان موارد زیر را ذکر کرد.

ضایعات سوپر ویژه و ویژه

بهتر است بدانید که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و غذاها دسته بندی های خاصی در نظر دارد که نوع سوپر ویژه و ویژه در آن جایی ندارد. به عبارتی می توان گفت در زمینه ضایعات فعالیت می‌کنند و با کیفیت را در دسترس خواهد بود قرار می‌دهند. عرصه قیمتی آن ها نسبت به انواع دیگر بیشتر خواهد بود در بازار ضایعات آهن اصطلاح قراضه سوپر ویژه شناخته تر شده باشد.

ضایعات درجه یک و دو

همانطور که ذکر شد استاندارد خاصی برای تمامی قراضه ها وجود دارد که بر این اساس قراضه ها از یکدیگر تفکیک خواهند شد.

ضایعات درجه یک و دو که در هر دو دسته قرار دارد می توان به قطعات صفحه ضخیم تختال و شمشال ورق و تسمه ضایعات مواد نوردی، قراضه های لقمه های قطعات لوله و پروفیل و … اشاره کرد.

ضایعات درجه ۳

در ادامه مبحث ضایعات چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن ضایعات درجه سه می باشد که دارای ویژگی های خاصی می باشد. برخی از این ضایعات می توان به ضایعات لوله و پروفیل های کهنه مصالح ساختمانی فولادی اوراق و وسایل نقلیه اوراقی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، ضایعات مخلوط و کار نشده کارگاه‌ها، تیرآهن، سپری، نبشی و لوله و ورق و … اشاره کرد.

ضایعات آهن گالوانیزه

در صورتی که آهن با روی فلز پوشش داده شود آهن گالوانیزه می گویند. در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار بوده اما این آهن به دو دلیل امکان دارد غیر قابل استفاده شود. اولین  مورد این که در گذر زمان امکان دارد دچار شکستگی شده و یا تحت تنش های بالا دچار تغییر شکل شود. دلیل دوم آن مثل بسیاری از محصولات در حین فرآیند تولید و کیفیت مورد نظر نرسد به ضایعات تبدیل خواهد شد.

 بهتر است بدانید در ساخت لوازمی که امکان زنگ خوردگی در آن ها با توجه به محیط کاری زیاد می باشد در صورت زنگ خوردگی با خسارت مواجه خواهند شد که در اینجا از آهن گالوانیزه می توان استفاده کرد. به عنوان مثال در تولید کانال کولر شیروانی، منازل و .. از آهن گالوانیزه استفاده می شود.

ضایعات حلب

در ادامه مبحث ضایعات چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع آن ضایعات حلب می باشد. امروزه ضایعات حلب به صورت حلب پرسی و حلب فله به فروش می‌رسد. قوطی‌های نگهداری پنیر و قوطی‌های روغن جامد به طور کلی تمامی قوطی هایی که برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد از این نوع ضایعات به شمار خواهند رفت.

ضایعات پرس خودرو

به خاطر هزینه های جداسازی و تفکیک پس از فرآیند سوزاندن بخش های پارچه ای و پلاستیکی، بدنه خودرو به صورت کامل پرس می شوند که ضایعات پرس خودرو می گویند. بیشترین کاربرد این ضایعات در کارخانه های می باشد که کوره های قوسی با دهانه بزرگ دارند.

 

انواع ضایعات

 

ضایعات سوفاله آهن

ادامه مبحث ضایعات چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از انواع ضایعات؛ ضایعات سفال می باشد. به طور کلی می توان گفت به براده های تولید شده از تراشکاری، قطعه های فولادی و آهنی ضایعات سفال آهن می گویند که در دو دسته ناخنی و پوشالی موجود می باشد.

توجه داشته باشید که اعضای این ضایعات به دو صورت فله بار پلی شده و پفکی عرضه خواهد شد. آهن دو حالت ناخنی و پوشالی دارد نخاله ناخنی بین ۳ الی ۱۰ میلی‌متر بوده و نوع پفکی نیز به صورت در هم تنیده می باشد.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع فلزات و آهن آلات می باشد که شما می توانید محصولات مورد نیاز برای ساخت و ساز از جمله انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی و ناودانی و همچنین انواع پروفیل های ساختمانی و ..  را از فروشگاه https://ahanhyper.com  تهیه نمایید. تمامی محصولات توسط برترین کارخانه های داخلی  تولید و عرضه می‌شود که با اطمینان خاطر می توانید از آن در کاربردهای مورد نظر خود بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع ضایعات فولاد

کارخانه‌های تولیدکننده ضایعات

راهنمای خرید ضایعات

https://ahanhyper.com//?p=24617

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *