امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟

برای جلوگیری از زنگ زدگی و یا خوردگی فلزات به ویژه آهن از جمله روش هایی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ استفاده از روغن محافظ می باشد. این روغن به چه صورت از فلزات محافظت می کند؟ و چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ باید بدانید که از گذشته تا به الان از یک ترفند جهت محافظت از فلزات در برابر زنگ زدگی و خوردگی استفاده می شود. تمامی وسایل و تجهیزاتی که از جنس آهن ساخته شده اند؛ روغن کاری کرده و از زنگ زدن آن جلوگیری خواهد شد. توجه داشته باشید در صورتی که آهن آلات دچار زنگ زدگی شوند؛ باعث می‌شود دچار تغییر شده و خواص و کاربردهای آن نیز تغییر می‌کند. به همین خاطر محافظت از آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که باید به آن توجه داشته باشید.

فرایند زنگ زدگی

در ابتدای مبحث چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ لازم است که ابتدا با فرآیند زنگ زدگی آشنا شوید. زنگ زدگی به همان اکسید آهن می‌گویند که فرایندی است که معمولاً آهن با اکسیژن با به صورت شیمیایی با یکدیگر واکنش می دهد. در این فرآیند آب در نقش کاتالیز می باشد. هرچه میزان رطوبت بیشتر باشد؛ باعث می‌شود تا سرعت خوردگی و زنگ زدگی آهن آلات نیز افزایش پیدا کند. زمانی که آهن در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد و با اکسیژن واکنش دهد؛ باعث می‌شود تا با سرعت فلز اکسید آهن تشکیل شود که به آن اکسید آهن یا زنگ آهن نیز می‌گویند.

 با توجه به موادی که در واکنش اکسیداسیون شرکت کردند؛ زنگ آهن دارای رنگ های مختلفی می باشد. باعث خلل در زیبایی آن شده و همچنین در طولانی مدت نیز باعث خوردگی و کاهش استحکام و عملکرد فولاد خواهد شد. با توجه به مبحث چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ باید ذکر کنیم که این مسئله به خصوص برای فولاد هایی که در سازه ها جهت تحمل بار استفاده می شود؛ بسیار خطرناک و حادثه آفرین می تواند باشد. به همین خاطر آن ها معمولا از گذشته تا به الان دنبال راه هایی هستند که فرآیند زنگ زدگی آهن را کاهش یا متوقف کند.

 در مورد این فرایند زنگ زدگی می توان گفت که نتیجه واکنش هوا با اکسیژن با حضور آب می باشد. بنابراین اگر به طریقی مانع رسیدن اکسیژن و همچنین رطوبت به سطح فلز شد؛ می توان از خوردگی و زنگ زدگی آن نیز جلوگیری کرد. توجه داشته باشید که این کار در ظاهر بسیار ساده و راحت می باشد. از روش های بسیاری جهت محافظت از آن ها می توان استفاده کرد. به عنوان مثال می توان ذکر کرد که رنگ زدن از جمله روش های می باشد که باعث جلوگیری از خوردگی آهن خواهند شد و عمر آن را افزایش می دهد.

 

فرایند زنگ زدگی

 

 از دیگر روش ها نیز می‌توان به استفاده از روغن اشاره کرد؛ چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ باید بدانید که روغن کاری سطح فولاد باعث می‌شود تا در برابر زنگ زدگی مقاوم بوده و مانع زنگ زدگی آن شود. زمانی که سطح آهن با روغن پوشانده شود؛ باعث می شود تا یک لایه محافظ بر روی آن ایجاد شود و از تماس عناصر بیرونی با سطح فلز جلوگیری کند. البته در نظر داشته باشید این محصول شامل آب نیز خواهد شد. از آن جایی که آب در این موارد قادر به نفوذ در فلز فرایند زنگ زدگی امکان پذیر نمی باشد.

روغن های محافظ خوردگی

در ادامه مبحث چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ باید ذکر کنیم که هر ماده‌ای که دارای خاصیت روغن می باشد تا حد زیادی از زنگ زدگی فلزات جلوگیری خواهد کرد. روغن های طبیعی نیز معمولاً دارای این خاصیت می باشد. اما امروزه در صنعت از راه های محافظت از روغن های ضد زنگ جهت محافظت از فلزات در برابر خوردگی و زنگ زدگی استفاده می شود.

بهتر است بدانید روغن ها از مخلوط کردن چندین روغن پایه به همراه افزودنی مناسب تولید می شود و بر روی سطح فلز یک لایه نازک ایجاد کرده که باعث می‌شود تا رطوبت و اکسیژن و عوامل اکسید کننده و یون ها و … به سطح آن نفوذ نکرده و مانع زنگ زدگی خواهد شد.

از طرف دیگر بهتر است بدانید که روغن های ضد زنگ باعث روان شدن سطح قطعات فلزی می شود و همچنین اصطحکاک بین آن ها نیز کاهش پیدا می‌کند و این عملکرد بسیار موثر می باشد.

امروزه معمولا از روغن های ضد زنگ در سطوح داخلی موتورهای دیزلی، موتورهای بنزینی و همچنین قطعات مورد استفاده در دریا ها و … استفاده خواهد شد. با توجه به مبحث چرا آهن در روغن زنگ نمی زند؟ باید بدانید که روغن های محافظ زنگ زدگی لازم است که با گذشت زمان مشخصات فنی ثابتی داشته باشد و به راحتی از روی سطح فلز پاک شود. امروزه معمولا به صورت اسپری می توانید روغن ها را در بازار پیدا کرده و به‌راحتی در منزل و همچنین مصارف غیر صنعتی از آن استفاده نمایید.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر از جمله فروشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد که ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد. توجه داشته باشید تمامی محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد؛ توسط برترین تولید کنندگان تولید و عرضه شده است و از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار می باشد. شما عزیزان با اطمینان خاطر می توانید این مقاطع فولادی را تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه ارائه می گردد می توان به انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. شما عزیزان از سراسر ایران می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تمامی مقاطع مورد نیاز خود را تهیه کرده و با اطمینان خاطر از آن بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا آهن در آب زنگ می زند؟

چند نوع آهن زنگ نزن داریم؟

چرا گرما باعث میشود آهن ذوب شود؟

https://ahanhyper.com//?p=27128

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *